روز ملی فرش دستباف

به بهانه روز ملی فرش دستباف ایران؛

صباحی: انتخاب ۲۰ خرداد به عنوان روز ملی فرش بدسلیقگی نیست بی لیاقتی و ندانم کاری است!

به مناسبت روز ملی فرش
گفتگویی کوتاه با دکتر سیدطاهر صباحی، عضو کنفرانس بین‌المللی آیکوک، نویسنده و پژوهشگر و مجموعه‌دار قالی در تورینو ایتالیایی به عمل آورده‌ایم و نظر او را درباره این روز جویا شدیم. صباحی در طول بیش از 50 سال فعالیت در زمینه فرش دستباف، از اغلب مراکز مهم قالیبافی جهان و موزه‌های تخصصی فرش و دستبافته‌ها بازدید و فرش‌های آن را مورد مطالعه قرار داده است. صاحی در سال‌های اخیر کتاب‌های متعددی را که در این حوزه اغلب به زبان ایتالیایی منتشر کرده، به فارسی برگردانده و در داخل ایران به چاپ رسانده است. مجموعه کتاب‌های فارسی دکتر صباحی جزو نفیس‌ترین کتاب‌های تخصصی فرش کشور است. آنچه در ادامه می‌آید پاسخ وی به سوال ما در باره روز ملی فرش است. با هم بخوانیم:

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

۲۰خرداد ماه برابر ۱۰ ژوئن روز جهانی صنایع دستی است. این روز را به تمامی فعالان این عرصه و بخصوص تمامی کسانی که در فرش و دستبافته های ایرانی نقش دارند تبریک می‌گویم.

روز جهانی صنایع دستی همواره فرصت مهمی برای فرش کشور بوده و هست
این روز باید از طرف جامعه فرش کشور در طول سال‌های گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی از آنجایی که بین فرش و صنایع دستی فاصله ناباورانه‌ای ایجاد شده، تقریبا هیچ استفاده مناسب و قابل ملاحظه‌ای، خصوصا در سطح بین‌المللی، از این مناسبت برای فرش کشور نشده است. متولیان و مدیران فرش کشور هم که متاسفانه اغلب در خواب غفلت هستند و بدنبال پست‌های بالاتر بعدی فرصت ها و امکانات را معطل گذاشته یا به هدر می دهند.

مدیریت ناکارآمد مشکل اصلی فرش کشور است 
اخیرا همین روز، یعنی روز جهانی صنایع دستی در ایران به‌عنوان روز ملی فرش انتخاب! و در تقویم رسمی کشور وارد شده است. این چه انتخاب ناشیانه و عجولانه ای است؟ چرا همیشه ما یا فرصت ها را هدر میدهیم و یا به بدترین شکل از آن استفاده می کنیم؟ دلیل آن دو دلیل اصلی است یکی دولتمردهای ناشی و ناوارد که اداره کارها را در دست گرفته‌اند. یعنی وقتی عده‌ای به عنوان مدیر بدون هیچ دانش و سابقه‌ای امور فرش کشور را بدست بگیرند طبیعتا نتیجه‌ای بهتر از این عاید جامعه فرش کشور نخواهد شد. دلیل دیگر استفاده نکردن از فکر و دانش و تجربه کارشناسان و خبرگان فرش است. خوشبختانه کشور ما از بابت افراد خبره بسیار ثروتمند است ولی بخاطر مدیریت ناشیانه یا آنها را گوشه نشین کرده اند و یا از آن‌ها فقط برای تشریفات و به کرسی نشاندن حرف و نظر خود استفاده می کنند. ادعای استفاده از نظر و تجربه پیشکسوتان هم بیش تر از این که یک اعتقاد عملی باشد یک شعار پوچ و توخالی است.

انتخاب ۲۰ خرداد به عنوان روز ملی فرش بدسلیقگی نیست بی لیاقتی و ندانم کاری است! 
اگر این روز ملی است چرا باید با یک روزی با سابقه شصت ساله آن هم در سطح جهانی مصادف بشود؟ این بدسلیقگی نیست این ندانم کاری و بی لیاقتی است. تا جایی که من مطلع هستم اصلا مرکز ملی فرش ایران دخالتی در تعیین و انتخاب این روز نداشته و کلا در جریان نبوده است! این مرکز بدلیل ناکارآمدی حتی در میان دستگاه‌های خود دولت نیز جایگاه درست و قابل قبولی ندارد و شاهد این ادعا هم همین تصمیمی است که در وزارت ارشاد گرفته شده. جامعه فرش کشور انتظار بسیار بیشتری از این مرکز و متولی آن داشته و دارد. انتظاری که گرچه بجاست ولی از عهده این سطح درک و فهم مدیریتی ساخته نیست

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.