آموزش

ایجاد رشته پرورش اسب و بافت فرش در هنرستان راز و جرگلان

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: رشته پرورش اسب و بافت فرش در هنرستان فنی و حرفه ای شهرستان مرزی راز و جرگلان که خاستگاه اصلی این رشته هنری است ایجاد می‌شود.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور
 

ابوالقاسم اکبری اظهار داشت: ۵۰ هنرجو از اول مهر ماه در هنرستان فنی و حرفه ای راز و جرگلان پذیرش می شوند.

وی گفت: هم اکنون میانگین تحصیل دانش آموزان در مدارس فنی و حرفه ای کشور ۳۵ درصد و در رشته های نظری ۶۵ درصد است که این آمار در مدارس فنی و حرفه ای استان ۳۳ و ۶ دهم درصد و در رشته های نظری ۶۴ و ۱۰ صدم درصد است.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح آینده پژوهی رشته ای به منظور ایجاد و شناسایی رشته های جدید تحصیلی موردنیاز در شاخه های فنی و حرفه ای و کارو دانش در استان اجرا می شود گفت: با اجرای این طرح رشته های منسوخ شده و ناکارآمد از شاخه های هنرستان این استان حذف می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: هم اکنون ۸۸ هنرستان در استان فعال است که از این تعداد ۲۸ مورد مربوط به فنی حرفه ای و ۶۰ مورد کار و دانش است در این طرح درصدد هستیم رشته های منسوخ شده شناسایی و با توجه به نیاز استان رشته های را برای دانش آموزان فعال کنیم.

اکبری افزود: همچنین رایزنی هایی با سازمان و دستگاه هایی همچون جهاد کشاورزی، علوم پزشکی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته ایم تا بتوانیم در راستای مهارت محوری رشته ها آنها را تقویت کنیم چرا که اشتغال آفرینی و مهارت آموزی در هنرستان ها ایجاد شود.

۱۸۷ هزار و ۷۵ دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر ۱۹ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۰۷ هزار و ۱۰۰ دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.

در خراسان شمالی هزار و ۵۰۰ سر اسب وجود دارد که بیشترین آن در مناطق مرزی و ترکمن نشین این استان است.

اسب ترکمن دارای سه نژاد آخال تکه، یموت و چناران است و کارشناسان مرتبط با این حوزه بر این باورند که آخال تکه جزو زیباترین و قیمتی‌ترین اسب ترکمن بوده و محل زیست این گونه نیز بیشتر در ایران و ترکمنستان است.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.