ناصر قدیمی، هدف اصلی از شرکت در سی و یکمین نمایشگاه فرش دستباف ایران را حمایت از صنعت فرش دستباف و ایجاد بازارهای جدید صادراتی برای فرش های با کیفیت دستباف دانست. ۱۴۰۳ ۰۸ ۲۹- سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور وی بیان کرد: شهرستان رازوجرگلان مهد فرش دستباف است و زیباترین و باکیفیت ترین فرش ها در این سرزمین و این خطه بافته می شود. طرح ها و نقشه های بی نظیر، رنگ های طبیعی و گره ...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران- کارپتور خراسان شمالی به لحاظ تنوع قومیت ها و فرهنگ ها، ظرفیت های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این زمینه از جمله فرش کردی، ترکی و ترکمن هستیم و نوآوری در این صنعت هر از چندگاهی با بافت مدلی از فرش رونمایی می شود. چند سال پیش بود که بافت فرش دورو توسط هنرمندان روستای دویدوخ راز و جرگلان بسیار سر و صدا کرد و سال گذشته نیز فرش دستباف ارگانیک که ت...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور بهرام عین اللهی در جریان بیست و ششمین سفر استانی رئیس جمهوری به خراسان شمالی در روز پنج شنبه دوم تیرماه سال ۱۴۰۱ با سفر به شهرستان راز و جرگلان اظهار کرد: « در بافت فرش دویدخ هنر بسیاری به کار می رود و باید مورد حمایت نهادهای ذی ربط قرار گیرد.» او افزود: « یکی از جاذبه های گردشگری خراسان شمالی، دست بافت های سنتی قوم ترکمن در ر...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور ابوالقاسم اکبری اظهار داشت: ۵۰ هنرجو از اول مهر ماه در هنرستان فنی و حرفه ای راز و جرگلان پذیرش می شوند. وی گفت: هم اکنون میانگین تحصیل دانش آموزان در مدارس فنی و حرفه ای کشور ۳۵ درصد و در رشته های نظری ۶۵ درصد است که این آمار در مدارس فنی و حرفه ای استان ۳۳ و ۶ دهم درصد و در رشته های نظری ۶۴ و ۱۰ صدم درصد است. وی در ادامه با بیان اینکه طرح آینده پژ...
روستای دویدوخ در شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی واقع است. این روستای قدیمی حدود دو هزار نفر جمعیت دارد که ۷۰ درصد زنان آن در کارگاه های سنتی بافت قالی ابریشم مشغول بکارند و ۳۰ درصد دیگر به کار دامپروری و کشاورزی مشغول هستند. جمعیت موجود در استان خراسان شمالی متشکل هستند از کردها، ترکمن ها، تات ها، بلوچ ها و فارس ها که این تنوع قومی موجب شده است که از نظر فرهنگی و به ویژه ساخت و پرداخت صنایع...
فرش از دیرباز به عنوان یک هنر اصیل ایرانی مطرح بوده است چرا که همه اقوام و قومیت های ایرانی در جای جای این سرزمین در ایلات و عشایر، در روستاها و در شهرها با آن در تعامل بوده اند و فرش فارغ از هر رنگ و زبان و مذهب با همه ایرانیان عجین بوده است. از همین روست که فرش ایرانی وحدت در عین کثرت را به تصویر می کشد و تنوع فرهنگی ایران در نقش و نگارهای متنوع و متفاوت فرش های مناطق گوناگون کشور نمود یافته است...