گزارش

راه اندازی موزه بزرگ فرش خاورمیانه در یزد !!

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از راه‌اندازی موزه بزرگ فرش خاورمیانه در کارخانه جنوب یزد خبر داد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

احمد آخوندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با تشکر از استانداری، شهرداری و شورای شهر به دلیل پیگیری واگذاری کارخانه جنوب برای راه اندازی موزه بزرگ فرش خاورمیانه، خواستار تأمین اعتبار برای تکمیل موزه در امسال شد.

او با اشاره به اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت و تجهیز موزه‌های استان از محل اعتبارات ملی در سال گذشته گفت: هم اکنون ۳۶ موزه در استان داریم که شش موزه خصوصی و ۱۷ موزه وابسته با سایر ارگان‌ها و ۱۳ موزه متعلق به میراث‌فرهنگی در شهرستان‌های یزد است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با بیان این‌که در سال گذشته دو موزه فرخی و موزه تشریفات و هدایای شهرداری یزد افتتاح شد، بیان کرد: امسال ایجاد سه موزه بزرگ در استان شامل موزه شیرینی یزدی در دو شهرستان یزد و تفت، موزه بزرگ فرش خاورمیانه و موزه بزرگ یزد در مجموعه صدرالعلما را دنبال می‌کنیم.


آقایان؛ برای خدا دیگر موزه فرش نسازید!!
 
نگاهی گذرا بر همه‌گیری "ساخت شتابزده موزه فرش" در میان مدیران استانی

 


در همین زمینه خبرگزاری ایرنا خبری با عنوان "مدیرکل میراث فرهنگی استان: پیگیر راه‌اندازی بزرگترین موزه فرش خاورمیانه در یزد هستیم" به شرح زیر منتشر نمود:

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد گفت: پیگیر راه اندازی بزرگترین موزه فرش خاورمیانه در این استان هستیم و مقدمات آن نیز فراهم شده است.

احمد آخوندی روز دوشنبه اول خرداد ماه 1402 در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موزه در کارخانه جنوب یزد راه اندازی می شود.

وی خواستار تأمین اعتبار برای تکمیل این موزه شد و اظهار کرد: در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت و تجهیز موزه‌های استان از محل اعتبارات ملی تخصیص یافت.

آخوندی تصریح کرد: اکنون ۳۶ موزه در استان وجود دارد که ۶ موزه خصوصی ، ۱۳ موزه متعلق به میراث‌فرهنگی و ۱۷ موزه وابسته به سایر ارگان‌هاست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با بیان اینکه در سال گذشته ۲ موزه فرخی و موزه تشریفات و هدایای شهرداری یزد افتتاح شد، خاطرنشان کرد: امسال سه موزه بزرگ در استان شامل موزه شیرینی یزدی در دو شهرستان یزد و تفت و موزه بزرگ یزد در مجموعه صدرالعلما راه اندازی می شوند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته، یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۵۵۱ نفر از موزه های استان بازدید کردند که در مقایسه با سال قبل آن ۲۰ درصد رشد داشته است.

سالانه افزون بر ۲۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف در استان یزد تولید می شود و حدود ۴۰ هزار بافنده فعال در این استان وجود دارد.

نقشه های اصیل فرش یزد، هراتی، گل و ماهی، سردار جنگل، کرمانی و نقوش مشابه بوده و ۷۵ درصد فرش استان با خامه پشم و ۲۵ درصد با خامه کرک بافته می شود.

فرش دستباف استان یزد در سال ۹۴ در سازمان جهانی مالکیت فکری موسوم به 'WIPO' ثبت جهانی شد.



آقایان؛ برای خدا دیگر موزه فرش نسازید!!
 
نگاهی گذرا بر همه‌گیری "ساخت شتابزده موزه فرش" در میان مدیران استانی

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.