گزارش

نخستین همایش تخصصی فرش دستبافت شهرستان بهار همدان برگزار شد

نخستین همایش تخصصی فرش دستبافت شهرستان بهار همدان برگزار شد

محمد عقیقی شریف رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بهار در نخستین همایش تخصصی فرش دست‌بافت شهرستان بهار گفت: صنعت فرش بهار در گذشته‌، از فرهنگ غنی برخوردار بوده و در سطح کشوری و بین‌المللی شناخته شده که در سالیان اخیر با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و تحریم‌های تحمیل شده این هنر صنعت به فراموشی سپرده شده است.

۱۴۰۳/۰۷/۱۸- سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بهار اظهار کرد: در سالیان اخیر با همت، تلاش و اقدام مناسب فعالان صنعت فرش و مسئولان کشوری و استانی زمینه پویایی و بالندگی این صنعت در شهرستان بهار و استان همدان فراهم شده است.

او ادامه داد: نمونه این اقدامات منجر به برگزاری نخستین همایش صنعت فرش دست‌بافت در بهار و دوره‌های آموزشی رایگان در زمینه‌های مختلف از جمله چله‌کشی، به بافی و تندبافی در سطح شهرستان است.

عقیقی خاطرنشان کرد: در تابستان امسال در روستای آبرومند به‌مدت ۴۰ ساعت دوره آموزشی رایگان فرش دست‌باف را برگزار کرده‌ایم.

فرماندار شهرستان بهار نیز در این همایش گفت: فرش دستبافت میراث گران‌بهایی است که از نیاکان ما به یادگار گذاشته شده و مظهر زیبایی است.

مجتبی فیض الهی افزود: هنر صنعت فرش دست‌بافت یکی از صنایعی است که باید با دانش روز عجین شود و امروز در آمایش سرزمینی و ایده‌پردازی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه گسترش صنعت فرش، برنامه‌های ارائه شده است.

او بر اهمیت  هنر صنایع‌دستی فرش دستبافت تاکید کرد و گفت: یکی از کالاهای ارزشمند شهرستان بهار، فرش دست‌بافت است و در حوزه اقتصاد خانواده و ارزش افزوده، فرش دست‌بافت بسیار اهمیت دارد ولی امروز توجه به آن کمرنگ شده و حال فرش دستباف خوب نیست.

فرماندار شهرستان بهار دامه داد: در گذشته که بازارهای مختلفی را در سطح جهان داشتیم و بازارهای سنتی در آلمان، ژاپن و کشورهای اروپایی و بازارهایی که پل صادراتی بودند مانند کشورهای حوزه خلیج فارس و بازارهای جدید مثل چین و کشورهای عضو CIS را به خاطر بی‌توجهی از دست دادیم. 

فیض الهی  مزیت دیگر فرش را فراگیر بودن آن و جلوگیری از انواع بزه‌های اجتماعی و مشکلات اجتماعی برشمرد و گفت: با ایجاد شغل با سرمایه‌ اندک و ارزآوری این مشکلات اجتماعی برطرف می‌شود.

فیض‌اللهی افزود: در گذشته صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری در حوزه فرش داشتیم ولی امروز این صادرات به زیر ۵۰ میلیون دلار رسیده است.

او ادامه داد: ما در این ارتباط باید سه مقوله تولید، بازاریابی و تحقیقات را مدنظر قرار دهیم که در بحث «تولید» نیاز به حمایت دستگاه‌های دولتی و تأمین اعتبارات لازم، در بحث «بازاریابی و فروش»، تکمیل زنجیره تولید و در نهایت انتفاع تولید کننده و در بحث «تحقیقات فرش»، استفاده از تکنولوژی‌های روز و ارائه ایده‌های نو برای توسعه و نوآوری، گشایشی ایجاد خواهد کرد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.