'گزارش

مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران اعلام کرد:

کاهش صادرات فرش ایران به ۶۴ میلیون دلار در چهار سال گذشته

مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران با اشاره به کاهش صادرات فرش ایران از ۴۲۶ میلیون دلار به ۶۴ میلیون دلار در چهار سال گذشته، رفع موانع صادرات این کالا و اصلاح فرایندها را خواستار شد.

در اطلاعیه مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران به مناسبت برگزاری سومین اجلاسیه این مجمع، آمده است: در این اجلاسیه، موانع تولید و صادرات فرش ایران مطرح می‌شود که امیدواریم برای رفع آنها اقدام عاجلی صورت گیرد.

این مجمع با اشاره به محدودیت در ورود فرش‌های ایرانی به کشور، خاطر نشان کرده است: این مساله به دلیل پرداخت حقوق و عوارض کلان توجیه اقتصادی ندارد، و انباشت فرش‌های فروش نرفته و تزاید عرضه سبب کاهش ارزش در بازارهای خارجی شده است.

بیانیه در ادامه می‌افزاید: ارائه خدمات قالیشویی و مرمت به فرش‌هایی که سالیان پیش صادر شده، ممکن نیست در نتیجه علاوه بر اینکه سود حاصل از این فعالیت به کیسه ترکیه و پاکستان سرازیر شده، از یک سو مهاجرت نیروی کار متخصص ایرانی در حوزه مرمت به این دو کشور و از سوی دیگر موج بیکاری فعالان ارائه خدمات قالیشویی و مرمت نیز آغاز شده است.

مجمع فرش دستباف همچنین با اشاره به انتقال فرآیندهای تمدید کارت بازرگانی از سامانه اتاق بازرگانی به سامانه جامع تجارت و اصرار برای ارائه کد رهگیری اجاره‌نامه یا سند ملکی محل کسب برای بازرگانان، تصریح کرده است: فرآیند تمدید کارت بازرگانی تعداد کثیری از صادرکنندگان فرش با اخلال مواجه شده، بر این اساس خواسته صریح و مشخص مجمع تشکل‌های فرش ایران رفع کلی این مانع یا دست کم، پذیرش سابقه فعالیت و کارت بازرگانی با ارائه اسناد مثبته به تشخیص تشکل ملی در بخش خصوصی است.

تولید فرش‌های ابریشم ماشینی دستبافت گونه نیز یکی از موضوع‌های چالش برانگیز اعلام و خاطرنشان شده است: این موضوع علاوه بر مواد اولیه مصنوعی، اعتماد مخاطبان و مشتریان را به شدت مخدوش می‌کند که جبران آن به سادگی امکان پذیر نیست، از این رو خواسته  مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران الزام قانونی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان به تاکید و تصریح به ماشینی بودن این فرش‌ها در خود فرش، فاکتورها و سایر اسناد قابل ارائه به مشتری و پیگیرد قانونی در صورت سرپیچی از این امر است.

در بخش پایانی این بیانیه، اعضای مجمع تشکل‌های فرش دستباف ضمن تاکید بر اهمیت راهبردی فرش دستباف و نقش سازنده آن در حفظ اشتغال مولد روستایی و توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور به تبعات نامبارک و ناگوار تداوم بی‌مهری و بی‌اعتنایی به این موهبت بدون جایگزین در این سرزمین هشدار داده و تاکید کرده اند: امیدواریم مسئولان کشور در این شرایط خطیر بسیار بیش از گذشته به خاموشی این شمع روشنگر در سراسر پهنه جغرافیایی ایران حساس باشند و از این ظرفیت بی‌بدیل آنچنان که باید بهره ببرند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.