گزارش

تجاری‌سازی حلقه مفقوده فرش دستباف استان مرکزی است

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: فرش دستباف استان مرکزی در ایده پردازی، طراحی، نقشه و تولید انبوه وضعیت مناسبی دارد، اما در ارتباط با بازارسنجی، بازاریابی، رقابت در بازار و فروش و در نهایت تجاری‌سازی با مشکل مواجه است.

 «نادرقلی ابراهیمی» روز پنجشنبه در نشست کمیته فرش استان مرکزی، افزود: فرش دستباف این خطه آنچنان که باید نتوانسته جایگاه واقعی خود را در بازار ملی وبین‌المللی پیدا کند و لازم است متولیان امر در این خصوص برنامه‌ریزی کنند.

۱۴۰۳/۰۷/۲۵- سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

وی ادامه داد: عاملی که برای تولیدکننده فرش انگیزه و امید ایجاد می‌کند بازار فروش است و در صورتی که نسبت به این مهم توجه نشود تولیدکننده به مرور زمان سرمایه خود را از گردانه تولید فرش خارج و در جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: لازم است برنامه جامع فرش استان مرکزی برای سال‌های آینده ترسیم شود تا تحولی در تولید ابن کالا ایجاد شود.

ابراهیمی اظهار کرد: همه دستگاه‌های متولی استان باید برای اجرای این برنامه همکاری کنند چرا که در صورت بی‌توجهی به آن نه تنها توسعه‌ای در تولید این کالا شکل نمی‌گیرد بلکه ممکن است شرایط از آنچه هست نیز بدتر شود.

وی بیان کرد: فرصت‌های زیادی در حوزه فرش دستباف به دلایل مختلف از دست رفته و اگر چه بازگشت به شرایط گذشته زمان‌بر است اما باید برنامه‌های احیای این صنعت از یک نقطه و زمانی آغاز شود و هر چه این مهم زودتر کلید بخورد به نفع تولیدکننده و در نهایت این صنعت استان خواهد بود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی به بخشی از سابقه بافت فرش در استان مرکزی به ویژه اراک اشاره کرد و گفت: در گذشته‌ای نه چندان دور 40 شرکت تولیدکننده بزرگ فرش کشور در بازار تاریخی اراک فعالیت می‌کردند و این صنعت بعد از نفت ارزآورترین صنعت کشور بود اما امروز در شرایط رکود به سر می‌برد و تا کنون اراده‌ای برای احیای آن وجود نداشته است.

ابراهیمی بیان کرد: آن مشکلات صنعت فرش استان مرکزی که در استان قابلیت حل شدن دارند باید از سوی مدیران نهادهای متولی پیگیری و برطرف شوند و آن مشکلاتی هم که در گسترده ملی قابلیت پیگیری داشته باشند حتما از سوی اینجانب و دیگر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: باید برای احیای فرش و قالی دستباف در سطح استانی و ملی اقدام شود و راه جدید پیدا کرد و نباید دست روی دست گذاشت تا این صنعت به کلی از دست برود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نسبت به راه‌اندازی موزه فرش اراک نیز تاکید کرد و گفت: تا زمان تکمیل این موزه باید از ظرفیت‌های کنونی این شهر مانند خانه‌های تاریخی یا بازار اراک استفاده کرد.

بیمه؛ مهمترین مشکل قالیبافان استان مرکزی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: مشکلات فرش دستباف چند دسته است که فقدان بیمه قالیبافی مهمترین مشکلات این قشر را شامل می‌شود.

«علی جودکی» افزود: در حوزه فرش دستباف نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش به میزان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

مدیرکل صمت استان مرکزی گفت: ۵۲۱ نفر از بافندگان فرش استان، امسال برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند.

جودکی افزود: اکنون بازار فرش دچار چالش شده است اگر درگذشته رتبه خرید فرش، پنج بود، اکنون تنزل یافته و بازار تقاضا کاهش یافته است و فرش ایرانی در بازار خارجی نیز دچار مشکل شده است.

وی اظهار کرد: دولت به عنوان متولی تسهیلگری در تجارت خارجی در حوزه فرش اقدامی اثرگذار انجام نداده و مشوقی صورت نگرفته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: کشورهای هند، پاکستان و افغانستان با هزینه تولید پایین و با استفاده از نقشه فرش ایران، برای بافندگان ما رقیب شده‌اند و ما نتوانستیم بازار فرش را سامان دهیم.

جودکی بیان کرد: نمایشگاه فرش استان باید در حوزه دستباف باشد و تا زمانی که زمینه فروش قالی و فرش دستباف فراهم نشود مشکلات و چالش حوزه فرش در استان باقی خواهد ماند.

وی افزود: دولت چهاردهم در اقدامی سازنده، ساختار مرکز فرش ملی ایران را احیا کرد که امید است با انتخاب مدیری شایسته این حوزه متحول شود.

پنج هزار و ۶۴۸ نفر در استان مرکزی بیمه قالیبافی هستند

رییس اتحادیه فرش استان مرکزی هم گفت: از سال ۸۴ بیمه قالیبافان آغاز شد و در این استان ۳۰ هزار کارت قالیبافی صادر شد.

«غلامعباس جیریایی» افزود: در بازرسی که از کارگاه‌های فرش استان ۱۴ هزار بیمه شده کاهش یافت و به پنج هزار و ۶۴۸ نفر رسید.

وی بیان کرد: از ۲ هزار بافنده فرش دستباف در روستای جیریا حدود ۲۰۰ نفر معادل 10 درصد بیمه هستند.

رییس اتحادیه فرش استان مرکزی گفت: ۸۶ درصد بافنده واقعی فرش در استان مرکزی بیمه ندارند.

جیریایی افزود: سال گذشته قرار شد بودجه بیمه قالیبافان از تبصره ۱۴ تامین شود اما کمیسیون تلفیق آن را رد کرد.

۱۳ هزار قالیباف استان مرکزی در ۶۷ کارگاه مشغول تولید هستند که از این تعداد پنج هزار و ۶۴۸ نفر بیمه تامین اجتماعی هستند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.