نقد و نظر

ترویج قالی افغانستانی در تهران همزمان با روز ملی فرش ایران!!

گر سنگ ازین حدیث بنالد عجب مدار....

برگزار کننده: هدف ما از برگزاری این نمایشگاه ترویج و گسترش صنایع دستی مردم افغانستان است!

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور
علیرضا قادری

درست در هفته صنایع دستی ایران و در فاصله کوتاهی از روز ملی فرش ایران، شاهد افتتاح نمایشگاه قالی‌های افغانستانی در قلب ایران، در مجموعه فرهنگی گلسار تهران هستیم!! آن هم با حضور محمد خراسانی‌زاده، مدیر کل اداره ارشاد اسلامی استان تهران!

نمایشگاهی که برگزارکننده اش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان به صراحت و جسارت تمام، هدف از این اقدام را نه «معرفی» هنر ملت همسایه، بلکه «ترویج و گسترش قالی افغانستانی» عنوان می کند.

در حالی که بازار فرش کشور از فرشهای قاچاق چینی و افغانستانی پر شده و فریاد بافندگان و تولیدکنندگان فرش کشور از وجود قالی های قاچاق افغانستانی در سطح بازار و بیکار شدن بخش بزرگی از بافندگان کشور، به آسمان بلند است برگزاری این نمایشگاه و افتتاح رسمی آن توسط یکی از مدیران کل دولتی، غیر قابل درک و توجیه است.

این سوال جدی ذهن را بخود مشغول می کند که آیا اداره ارشاد متوجه این مساله بوده که حضور در افتتاحیه این نمایشگاه به معنی رسمیت بخشیدن به حضور قالی های قاچاق افغانستانی در ایران است؟ یا بدون کمترین تفکر و یا مشورتی با دستگاه متولی و یا اصناف این بخش خود را بازیچه دست برگزار کنندگان کرده است؟

سوال مهم دیگری که مطرح است اینکه مجوز برگزاری این نمایشگاه توسط چه ارگانی صادر شده است؟ نکند خدای ناخواسته خود اداره کل ارشاد به صدور مجوز برگزاری مبادرت کرده است؟ اگر چنین باشد واقعا باید به حال دستاندرکاران فرش کشور بابت چنین مدیرانی گریست.

سازمان ارشاد استان تهران با این اقدام خود را در مضان اتهام تداخل در ماموریت سایر دستگاه‌ها و بی تدبیری و ندانم کاری قرار داده است و از این بابت باید علاوه بر عذرخواهی، برای روشن شدن افکار عمومی و دستاندرکاران فرش توضیحات کافی ارایه کند.

بهتر است دستگاه متولی فرش کشور هم بجای طرح‌های بازیگوشانه و تخیلی‌ای مثل وارد کردن فرش کشور به فضای متاورس!! که اساسا هنوز زیر ساختهای قابل دسترسی حتی در کشورهای پیشرفته ندارد! چشم خود را باز کند و ببیند زیر گوشش چه بر سر فرش کشور می رود.

 

اگر این مطلب را می پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقمندان همرسانی کنید!

پی‌نوشت:
جستجوی ما برای یافتن نشانی محل برگزاری این نمایشگاه نتیجه ای در بر نداشت. آیا کسی از میان شما کاربران محترم اطلاع دارد که مجتمع فرهنگی گلسار تهران کجاست؟!!
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • سلام دستتون درد نکنه. حرف دل ما رو زدید. ما در استان گلستان تولید فرش ترکمن داریم. فرشها افغانی اینجا بازار رو توی دستشون گرفتن. این طبیعی نیست. انگار مخصوصا میخوان ما تولیدککنده ها رو زمین بزنن. خیلی تاسف آوره. بازار پر شده از فرش های قاچاق افغانی و زندگی بافنده و تولیدکننده رو نابود کرده. من از دوستانم در تهران سوال کردم گفتن که باحتمال زیاد این محل در پاکدشت ورامین است.

    • کاربر گرامی سلام. ممنون از شما. در تماس تلفنی دوست دیگری هم اشاره داشتند که گویا در پاکدشت ورامین چنین مکانی هست. در صورت دریافت اطلاعات بیشتر در همین قسمت باطلاع شما و سایر کاربران خواهیم رساند. موفق باشید

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.