اساتید و چهره‌ها

حاج حسین ارمی؛ بنیانگذار برند نام‌آشنای فرش ابریشم حسین ارمی قم

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

مختصری درباره تاریخچه و سوابق قالیبافی قم

تولید فرش و دستبافته‌ها در قم و شهرها و روستاهای آن چندان رایج نبوده و معدود تولیدات بومی نیز اغلب توسط مهاجرین به این استان صورت می‌گرفته است. در عین حال از دیرباز در میان عشایر منطقه قم نیز انواع ساده‌ای از تولیدات دستبافت رایج بوده است. عشایر مستقر در این استان، شامل عشایر "ایل کلکو" و "ایل شاهسون" هستندکه در کنار طایفه "احمدلو" و طایفه مستقل عرب "میش مست" و تیره هایی از  عشایر زند، بختیاری و قاسملو، جمعیت عشایری 2 هزار نفره (قریب 550 خانوار) را تشکیل می دهند. سابقه قالیبافی و دستبافته‌های مختلف از جمله  قالی، گلیم، خورجین و منسوجات تهیه شده از پشم شتر و بز در میان این عشایر کوچنده نیز تا حدودی نشانگر تولید دستبافته‌ها در این استان است ولی انچه مسلم است قالیبافی در میان مردم بومی قم دارای سابقه ‌نبوده و بالطبع طرح و نقشه مستقلی نیز تحت عنوان طرح و سبک قم وجود نداشته است. همین عشایر بدلیل کوچ و رفت و آمد دوره‌ای میان قم و مناطق ییلاق و قشلاق، طرح‌ها و نقوشی را از مردمان و مناطق دیگر در دستبافته‌های خود بکار می‌بستند. مهاجرین که از گوشه و کنار کشور و حتی خارج از کشور به این منطقه وارد شده‌اند نیز هریک سبک و سیاق و نقشه موطن اصلی خود را می‌بافته‌اند. در این میان مهاجرین شهرهای کاشان، اراک و اصفهان و حتی کرمان بدلیل مهارت بالایی که در آماده سازی و بافت قالی داشتند، نقشه‌های قالی آن مناطق را تولید و مازاد مصرف خود را به بازار عرضه می‌کردند. صد البته در این میان نقش و اثر مهاجرین کاشانی بر قالیبافی قم، بیش از همه بوده و هست تا آنجا که می‌توان ادعا کرد که تقریبا تمام اساتید صاحب‌نام قالیبافی قم، ریشه‌ای کاشی داشته‌اند. همین مهاجران در سالهای آغازین 1300 سنگ بنایی را گذاشتند که قالیبافی امروز قم مرهون آن است. ایشان تا سال‌ها در تولیدات خود از پشم و در مواردی از کرک استفاده می‌کردند لکن از دهه سوم بتدریج قالی ابریشم، ابتدا در رنگ‌های معدود و رجشمار متوسط و بتدریج در رجشمار بالای 60 و حتی رجشمار بالای 100 نیز رواج یافت این ریز بافی گرچه به سختی، اما شرایطی را فراهم می‌آورد که تولیدکنندگان برای نمایش دقیق‌تر سایه روشن‌ها بتوانند رنگ‌های بکار رفته در قالی‌های خود را روز به روز بیشتر کنند تا آنجا که امروز قالی‌های فراوانی با تعداد رنگ‌های بالا تا 40 رنگ و بیش از آن در میان محصولات آنان دیده می‌شود. نبود سبک جاافتاده‌ای برای طرح و نقش قالی قم موجب شده تا همچون گذشته تولیدکنندگان قمی نقشه‌های زیبای سایر مناطق قالیبافی کشور را انتخاب کرده و با اندک تغییراتی در شکل، اندازه، ترکیب و رنگ‌آمیز، بازبافی کنند. 

درباره فرش حسین ارمی

تولیدی فرش دستباف ابریشم حسین ارمی، پیشینه‌ای خانوادگی و عمری به قدمت قالیبافی قم دارد. اشتغال به بخش‌های مختلف تولید قالی دستباف، در این خانواده، به دوران کودکی و مهاجرت حاج محمود ارمی، از کاشان به شهر قم و فراگیری چله‌دوانی فرش، باز می‌گردد. او که بزودی به جرگه معدود استادان چله‌دوان قم درآمد، همزمان به تولید فرش‌ در روستاهای اطراف قم و ترویج قالیبافی پرداخت. فرزندان او نیز به شغل پدری مشغول و به کار تولید فرش پرداختند. حسین ارمی، فعالانه در این امر تلاش نمود. او توانست با پشتکار و بهره‌گیری از مهارت بهترین استادان بافنده و نیز استفاده از مرغوبترین مواد اولیه، به یکی از معروفترین برندهای فرش دستباف ابریشم قم تبدیل شود و خریداران و تجار متعددی از مناطق مختلف جهان را شیفته محصولات ناب و اعتماد آفرین خود کند. از سال 1379 فرزندان او به حرفه پدری وارد شدند. نیروی جوانی و علاقمندی وافر آنها در کنار تجربه ارزشمند پدر توانست بسرعت مسیر پیشرفت برند مورد اعتماد آنان را هموار کند.

اکنون فرش ابریشم حسین ارمی نه تنها بلحاظ زیبایی و شکوه یک قالی ابریشم قم، بلکه به عنوان نمونه‌ای عالی، قابل اعتماد و اطمینان بخش از یک قالی ناب و مستحکم در میان خریداران و تجار داخل و خارج کشور بخوبی شناخته شده است.

به‌عنوان مثال، یکی از عرضه‌کنندگان عمده قالی در کلرادو ایالات متحده، در وبسایت خود (www.mprugs.com)، محصولات تولیدی خانواده ارمی را به مشتریانش چنین معرفی می کند: «خانواده ارمی به‌خاطر رویکرد قدیمی مکتب قالی ایرانی(کیفیت برتر)، معروف هستند و فرش‌های قم ابریشم خالصی را تولید می‌کنند که بسیار متراکم‌تر و محکم‌تر از سایرین است. اگر یکی از قال‍ی‌های قم آنها را در دست بگیرید و آن را با دیگر فرش‌های قمی ابریشمی گره دار مقایسه کنید، فوراً تفاوت وزن و کیفیت ابریشم را متوجه خواهید شد.»

یک عرضه‌کننده دیگر قالی‌های ایرانی در گلاسکو انگلستان نیز در وبسایت شرکت خود(little-persia.com) تولیدات فرش ارمی را به خریداران چنین توضیح می‌دهد: «قم محل زندگی استادان بافنده متعددی بوده است که در تولید قالی‌های استثنایی و با کیفیت به شهرت این شهر کمک کرده‌اند. طرح‌های پیچیده و مهارت‌های ماهرانه قالی‌های قم باعث شده است که مجموعه‌داران و علاقه‌مندان در سراسر جهان به دنبال آن باشند. یکی از تولیدکنندگان برجسته قمی، ارمی است که به خاطر خلق قالی‌هایی با رنگ‌های خیره کننده و نقش‌های استادانه به شهرت رسیده است. آثار ارمی به دلیل توجه دقیق به جزئیات مورد تحسین قرار می‌گیرند و فرش‌های او اغلب ترکیبی هماهنگ از نقوش سنتی و طرح‌های معاصر دارند که آن‌ها را به انتخابی جذاب برای فضای داخلی مدرن و کلاسیک تبدیل می‌کند.»

 

درباره خانواده ارمی

استاد حاج محمود ارمی
مرحوم استاد محمود ارمی

استاد فقید حاج محمود ارمی، بزرگ خاندان ارمی در سال ۱۲۹۲ در شهر کاشان چشم به جهان گشود. وی پس از فوت مادرشان و در سن ده سالگی همراه با دائی (حاج محمد کاشانی) و خاله های خود به شهر قم مهاجرت کرد و به مدت ۳ الی ۴ سال به تعلیم چله دوانی فرش پرداخت به‌طوری که در سن ۲۰ سالگی به چنان مهارت بالایی در این حرفه دست یافت که به برترین چله دوان‌های فرش در قم مبدل گشت. او تا سن ۶۳ سالگی مشغول قالی بافی و تولید فرش در شهر قم بود. در آن زمان اولین شخصی بود که در اطراف شهر قم شروع به ترویج صنعت قالی با هدف تعالی ترویج و اشاعه فرهنگ اصیل قالی‌بافی کرده و حرفه تولید فرش دستباف را در مناطق بکر و ناشناس توسعه داد. از جمله مناطقی که مرحوم استاد حاج محمود ارمی جهت دستیابی به اهدافش انتخاب نمود می‌توان به خلجستان به مرکزیت دستجرد، منصورآباد، عیسی آباد، وشاره، سرخرده، گیو، تنویج، آپارچای، احمد آباد، ورزنه، سناوند، فوجرد و غیره نام برد.

حاج محمود ارمی در سال ۱۳۶۵ و در سن ۷۳ سالگی با کوله باری از تجربه، آموزه‌های اخلاقی، اشتهار به صداقت و درستکاری و مقامات انسانی و معنوی چشم از جهان فروبست.

 


مرحوم استاد حسین ارمی

زنده یاد استاد حاج حسین ارمی یکی از فرزندان حاج محمود ارمی است که در سال ۱۳۲۵ در شهر قم چشم به جهان گشود. وی از ۱۵ سالگی در مجموعه پدر شروع به یادگیری هنر قالیبافی و تولید فرش نمود و به مدت ۱۰ سال زیر نظر پدر در این زمینه آموزش دید و این آموزه‌ها و تجربیات کسب شده را در تولیدات تمام ابریشم خود از سن ۲۵ سالگی به نمایش گذاشت. او در ادامه راه پدر اقدام به ترویج فرهنگ و هنر قالیبافی در قم و خارج از قم نمود و به دلیل تیراژ بالای تولید و تقاضای بازار، قالیبافی تمام ابریشم را به روستاها و شهرهای ساوه، همدان، زنجان، تبریز و بستان آباد نیز گسترش داد. وی در زمینه طراحی نقوش و رنگ آمیز قالی تبحر و قریحه خاصی داشت و جزو اولین نفراتی بود که در قم قالی ۲۴ متری و ۴۰ متری تمام ابریشم تولید نمود.

حاج حسین ارمی با دنیایی از تجربه، خوشنامی و دعای خیر بافندگانی که روزی خود را از این راه به دست می‌آوردند در سن ۶۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

 

برادران ارمی، فرزندان مرحوم حاج حسین ارمی: از راست به چپ: محمود ارمی، محمد ارمی و مه
برادران ارمی، فرزندان مرحوم حاج حسین ارمی: از راست به چپ: محمود ارمی، محمد ارمی و مهدی ارمی

مهدی ارمی فرزند حاج حسین ارمی متولد سال ۱۳۶۱ از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را در زمینه تولید فرش زیرنظر پدر آغاز نمود و از بدو ورود، مسئولیت طراحی نقشه و رنگ آمیز قالی را تحت نظارت پدر برعهده داشت. وی با بهره‌گیری از تجربیات و آموزه‌های پدر بعد از فوت ایشان این راه را ادامه داد و با اعمال برخی ابداعات خود و سنت شکنی و تلفیق طرح‌های سنتی و مدرن، سبک جدیدی را در صنعت فرش و قالیبافی قم ایجاد نمود.

محمد ارمی فرزند حاج حسین ارمی، متولد سال ۱۳۶۰ از سال ۱۳۸۳ و بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی صنایع دانشگاه خواجه نصیر تهران، فعالیت خود را در زمینه فروش فرش در بازار تهران زیر نظر پدر آغاز نمود. ایشان کلیه مسئولیت‌های فروش و خدمات پس از فروش فرش به مصرف کنندگان و تاجران را بر عهده گرفت و در نمایشکاه‌های مختلف داخلی و برون مرزی از جمله نمایشگاه‌های کشورهای کویت، آلمان، عراق، انگلستان، امارات متحده، روسیه ... تولیدات برند حسین ارمی را ارائه نمود.

 

موارد زیر، برخی از دستاوردهای فرش حسین ارمی است:

  • ریزبافی با رج شمار بالای ۱۰۰ رج
  • حضور در نمایش آثار فاخر قالیبافی ایران در کاخ نیاوران در سال ۱۳۹۳
  • اهدای فرش تولیدی این برند به نخست وزیر ژاپن توسط ریاست جمهوری وقت آقای حسن روحانی در سال ۱۳۹۸


فرش اهدایی اتاق بازرگانی ایران به نخست وزیر ژاپن شینزو آبه در جریان دیدار وی با رئیس جمهوری وقت ایران، یکی از نمونه کارهای فرش حسین ارمی است. این فرش 4 متر مربعی با زمینه لاجوردی و تزیینات طلایی بشدت مورد توجه و تقدیر آبه قرار گرفت.

  • حضور در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ در کشور امارات در سال ۲۰۲۲ میلادی
  • طراحی و تولید فرش ایران-ایتالیا به مناسبت ۱۶۰مین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور در سال ۱۴۰۱

 

اطلاعات تماس:
بازار تهران: تهران، خیابان ۱۵ خرداد، سبزه میدان، انتهای بازار کفاشها، شماره ۲۳، فرش حسین ارمی
تلفن:  ۵ - ۵۵۵۷۷۶۱۳

گالری فرشته: تهران، خیابان شهید فیاضی (فرشته) بعد از تقاطع اخگری، مرکز خرید مریم، گالری فرش حسین ارمی
تلفن:   ۲۶۲۱۷۰۵۵

دفتر فروش قم: قم، ابتدای خیابان ۱۹ دی، چهارراه بازار، پاساژ علوی، طبقه همکف، پلاک ۱۲۲
تلفن:   ۰۲۵۳۷۷۲۳۳۶۹

وبسایت:      www.eramicarpet.com
ایمیل:          info@eramicarpet.com
اینستاگرام:  https://www.instagram.com/eramicarpet
شماره واتس‌اپ و تلگرام:     7813  251  0912

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.