مجموعه جدید فرش جیپور از طرح های جوسلین برتون نقرهساز بریتانیایی
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور
سرویس اخبار خارجی کارپتور
یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فرشهای دستباف هندوستان، فرش جیپور، با جواهرساز و نقرهساز بریتانیایی، جوسلین برتون فقید، همکاری میکند تا مجموعهای از قالیهای محدود شامل ۱۱ طرح درخشان ایجاد کند.
هنر مطمئناً در اشکال و اشکال مختلف وجود دارد، اما جوهر واقعی هنر درست زیر پای ما متفاوت است! بله، ما در مورد پیشکسوتان فضای فرش با نام فرش جیپور صحبت می کنیم. فرش جیپور که به خاطر ترکیب برخی از سوررئالترین همکاریها در سالهای گذشته با هم شناخته میشود، به عرصه نوآوری بازگشته است و این بار با همکاری ارزنده و بغایت نمادین. این برند با یکی از برجستهترین نقرهسازان و هنرمندان جواهرسازی بریتانیا، جوسلین برتون فقید، همکاری کرده است تا مجموعهای از فرشهای تیراژ محدود را با الهام از برخی از نفیسترین قطعات او ایجاد کند. با اضافه کردن وضعیت نمادین به همکاری، این مجموعه از 100٪ ابریشم خالص توسط بیش از 30 صنعتگر با استفاده از تکنیکهای سنتی که از نسلها به نسلها منتقل شده، ساخته شده است. هر قالی شامل همکاری 90 نفر در مراحل مختلف بافت، رنگرزی و تکمیل است. ما با توجه به پیچیدگی پروژه، تصمیم گرفتیم با آقای یوگش چوداری، مدیر فرش جیپور در رابطه با موارد فوق تماس بگیریم.
آقای Yogesh Chaudhary، مدیر Jaipur Rugs در مورد آخرین همکاری خود صحبت می کند:
- شرکت شما یک شرکت فرش دستباف مشهور است. در مورد سفرتان تا کنون در Jaipur Rugs چیزی به ما بگویید.
سفر ما سفری پر از اشتیاق، صنعتگری و فداکاری برای حفظ هنر باستانی قالی بافی بوده و در عین حال تأثیر مثبتی بر زندگی بافندگان و جوامع آنها ایجاد می کند. داستان ما با چشم اندازی آغاز شد تا زیبایی و پیچیدگی فرش های دستباف سنتی را به بازار جهانی بیاوریم. ما به عنوان یک کسب و کار کوچک خانوادگی شروع به کار کردیم و در طول سال ها به یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرش دستباف با حضور قابل توجهی در خرده فروشی در هند و خارج از کشور تبدیل شدیم. قلب و روح فرش جیپور در صنعتگران ماهری نهفته است که این شاهکارها را خلق می کنند.
ما از نزدیک با هزاران بافنده با استعداد، اغلب از مناطق روستایی، که هنر قالی بافی را در طول نسل ها به ارث برده اند، کار می کنیم. هدف ما توانمندسازی این صنعتگران، به ویژه زنان، از طریق فراهم کردن معیشت پایدار و فرصتی برای نمایش مهارت های خود به جهان است. ما به شیوه های اخلاقی و پایداری که دنبال می کنیم افتخار می کنیم. همانطور که به آینده می نگریم، متعهد به حفظ هنر قالیبافی دستباف، ترویج شیوه های پایدار و ایجاد تأثیر مثبت بر زندگی بافندگان و جوامع آنها هستیم.
Jocelyn-Burton
- همکاری اخیر شما با جوسلین برتون (Jocelyn Burton) فوق العاده به نظر می رسد. هر سه موردی که باعث شد این همکاری را نهایی کنید به ما بگویید.
سفر الهام بخش جوسلین از طریق فرهنگ و معماری هند اثری پاک نشدنی در روح او بر جای گذاشت. غنای میراث این کشور و زیبایی شگفتیهای معماری آن خلاقیت و قدردانی تازهای را برای فرهنگهای متنوع در او برانگیخت. جوسلین هنگام خروج از این سرزمین مسحورکننده، نه تنها خاطرات ارزشمند بلکه حس عمیقی از الهام را با خود به همراه داشت که همچنان بر دیدگاه او در مورد زندگی و هنر تأثیر می گذاشت.
هنگامی که جوسلین از فرش های جیپور بازدید کرد، او را با صنعت نفس گیر صنعتگران محلی آشنا کرد . قدرت خلاقانه ای که در هر فرش به نمایش گذاشته شده است به عنوان گواهی بر میراث فرهنگی غنی و میراث هنری هند عمل می کند. روحیه زندگی جوسلین، با هدایت اصول بودایی انصاف و مهربانی، با باورهای خود ما طنین انداز شد، و شیفتگی او به صنعت بی نظیر، ظرفی طبیعی در هنر اجدادی قالیسازی پیدا کرد، چیزی که الهام بخش ما شد و ما را وادار به نهایی کردن این همکاری کرد.
- به عنوان تولید کننده محصولات دست ساز و محلی، محصولات هندی را در نقشه جهانی از نظر شناخت و فروش در کجا می بینید؟
به عنوان تولید کننده محصولات دست ساز و محلی در هند، شناخت جهانی و فروش محصولات هندی پتانسیل قابل توجهی را دارد. هند دارای میراث فرهنگی غنی و سابقه ای طولانی در صنایع دستی است که به محصولات دست ساز آن جذابیت بی نظیری در بازار بین المللی می بخشد . با این حال، دستیابی به شناخت و فروش گسترده در نقشه جهانی به عوامل متعددی مانند کیفیت و منحصر به فرد بودن، موقعیت بازار و برندسازی، کانال های توزیع، تجارت الکترونیک و حضور آنلاین و قیمت رقابتی بستگی دارد.
- تفاوت فرش دستباف و ماشینی چیست؟
درک تفاوت بین فرش دستباف و فرش ماشینی دشوار است. فرشهای دستباف بر روی دستگاههای بافندگی با طراحی خاص طراحی میشوند و نیاز به خلاقیت، تحسین و فداکاری زیادی دارند حال آنکه در فرشهای ماشینی توسط دستگاههای بافندگی بزرگ ساخته میشوند، هزاران قرقره نخ به یک ماشین بافندگی مکانیکی غولپیکر وارد میشوند، که به سرعت طبق یک الگوی انتخاب شده فرش را میبافد.
اندازه بافندگی با توجه به اندازه قالی مشخص می شود و در مراحل ساخت قالیچه های دستباف، بافت از پایین به بالا انجام می شود. قالیباف گرهها را در کف فرش قرار داده و با دست میبندد و «پرز» فرش را تشکیل میدهد. این یک روش پر زحمت و زمان بر است. این در حالیست که فرش ماشینی گره دار مقرون به صرفه است و در عرض یک ساعت قابل تهیه است.
- چیزی که احساس می کنید در محصولات بومی هند از دست رفته است چیست و چگونه بر تجارت کلی تأثیر می گذارد؟
یکی از مواردی که در طول تاریخ در برخی از محصولات بومی هند گم شده است، تمرکز قوی بر نوآوری و کیفیت است. در حالی که هند یک اکوسیستم استارتاپی پر جنب و جوش و بسیاری از شرکت های موفق داخلی دارد، مواردی وجود داشته است که محصولات فاقد تمایز قابل توجهی از همتایان بین المللی خود بوده و نتوانسته اند استانداردهای جهانی کیفیت را برآورده کنند.
شرکتهای هندی باید در تحقیق و توسعه سرمایهگذاری کنند تا نوآوری را هدایت کنند و ارزشهای پیشنهادی منحصربهفردی ارائه دهند. آنها همچنین باید کنترل کیفیت را در اولویت قرار دهند و استانداردهای بین المللی را برای ایجاد اعتماد در بین مصرف کنندگان چه در داخل و چه در خارج از کشور رعایت کنند. علاوه بر این، حمایت دولت در قالب سیاستهای مطلوب، بودجه و مشوقها برای تحقیق و نوآوری میتواند رشد محصولات بومی هند را افزایش دهد.
- در آخر، درباره آخرین همکاری با جوسلین برتون، جواهرساز و نقرهساز برجسته بریتانیایی، چیزی به ما بگویید.
آخرین مجموعه ما با همکاری جوسلین برتون ویترینی از خلاقیت، استعداد و الهام است، نسخه محدودی است که از 100٪ ابریشم خالص با استفاده از تکنیک های سنتی ساخته شده است، فرش ها حاصل مهارت و فداکاری بیش از 30 صنعتگر هستند. این مجموعه نشان دهنده سبک هنری متمایز جوسلین برتون است و گواهی بر تاثیر او بر دنیای طراحی است. این مجموعه تلفیق قالیسازی سنتی با هنر طراحی جواهرات و ظروف نقره را جشن میگیرد . تمام قطعات فرش مجموعه «جواهرات بافته شده» همگی با انگیزه حیرتانگیز و نفیسترین طرحهای او شناسایی و ثبت شدهاند.
الگوی گلهای ظریف لیریو؛ بر اساس نقاشی اصلی جوسلین است که هنگام تولید یک قطعه لالهای به طول دو متر از نقره استرلینگ و میناهای ظریف به سفارش باشگاه هنرهای چلسی در لندن ساخته شده است.
آمونودیا؛ نشانه هایی از علاقه جوسلین به دریا و جذاب ترین موجودات آن است. طرحهای گوشه، یک پوسته فسیلی آمونیتی از دوره ژوراسیک را به تصویر میکشند که به طرح پوسته مورد علاقه جوسلین تبدیل شد و هنوز هم توسط استودیوی او به عنوان سربرگ شرکتی استفاده میشود.
طراحی پیچیده تسسل ، که از روی میز سنگی منبت کاری شده سرچشمه می گیرد، دارای نقش برجسته تاج گلی است که با تراوش عناصر گیاه شناسی تزئین شده است.
بلومانسی؛ عصارهای از فلشهای آلابستری را تداعی میکند که در یکی از دیوارکوبهای نمادین جوسلین دیده میشود.
نپتون؛ از دیوارکوب قابل توجه Fishmongers Wall Sconce ساخته شده است، قطعه ای که توسط Lord Inchcape برای بزرگداشت پدرش، سرپرست سابق شرکت Worshipful of Fishmongers سفارش داده شده است، و اکنون در سالن ماهی فروشان در پل لندن قرار دارد.
طراحی کریستالوم از یک دیوارکوب ساخته شده از طلا، لاجورد و شیشه ریخته گری نشات می گیرد.
Secretum و Arborium ؛ از اشکال مرجانی چندگانه از مجموعه یافت شده جوسلین الهام گرفته شده بودند، که او در طول سفرهای خود در سراسر جهان جمع آوری کرد و با علاقه او را "کابینت کنجکاوی" نامید.
ملیله؛ یک کپی کامل از ابریشم از طرحی است که جوسلین در ابتدا برای میز سنگی منبت کاری شده طراحی کرده بود.
پورسلا؛ نقوش پوسته آمونیتی جوسلین را که در بسیاری از کارهایش یافت می شود به نمایش می گذارد.
به گزارش سرویس اخبار خارجی کارپتور به نقل از سایت London Crafts Week، شرکت فرش جیپور از 8 تا 12 می 2023 (اردیبهشت ماه 1402) اقدام به برگزاری نمایشگاهی از تازه ترین کلکسیون قالی های خود با عنوان " جواهرات بافته" (Woven Gems) در تالار نهروی شهر لندن نمود. سایت مذکور در معرفی این نمایشگاه نوشت:
شرکت اجتماعی پیشرو Jaipur Rugs از همکاری خود با برجسته ترین جواهرساز و نقره ساز بریتانیایی، جوسلین برتون فقید، رونمایی می کند. با الهام از برخی از نفیسترین طرحهای او، مجموعه قالیهای جیپور ~ جوسلین برتون از 100% ابریشم خالص توسط بیش از 30 صنعتگر در دو کارگاه در هند ساخته شده است. با استفاده از تکنیکهای سنتی که نسلها به نسلها منتقل شده است، هر قالی 90 نفر را در مراحل مختلف بافت، رنگرزی و تکمیل درگیر میکند.
این مجموعه دارای 11 طرح چشمگیر است که هر کدام از آنها فقط 10 قطعه دارد. فرش جیپور و جوسلین برتون تکنیکهای ساخت تبتی و ایرانی را متناسب با هر یک از طرحها انتخاب کردند و از بافتهای مختلف برای ایجاد طیف متمایز بافت و لمس استفاده کردند. تولید یک فرش 180 روز به طول می انجامد و این کار باعث می شود که این فرش به کار واقعی عشق و گواهی بر مهارت و فداکاری صنعتگرانی که آن را خلق کرده اند تبدیل کند.
جوسلین برای اولین بار در سال 1990 به هند سفر کرد و به سرعت شیفته رنگ و پیچیدگی معماری در دهلی و جیپور و کیفیت صنایع دستی به نمایش گذاشته شده در هر لحظه شد . او با ایجاد وابستگی عمیق به کشور و فرهنگ آن، به طور مرتب از آن کشور بازدید می کرد تا اینکه در سال 2020 درگذشت.
دیدگاه ها