گزارش

نخستین جشنواره خلاقیت و نوآوری فرش دستباف در یزد

نخستین جشنواره خلاقیت و نوآوری فرش دستباف استان یزد با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف در یزد برگزار شد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

در این جشنواره که رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران و جمعی از مسئولان و فعالان صنعت فرش دستباف حضور داشتند، از ۱۷ نفر از برترین‌های فرش دستباف یزد در حوزه‌های مختلف تجلیل شد.

رییس مرکز ملی فرش دستباف ایران با اشاره به اینکه گره زدن سنت، صنعت و خلاقیت و نوآوری در حوزه فرش دستباف از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است، گفت: فرش دستباف نشان هویت، تاریخ و سفیر صلح دوستی و مهربانی کشور است.

رافع:
در استان یزد اتفاقات خوبی در حوزه فرش دستباف رخ داده که یکی از آنها، استفاده از هوش مصنوعی برای شست و شوی این گونه فرش‌ها توسط یک شرکت دانش بنیان با اختراع و تجاری سازی فناوری جدید است!!

وی اظهار داشت: ابداع نوعی گره خاص قالی توسط یکی پیشکسوتان استان یزد از دیگر موفقیت‌های استان یزد در حوزه خلاقیت و نوآوری است که این گره به بافت فرش دستباف سرعت می‌دهد، همچنین استحکام بیشتری نسبت به گره‌های قبلی دارد و آموزش آن هم بسیار آسان است.

رییس مرکز ملی فرش دستباف ایران با اشاره به ضرورت تنوع بخشی به طراحی فرش دستباف یزد گفت: طرح‌های فرش یزد در مقایسه با گذشته، به لحاظ رنگ و اندازه بسیار متفاوت شده که این اقدامی ارزشمند است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد هم در این مراسم گفت: جشنواره خلاقیت و نوآوری فرش نوین یزد با هدف نوآوری و ارتقای بهره‌وری در صنعت فرش دستباف استان در چهار محور اصلی موادِ اولیه، رنگ و الیاف، روکارگیری، شستشو، طراحی و تولید، بازار‌های داخلی و بین المللی فرش برگزار شده است.

محمدکاظم صادقیان افزود: مخاطبین اصلی این جشنواره تولیدکنندگان، شرکت‌های خلاق، فناور و دانش بنیان، تامین کنندگان موادِ اولیه و ماشین آلات و شرکت‌های طراحی و بسته بندی هستند.

وی ادامه داد: فرش دستباف یزد از نظر کیفیت، زیبایی و نقش و نگار، بی نظیر است و این استان از نظر جایگاه فرش دستباف در بین ۱۰ استان اول کشور است.

۲۰۰ نفر از فعالان حوزه فرش دستباف استان یزد در حوزه‌های مختلف در جشنواره فرش دستباف، شرکت کردند که آئین اختتامیه از ۱۷ نفر از برترین‌ها تجلیل شد.

در استان یزد ۴۰ هزار بافنده فرش دستباف فعالیت دارند که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار مترمربع فرش تولید و روانه بازار می‌کنند.

عکس از: خبرگزاری ایرنا

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • بنده در این رویداد شرکت داشتم. باید تاسف خورد از. مسولین استانی که یک مشت بی سواد و ناآکاه کاری را دست خود میگیرند و مثلا آمار و اطلاعات غلط به ریس مرکز ملی فرش ارایه می‌دهند این بیچاره هم ذوق زده میاد و اعلام میکند قطعا ایشون در همه حوزه ها مطالعه تجربه و فرصت جمع آوری اطلاعات و آمار را ندارد ..مثلا در این همایش از شخصی که فرش هریس مدرن در چهار رنگ می‌بافد به عنوان خلاق تقدیر شد. واقعا خودم خجالت کشیدم از یزدی ها با این همه استعداد به کجا می‌روند دستگاه دارکشی که سالها قبل آقای فروهر در قم ابداع و ثبت کرد اینجا به اسم خودشان خلاقانه معرفی میکنند. بگذریم

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.