گزارش

لزوم مرکزی مقتدر و مدیری مرتبط برای فرش

نامه انجمن علمی فرش ایران به وزیر صمت

پیشنهاداتی برای حمایت از جایگاه فرش دستباف

نامه انجمن علمی فرش ایران به وزیر صمت: لزوم مرکزی مقتدر و مدیری مرتبط برای فرش

سایت اطلاع رسانی فرش ایران- کارپتور

جناب آقای مهندس اتابک
وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت
با سلام و احترام 


به استحضار می‌رساند فرش دستباف از جایگاه خاصی از نظر هنر، فرهنگ، اقتصاد خانوار و اقتصاد کلان کشور برخوردار است. سابقه دیرینه ایران در تولید این کالای هنری، موجب‌شده که اشتهار ویژه‌ای در بین مردم جهان برای ایران به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، تولید فرش به‌عنوان شغل اصلی برای قشری از جامعه و یا مکمل درآمد خانوار برای قشر دیگری ازجامعه به همراه ایجاد مشاغل جانبی از تولید مواد اولیه و طراحی و نقاشی فرش تا بافت و تکمیل و فروش و صادرات، نقش مهمی در اشتغال و درآمدزایی ایفا کند.


متأسفانه به علت کم‌توجهی یا بی‌توجهی به جایگاه این هنر- صنعت ارزشمند در برخی دولت‌های قبل، شاهد افول تولید و صادرات فرش دستباف هستیم. امید آن می‌رفت که با استقرار دولت چهاردهم و باز کردن دریچه کارشناسی به تصمیم‌گیری‌های دولتمردان شاهد اتخاذ تصمیمات صحیح‌تر نسبت به گذشته باشیم. متأسفانه با انتشار نمودار تشکیلاتی وزارت صمت این امید زایل شد.
هرچند که تقریباً تمامی فعالیت فرش در بخش خصوصی شکل می‌گیرد، لیکن وجود یک هماهنگ‌کننده یا تنظیم‌گر در بدنه دولت می‌تواند کمک شایانی به توسعه این هنر- صنعت بنماید. در طول دولت دوازدهم و سیزدهم با انتصاب نامناسب مدیران مرکز ملی فرش و کاهش سطح تشکیلاتی آن در دولت سیزدهم با ادغام این مرکز در صنایع خلاق و ورزشی شیب نزولی صادرات فرش شدت گرفت، به‌گونه‌ای که میزان صادرات از حدود ۵۰۰ میلیون دلار به حدود ۴۰ میلیون دلار کاهش یافت و همزمان رتبه اول صادرات جهانی فرش که سالیان دراز به ایران تعلق داشت به کشورهای دیگر واگذار شود.
در نمودار جدید تشکیلات وزارت صمت، هرچند که مرکز ملی فرش مجددا استقلال خود را بازیافت، ولی انتقال آن از زیرمجموعه معاونتی به معاونت دیگر به هیچ وجه انتظارات منطقی اصحاب فرش را برآورده نمی کند و شاید حتی جایگاه جدید دور از انتظار بود.


مزید استحضار فرش دستباف با مجموعه‌ای از فعالیت‌های مختلف مانند کشاورزی (تولید مواد خام)، صنعت (تبدیل مواد خام به مواد اولیه و رنگرزی)، فرهنگ و هنر (طراحی)، مهارت‌های دستی (بافت، مرمت و تکمیل)، امور اجتماعی (اشتغال، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها)، امور اقتصادی (درآمد خانوار)، بازرگانی داخلی و خارجی (فروش داخلی و صادرات)، آموزش (آموزش‌های رسمی دبیرستانی و دانشگاهی و غیر رسمی)، گمرک و موزه‌داری و گردشگری و .... عجین شده است. قرار دادن این مرکز در زیر مجموعه معاونتی که بیشتر به امور تجاری می‌‌پردازد به هیچ عنوان نمی‌تواند جوابگوی این تنوع فعالیت باشد و مطمئناً جنابعالی نمی‌توانید انتظار داشته باشید که در پایان دوره مسئولیتی خود کارنامه قابل قبولی در حوزه فرش دستباف ارائه دهید. 

  • بنابراین پیشنهاد می‌شود:
  1. جایگاه مرکز ملی فرش با توجه به تأکید برنامه هفتم بر ماندگاری در وزارت صمت، حداقل تا جایگاه یک مرکز با اختیارات کافی زیر نظر وزیر ارتقاء یابد.
  2. در انتخاب رئیس مرکز دقت کافی صورت بگیرد تا فردی آشنا به موضوعات فرش به این سمت منصوب شود تا بتواند در زمان کوتاهی برنامه‌های مناسب ارتقاء و توسعه هنر- صنعت فرش را در پیش بگیرد.

این انجمن آمادگی دارد تا در کنار چنین مرکز مقتدر و مدیر مرتبطی تمام توان اعضای هیئت علمی خود را برای ارتقای فرش ایران به کار بندد. قبلا از بذل توجه جنابعالی کمال تشکر را دارد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.