گزارش

فرش طرح دستباف یا دستباف گونه به چه فرش‌هایی گفته می‌شود؟

در حال حاضر، تلاش برای توسعه ماشین‌هایی است که عیوب و تغییراتی را که ممکن است در یک فرش دستباف واقعی مشاهده کنید، تقلید کنند. مهم این است که عنصر انسانی یک فرش دستباف اصیل را نمی‌توانند تقلید کنند. فرش دستباف قلب و روحی دارد که هیچ ماشینی قادر به بازتولید آن نیست

یکی از این اصطلاحاتی که هنگام خرید فرش با آن مواجه خواهید شد فرش دستباف گونه یا فرش طرح دستباف است. فرش دستباف گونه چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ ارزش خرید فرش طرح دستباف نما چقدر است؟ در این مطلب قصد داریم به تمام این سوالات به صورت کامل پاسخ دهیم.

آشنایی با فرش دستباف گونه

فرش دستباف هنر دست ایرانیان است و قدمت آن به صدها سال پیش باز می‌گردد. فرش‌های دستباف ایرانی در تمام دنیا شناخته شده هستند و جزو آنتیک‌ترین و با ارزش‌ترین کالاها در صنایع دستی به حساب می‌آیند. کیفیت خارق‌العاده و طول عمر بالا دو ویژگی اصلی فرش‌های دستباف به حساب می‌آیند و مهم‌ترین مشخصه فرش‌های دستباف ایرانی، طرح و نقش بینظیر آنهاست که ریشه در فرهنگ و خاک این کشور تاریخی دارد.

همانگونه که می‌دانید ارزش فرش‌های دستباف بسیار زیاد است و به همین سبب روی این فرش‌ها نمی‌شود قیمت گذاشت. همه مردم دوست دارند فرش ایرانی دستباف خریداری کنند اما خرید این کالای با ارزش از عهده هرکسی بر نمی‌آید. به همین سبب تولیدکنندگان فرش تصمیم گرفتند فرش‌های دستباف نما، طرح دستباف یا همان دستباف گونه را تولید و به بازار عرضه کنند.

ویژگی فرش دستباف گونه

به صورت کلی هرچه تراکم فرش بیشتر باشد، فشردگی و وزن آن بیشتر خواهد شد و هرچه شانه فرش بیشتر باشد طرح و نقش فرش ریز بافت و دقیق خواهد بود. شما در فرش‌های دستباف طرح و نقش فرش را به وضوح و با جزئیات کامل مشاهده خواهید کرد اما در فرش‌هایی با تراکم و شانه پایین قادر به مشاهده جزئیات ریز بصورت واضح نخواهید بود و این یک عامل مهم برای ارزش گذاری فرش محسوب می‌شود.

فرش‌های دستباف گونه شانه و تراکم بالاتری نسبت به فرش‌های معمولی ماشینی دارند. اغلب فرش‌های دستباف گونه شانه‌ای بالاتر از ۱۰۰۰ و تراکم بالاتر از ۲۰۰۰ دارند. هرچه شانه و تراکم فرش ماشینی دستباف گونه بالاتر باشد بیشتر به فرش‌های دستباف شبیه می‌شوند. اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که شما قادر به تشخیص فرش دستباف اصل از فرش دستباف گونه ۱۵۰۰ شانه با ۴۰۰۰ تراکم نخواهید بود.

فرش دستبافت گونه چیست؟

تا اینجا با ویژگی‌های فرش دستباف و دستباف نما آشنا شده‌اید اگر بخواهیم بصورت خلاصه پاسخ این سوال را بدهیم باید گفت: فرش‌های دستبافت گونه فرش‌هایی هستند با شانه‌ی ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و بالاتر که تراکم بالای ۲۰۰۰ دارند. این فرش‌ها به سبب ریز بافت بودن و فشردگی زیاد از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به فرش‌های دستباف دارند و از همین روست که آن‌ها را فرش‌های ماشینی دستبافت گونه می‌گویند.

تفاوت دیگری که فرش‌های ماشینی با فرش‌های دستباف دارند در نحوه بافته شدن و گره زدن تار و پود فرش است. در فرش‌های دستباف، نخ فرش هنگام گره زدن دور چله یا همان تار فرش می‌رود و این سبب می‌شود که گره‌هایی بسیار با اصطحکاک‌کم بوجود بیاید و طول عمر فرش بسیار بالا باشد.

در فرش های ماشینی گره توسط دستگاه های فرش بافی با استفاده از چسب به شکل U انگلیسی زده میشود که در طی سال ها با شسته شدن فرش ممکن است حالت اولیه خود را از دست بدهد و شمایل ظاهری فرش تغییر پیدا کند. دلیل اصلی نام گذاری فرش دستباف گونه همین است که شیوه بافت و گره زدن تار و پود آن کاملا شبیه به فرش‌های دستباف است.

تشخیص فرش دستباف از فرش دستباف گونه

اگر یک فرش دستباف و یک فرش دستباف گونه را کنار هم بگذارید از ظاهر فرش قادر به تشخیص هرکدام نخواهید بود. هنگامی که پشت هر دو فرش را نگاه کنید متوجه شباهت بافت گره های دو فرش خواهید شد. اما یک راه حل ساده برایش است و آن هم اینکه فرش‌های دستباف اصل هیچگاه ابعاد یکسانی ندارند و همیشه یک مقداری ابعاد طول و عرض و اطراف فرش نا منظم است چرا که بوسیله دست بافته می‌شوند در حالی که فرش دستباف گونه ابعادی دقیق دارد.

طرح و نقش فرش دستبافت گونه چگونه است؟

یک وجه تمایز برای فرش‌های ماشینی تنوع طرح و نقش آنهاست. طرح و نقش فرش‌های ماشینی حد و مرز ندارند. فرش دستباف گونه هم در طرح های کلاسیک، هم در طرح های مدرن و همچنین در طرح‌های وینتیج تولید و به بازار عرضه میشوند. با توجه به اینکه فرش کلاسیک، مدرن یا نئوکلاسیک باشد نقشه فرش هم متفاوت خواهد بود.

در فرش‌های دستباف گونه کلاسیک، شما شاهد طرح و نقش های متنوع با طرح‌های بسیار زیبا و اصیل ایرانی خواهید بود که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره خواهد کرد. فرش‌های دستباف گونه کلاسیک برای دکوراسیون‌های سنتی، کلاسیک و نئو کلاسیک مناسب هستند و می‌توانید برای چیدمان دکوراسیون منزل خود از آنها استفاده کنید.

فرش‌های دستباف گونه مدرن با ظاهری بسیار متفاوت نسبت به طرح‌های کلاسیک تولید می‌شوند. طرح‌های ذهنی و انتزاعی گاهی بسیار شلوغ و گاهی بسیار خلوت، همراه با تناقض‌هایی که می‌تواند جلوه‌ای بینظیر به فرش و فضای دکوراسیون منزل شما بدهد. اگردوست دارید دکوراسیون مدرن و شیک داشته باشید می‌توانید از فرش‌های دستباف گونه مدرن فرشی برای منزل خود انتخاب کنید.

واژه نئوکلاسیک چندی پیش به دنیای فرش ورود پیدا کرد. فرش نئوکلاسیک ویژگی‌های شبیه به کلاسیک و مدرن دارد. یکی از مدل‌های نئوکلاسیک وینتیج است که طرح و نقش سنتی یا مدرن با ظاهری کهنه نما به خود گرفته است. نمونه‌ای از طرح‌های فرش دستباف گونه کلاسیک، مدرن و نئوکلاسیک در تصویر زیر برای شما انتخاب کردیم تا با تفاوت‌های هرکدام یشتر آشنا بشوید.

فرش دستباف گونه

از جمله طرح‌های معروف فرش دستباف گونه در بازار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

طرح فرش دستباف کاشان: طرح و نقشه گردان ولچک به همراه گل کرم و نیز فرش‌های زمینه لاکی متعلق به فرش دستباف کاشان است.

طرح فرش دستباف ترکمن: طرح‌های خشتی و آجری، و نقش‌های هندسی و زمینه لاکی متعلق به فرش ترکمن است.

طرح فرش دستباف تبریز: فرش دستباف تبریز بیشتر فرش‌هایی با نخ ابریشمی بوده و به دلیل ابریشم زیاد بکار برده شده در این فرش‌ها، بسیار محبوب، گران‌بها و اعیانی است.

طرح فرش دستباف کرمان: نقوش گل و برگ و درخت با رنگ‌های بسیار متنوع متعلق به فرش دستباف کرمان است.

طرح فرش دستباف قم: نقشه لچک و ترنج شاه عباسی نیز طرح محرمات و محرابی و طرح شکارگاهی به همراه زمینه روشن فرش متعلق به نقشه فرش دستباف قم است.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.