مقالات

کشف سکه های طلای ایرانی دوره هخامنشی در غرب ترکیه!

سکه‌های طلا با نقش کماندار پارسی متعلق به امپراتوری هخامنشی در ترکیه کشف شدند

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور
سرویس اخبار خارجی

باستان شناسان ظرفی از سکه های طلای ایرانی به نام دریک (Persian Daric) را در شهر باستانی Notion   در ترکیه کشف کردند.
روی سکه ها شکلی از کماندار زانو زده، طرح مشخصه داریک ایرانی را نشان می دهد.


سایت باستانشناسی نیشن در غرب ترکیه. اینجا در دوران باستان شهری یونانی بوده که در کنار سایر شهرها و بنادر این منطقه، در دوره ای جزئی از امپراطوری ایران محسوب می گردیده است

 


سکه های طلای ایرانی به نام داریک (Persian Daric) کشف شده در شهر باستانی Notion   در غرب ترکیه. روی سکه ها نقشی از کماندار زانو زده (طرح مشخصه داریک ایرانی) ضرب شده است.
نبع: پروژه باستان شناسی مفهومی، دانشگاه میشیگان

تیمی از باستان شناسان دانشگاه میشیگان و سایر محققان، گنجینه ای از سکه های طلای تقریباً 2600 ساله‌ای را کشف کردند که احتمالاً حقوق یک جنگجوی ناشناس بوده است. این طلا در یک کوزه کوچک در یک شهر یونان باستانی نیشن(Notion)، واقع در غرب ترکیه، جاگذاری شده بود. این طلا توسط پروژه باستان شناسی Notion در ژوئیه (تیر ماه) 2023 کشف شد ولی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه به طور رسمی مجوز اعلام کشف این سکه ها را در ماه جاری (آگوست) منتشر کرد.

داریک چیست؟

به گفته کریستوفر راته (Christopher Ratté)، باستان شناس دانشگاه میشیگان، این سکه ها شکل یک کماندار زانو زده را نشان می دهد. این تصویر طرح مشخصه داریک ایرانی(Persian Daric) است – نوعی سکه طلا که توسط امپراتوری ایران صادر شده است. سکه‌ها احتمالاً در ساردیس، تقریباً 60 مایلی شمال شرقی Notion  ضرب شده‌اند. گنجینه سکه ها داده های بیشتری را در مورد خط زمانی و تاریخ داریک ایرانی ارائه می دهد.

راته در بیانیه ای گفت: «کشف چنین یافته ارزشمندی در یک کاوش کنترل شده باستان شناسی بسیار نادر است. هیچ‌کس هیچ‌وقت گنجینه‌ای از سکه‌ها، به‌ویژه سکه‌های فلزات گرانبها را بدون اینکه قصد بازیابی آن را داشته باشد، دفن نمی‌کند. بنابراین تنها یک بدشانسی بزرگ می تواند حفظ چنین گنجینه ای را توضیح دهد.»


نمای هوایی خانه، مراحل مختلف و محل یافتن سکه ها و سایر مصنوعات را نشان می دهد. منبع: پروژه باستان شناسی مفهومی.

 

داریک ها از اواخر قرن ششم قبل از میلاد تا زمان فتح امپراتوری ایران توسط اسکندر مقدونی در سال 330 قبل از میلاد ایجاد شدند. طرح سکه ها با تفاوت های سبکی بسیار کم ثابت ماند. محققان با تحلیل این تفاوت‌های سبکی جزئی سعی کرده‌اند سکه‌ها را به ترتیب زمانی مرتب کنند. این انبار سکه‌های تازه کشف‌شده به‌خاطر اینکه به‌طور مستقل توسط سایر مصنوعات مرتبط با آن تاریخ‌گذاری شده است، مشخص است.

راته گفت: «این انبار تاریخ مشخصی را ارائه می‌کند که می‌تواند به عنوان یک لنگر برای کمک به رفع گاه‌شماری (تمام توالی سکه‌ها) باشد.

به گفته اندرو میدوز، متصدی سابق سکه‌ها در موزه بریتانیا و تاریخ‌دان کلاسیک دانشگاه آکسفورد، زمینه باستان‌شناسی این انبار محتمل است، «اگر بتوان آن را با روش‌های دیگر به‌دقت مشخص کرد، به ما اجازه می‌دهد تا زمان‌بندی ضرب سکه‌های طلای هخامنشی را به خوبی تنظیم کنیم. . این یک یافته دیدنی است… با بالاترین اهمیت.»

قدمت بهترین بقایای شهر باستانی Notion به دوره هلنیستی این شهر، بین قرن های سوم و اول قبل از میلاد برمی گردد. با این حال، کاوش یک خانه بزرگ در مرکز شهر نشان می دهد که احتمالاً قبل از آن سکونت داشته است. قطعات سفال احتمالاً مربوط به قرن پنجم قبل از میلاد در دیوارهای قبلی که در پایه های خانه گنجانده شده بودند، یافت شد. در ژوئیه 2023، حفاری در زیر قسمتی از حیاط، سکه های طلا را که در یک گلدان کوچک دفن شده بودند، نشان داد.

این گنجینه در گوشه اتاقی در ساختاری که در زیر خانه هلنیستی دفن شده بود پیدا شد. احتمالاً برای نگهداری در آنجا ذخیره شده بود و به دلایلی هرگز بازیابی نشد. به گفته گزنفون مورخ یونانی، یک داریک معادل دستمزد یک سرباز برای یک ماه بود.

 

یک شهر نظامی

به گفته راته، داریک ها توسط غارتگرانی پیدا شده اند که توجه چندانی به ارزش تاریخی آنها ندارند.

راته گفت: "یک یافته باستان شناسی بدون اطلاعات زمینه ای مانند فردی است که از فراموشی رنج می برد - فردی بدون خاطره." "گرچه این هنوز هم جالب و مهم است، اما زیان از دست دادن اطلاعات مربوط به آن غیرقابل محاسبه است."

با این گنجینه خاص، باستان شناسان و مورخان دقیقاً می دانند که آن را در کجا پیدا کرده اند، بنابراین آنها شواهد غیرمستقیم زیادی برای زمان سکونت و آنچه در آن زمان می گذشت در اختیار دارند.


نقشه ای از آناتولی غربی و محل قرارگیری شهر نیشن. منبع: پروژه باستان شناسی مفهومی، دانشگاه میشیگان.


منطقه باستانشناسی در سواحل دریای مدیترانه، جایی که یک پروژه باستان‌شناسی به رهبری دانشگاه میشیگان، دانشگاه سینوپ و وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، کاوش‌ها را در این مکان نسبتا ناشناخته 80 هکتاری در مرز آسیا و اروپا در سال 2022 آغاز کرد.

شهر نیشن (Notionدر اواسط قرن ششم قبل از میلاد به همراه سایر شهرهای یونان در سواحل غربی ترکیه به امپراتوری ایران ملحق شد. سرانجام در اوایل قرن پنجم پیش از میلاد از سلطه ایرانیان خارج شد. با این حال، در اوایل قرن چهارم قبل از میلاد دوباره به امپراتوری ایران منظم شد و تا زمان فتح اسکندر مقدونی در سال 334 قبل از میلاد باقی ماند

عملیات نظامی در اطراف شهر توسط مورخان باستان به کرات مورد توجه قرار گرفته است. در طول قرن پنجم پیش از میلاد، مفهوم با وجود رهایی از دست ایرانیان تحت سلطه آتن بود. توسیدید(Thucydides)، مورخ یونانی، وفاداری چشمگیر و متضاد ساکنان Notion و شهرهای مجاور را مستند کرده است. این منطقه یک منطقه مرزی بین حوزه نفوذ ایران و آتن را اشغال می کرد

توسیدید نقل می کند که بین سال 430 قبل از میلاد. و در سال 427 پیش از میلاد، گروهی از هواداران پارسی از شهر کولوفون (Colophon)، با کمک مزدوران یونانی و «بربر» بخشی از نوشن را اشغال کرده بودند. یک ژنرال آتنی به نام پاچس (Paches) مزدوران طرفدار پارس را پس از اینکه فرمانده آنها را در سال 247 قبل از میلاد به دام انداخت، کشت. هواداران پارسی در نهایت اخراج شدند و شهر نوشن تحت نظارت آتن دوباره سازماندهی شد.

ممکن است رویدادهایی از این دست منجر به مدفون ماندن و یا گم شدن این انباشت سکه شده باشد، اما این تنها امکان نیست. در سال 406 قبل از میلاد، یک نبرد دریایی تعیین کننده در جریان درگیری بین آتن و اسپارت در سواحل Notion انجام شد. این شهر در آن زمان پایگاه دریایی آتن بود. در طول شورش ساتراپ‌های بزرگ ، چندین فرماندار در آناتولی غربی در دهه 360 قبل از میلاد به درگیری‌های تازه وارد شدند و بندر Notion به یک دارایی نظامی مهم تبدیل شد. بندر احتمالاً در این دوره تقویت شده است. گاه‌شماری پذیرفته‌شده سکه‌های ایرانی به نفع تاریخ قرن چهارم پیش از میلاد است.

خود این سکه ها اکنون توسط موزه باستان شناسی افسوس (Ephesus Archaeological Museum) در ترکیه مورد مطالعه و مراقبت قرار می گیرند. محققان در حال حاضر در حال حفاری مناطق جدیدی از شهر هستند که می تواند زمینه باستان شناسی سکه ها را بیشتر روشن کند.


 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.