مرکز ملی فرش ایران

ایجاد ۳۵ هزار شغل جدید در زنجیره فرش دستباف طی امسال!!

رئیس مرکز ملی فرش ایران از ایجاد ۳۵ هزار شغل جدید در زنجیره فرش دستباف طی امسال خبر داد و گفت: با حضور دولت سیزدهم در خراسان شمالی، زنجیره فرش دستباف راه اندازی می شود.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

فرحناز رافع در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: خانواده فرش ایران ۸  میلیون نفر را در بر میگیرد و این به آن معنا است که یک دهم جمعیت ایران از حوزه فرش دستباف ارتزاق می کنند.

به گفته وی در حال حاضر بیش از ۱۹۱ هزار نفر در حوزه صنایع جانبی فرش در حال فعالیت هستند و علاوه بر آن ۱۱۵ هنرستان نیز در ارتباط با فرش وجود دارد که ۵  هزار و ۵۰۰ دانش آموز و دانشجو در این ارتباط در حال تحصیل هستند.

رافع با اشاره به اینکه در حوزه فرش دستباف پتانسیل های بالایی وجود دارد، گفت: در خراسان شمالی فرش دوروی تمام ابریشم دویدوخ وجود دارد که دارای شهرت جهانی است اما این ظرفیت برای سایر فرش های تولیدی این استان نیز وجود دارد که باید آن ها نیز معرفی شوند.

وی افزود: خراسان شمالی دارhی پشم باکیفیت خوبی است اما در این منطقه کارخانه ریسندگی، رنگرزی، نخ ریسی، شست و شو و پرداخت فرش وجود ندارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: یکی از اتفاقات خوبی که در سفر دولت سیزدهم به این استان رقم خواهد خورد این است که زنجیره فرش دستباف راه اندازی می شود و دو کارخانه کلنگ زنی می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر به دنبال آن هستیم که خانه خلاق را به منظور ایجاد خلاقیت و نوآوری در فرش راه اندازی کنیم.

رافع تصریح کرد: از سوی دیگر به دنبال ایجاد مجتمع های فرش دستباف برای تولید سری فرش و تولید فرش های باکیفیت هستیم.

وی ادامه داد: همچنین نظام ارزیابان فرش همچون نظام های مهندسی راه اندازی می شود و فرش دستباف ما به زودی شناسنامه دار خواهند شد.

معاون وزیر صمت به هویت آفرینی بافندگان فرش نیز اشاره کرد و گفت: در همین ارتباط همایشی در تهران با حضور ۷۰۰  نفر از هنرمندان فرش سراسر کشور برگزار شد که از بین آن ها ۵ ‌نفر به عنوان مشاهیر فرش انتخاب شدند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مشکل اساسی تولیدکنندگان فرش دستباف نبود بازار و دپوی آن ها در بازار است؟ اظهار کرد: برای حل این مشکل در وهله نخست باید سلیقه بازار نیازسنجی شود و طبقه سلیقه بازار امر تولید صورت گیرد و از سوی دیگر طرح و نقش های قدیمی نیز باید زنده نگه داشته شود و برای آن ها خلق ارزش کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: علاوه بر آن حذف تعهد ارزی از روی فرش و یا پرداخت آن از یک سال به ۵  سال سبب می شود تا شاهد اتفاقات خیلی خوبی در بازار فرش باشیم و این مرکز در حال پیگیری برای به نتیجه رساندن این امر است.

 


کارپتور:
با کمال تاسف، تا کنون قریب به اتفاق  آمارها و اطلاعات ارایه شده از سوی  رئیس مرکز یا از اساس غلط و گمراه‌کننده بوده و یا بدلایلی که بر ما روشن نیست، بسته به شرایط زمانی و مکانی! با غلو و مبالغه همراه بوده است.
از جمله در همین خبر، آمار ارایه شده از سوی رافع پیرامون خانواده 8 میلیونی فرش دستباف و این ادعا که یک دهم جمعیت کشور از حوزه فرش ارتزاق می‌کنند! نه تنها به هیچ آمار معتبری تکیه ندارد بلکه می تواند تاثیری بشدت گمراه‌کننده و مخرب بر برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... داشته باشد.

این افتخار نیست که محل ارتزاق  یک دهم جمعیت کشور، بخش خسته، ازپا افتاده و ناتوان فرش دستباف است. فرش دستبافی که درآمد سالانه صادراتی اش در سایه مدیریت مشعشع امثال فرحناز رافع، چیزی حدود 60 میلیون دلار است! یعنی سالانه  7.5 دلار به ازای هر یک از این جمعیت 8 میلیونی (ماهانه 63 سنت!!).

حالا این آمار سازی با چه هدف انجام می شود، چیزی است که باید رافع خود توضیح دهد. آنچه از ظاهر امر و تجربه مدیران نابلد قبلی بدست می آید اینکه اغلب این آمار تنها برای نشان دادن مصنوعی لشگر بزرگی است که تحت فرماندهی و هدایت ایشان قرار دارند! این نگاه مدیریتی کمترین تعهد و مسئولیتی در قبال اعداد و ارقام و آمارهای بی اساس خود نداشته و در مسیر منافع شخصی بر آثار مخرب و جبران ناپذیر چنین اظهاراتی چشم بسته است!

نکته دیگر بی اطلاعی آزاردهنده ایشان از ظرفیت های واقعی بخش است. ایشان در این مصاحبه اعلام کرده است که در استان خراسان شمالی «کارخانه ریسندگی، رنگرزی، نخ ریسی، شست و شو و پرداخت فرش وجود ندارد!» باید به ایشان یادآور شد که خوب بود حداقل قبل از اقدام به این سفر نگاهی به قفسه طرح‌های مطالعاتی خود مرکز ملی بندازد تا ببیند بر اساس یکی از همین طرح‌ها که در سال 1393 به مرکز ارایه شده، از 28 کارگاه رنگرزی موجود در استانهای سه‌گانه خراسان، 3 کارگاه متعلق به خراسان شمالی است!

در میان مدیران برخی "حرف خوب می زنند" و برخی دیگر "خوب حرف می زنند". وای بحال فرش کشور که متولی‌اش که تخصصی بجز حرف ندارد، نه تنها "حرف خوب" نمی زند بلکه حتی خوب هم "حرف" نمی زند! 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.