مرکز ملی فرش ایران

بیمه قالیبافان: نشد....! 

توقف طرح بیمـه بافندگان بعد از دو سال وعده و وعید!

مرکز ملی فرش ایران پس از هزاران وعده و وعید، سرانجام و بدون کمترین اظهار شرمندگی و عذرخواهی، از توقف طرح اعطای بیمه رایگان یکساله بافندگان خبر داد

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

در قانون اساسی جمهوري اسلامی ایران ذیل ماده ۲۹ مقرر شده:
«برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاري، پیري، ازکارافتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌هاي پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را براي یک یک افراد کشور تأمین کند».

مرکز ملی فرش ایران مهر ماه ۱۳۹۹ با صندوق بیمه اجتماعی، روستاییان و عشایر تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد که براساس آن، برای حمایت حداکثری از فعالان عرصه تولید فرش دستباف، امکان پوشش بیمه‌ای رایگان قالی‌بافان به‌مدت یک‌سال در دستورکار قرار گرفت.
براساس این تفاهم‌نامه حق بیمه پرداختی قالیبافان در سال اول رایگان بوده و دولت هزینه آن را پرداخت می‌کند. در این طرح همه افراد شاغل در حرفه قالیبافی و یا حرفه‌های مرتبط حتی اگر ساکن شهر‌ها باشند نیز علاوه بر روستاییان می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند. این مرکز همچنین مدعی شد که اعتبار طرح پوشش بیمه اجتماعی رایگان یکساله ۴۶۰هزار بافنده فرش تخصیص یافته است.

مرکز ملی فرش ایران بدون اشاره به این نکته که اصولا این بیمه سالها رایج بوده و مورد استفاده قرار می گرفته است، به نحوی به تبلیغ این دستاورد! اقدام کرد که گویی این اتفاقی است جدید که به واسطه تلاش و ابتکار رئیس مرکز ملی فرش ایران صورت گرفته است! تا آنجا که روابط عمومی مرکز در کنار سایر فضاسازیهای خود با «مدیر انقلابی و پرتلاش» خواندن وی به این  کمپین تبلیغاتی دامن زد!

در ادامه پوشش سنگین خبری و هیاهوی فراوان تبلیغاتی، این مرکز با صدور ابلاغیه ای از روسای سازمان های صمت ۳۱ استان و جنوب استان کرمان خواست تا نسبت به ارسال آمار متقاضیان بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر اقدام کنند.

 

سازمان‌های صمت استانها نیز که سالها از طرف بافندگان فرش برای پوشش بیمه‌ای تحت فشار بودند به طرق مختلف مبادرت به اطلاع رسانی این موضوع به قالیبافان کردند. قالیبافان مظلوم هم پس از سالها انتظار به امید برقراری پوشش بیمه‌ای خود، چنان استقبالی کردند که منجر به تشکیل صف های طویلی برای ثبت درخواست در شهرهای مختلف کشور شد. پس از مهلت تعیین شده و ثبت نام بافندگان، لیست اسامی متقاضیان برای مرکز ملی ارسال شد ولی هرچه زمان گذشت خبری از برقراری بیمه قالیبافان نشد!

بعد از گذشت ۹ ماه مرکز ملی با ارسال نامه دیگری به "روسای سازمان های صمت ۳۱ استان و جنوب استان کرمان" اعلام کرد که پیگیر تامین اعتبار طرح!! صندوق بازنشستگی روستاییان و عشایر برای پوشش بیمه اجتماعی رایگان۴۶۰  هزار قالیباف است!

 

حالا و پس از قریب به دو سال! فرحناز رافع، ریس مرکز ملی با ارسال نامه دیگری برای "روسای سازمان های صمت 31 استان و جنوب استان کرمان" با موضوع «اطلاع رسانی درباره طرح رایگان بیمه روستاییان و عشایر» اعلام کرده که «به رغم پیگیری مکرر این مرکز از مراجع مسئول و تاثیرگذار!! متاسفانه در حال حاضر طرح یاد شده به دلیل عدم تامین اعتبار متوقف شده است!»

 

 

 رافع در انتهای این نامه از مدیران مذکور خواسته است تا
«در راستای کاهش نگرانی متقاضیان! توقف طرح به ذینفعان اطلاع رسانی شود.»

 

اگر از این که چرا فرحناز رافع که بستگی و شوق فراوانی به مصاحبه و شرکت در جمع خبرنگاران رسانه دارد خود از طریق همان کانال‌های جنجال آفرین قبلی مبادرت به اعلام شکست طرح نکرده بگذریم، از این مساله نباید گذشت که چرا او از جنجال بی نتیجه خود و آشفته کردن مخاطره‌آمیز فضای فعالیت بخش فرش کشور با وعده و وعیدهای مکرر و بی اساس، عذرخواهی نکرده است.

متاسفانه بدلیل نبود ساز و کار درستی در نظام اداری کشور، هیچ نظارتی بر وعده و وعیدهای باصطلاح مدیران ریز و درشت نیست و آنان در فقدان سیستم نظارت و توبیخ، تنها به نمایش‌هایی که آنها را در رسانه‌ها و سر زبانها بیاندازد مشغولند و منابع مادی و نیروی انسانی سازمان را در چنین شرایط سخت اقتصادی، با بی تدبیری و سوء مدیریت صرف عرض اندام و خودنمایی های بی حاصل می کنند. نتیجه چنین اقداماتی تنها به بی اعتباری آن سازمان ختم نمی شود بلکه اعتبار دستگاه‌های مسئول و در نهایت دولت را مخدوش و سرمایه اجتماعی دولت را خرج اهداف و اغراض شخصی می کند و این سوال اساسی دستاندرکاران را پر رنگ می کند که چه منطق، استدلال و تجربه علمی و آشنایی تخصصی پشتوانه عزل و نصب مدیران در دستگاه ها قرار گرفته و می گیرد و بخش مظلوم خصوصی و فعالان عرصه تولید به چه گناهی و تا کی؟ محکوم به تحمل عواقب سخت و طاقت فرسای ویرانی ناشی از سوء مدیریت و ندانم کاری این دسته از مدیران پر تعداد گردیده اند؟

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.