گزارش

کارگاه فرش لاهیجی و بکارگیری دو اصل نوآوری و تحول در قالی

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

علی لاهیجی طراح و تولیدکننده فرش ابریشمی فعالیت خود را در سال 1368 در تهران با تمرکز بر دو اصل نوآوری و تحول در قالی آغازکرد. دو اثر منحصر بفرد او با عناوین آکواریم و کهکشان هزارنقش در جشنواره ملی فرش و جشنواره قالی فاخر اصفهان در میان برترین فرش‌های ایرانی معرفی شده است. کهکشان هزار نقش اولین فرش دستباف جهان است که دارای شناسنامه ثبت شده در بلاکچین بوده و مستند آن در سال 1399 در سرای عامریهای کاشان تهیه شد.
علی لاهیجی بهمراه فرزند ارشد خود عماد در سال 1400 کارگاه فرش لاهیجی را تاسیس کرد. با توجه به 32 سال سابقه وی و در نظر گرفتن معیارهایی از جمله طراحی هنری، زیبایی، کیفیت و بهره‌گیری از فناوری روز دنیا، کارگاه فرش لاهیجی در میان تولیدکنندگان برتر ایران شناخته می‌شود.

علی لاهیجی در گفتگوی اختصاصی با سایت اطلاع رسانی فرش ایران فرا رسیدن عید نوروز را تبریک گفت و سالی سرشار از موفقیت، برکت و معنویت را برای همه ایرانیان خواستار شد. وی ضمن قدردانی از موزه فرش ایران برای برگزاری رویداد از افسانه تا اصالت گفت: «فرش هنر اصیل ایرانی است و اگر به جایگاه واقعی خود بازگردد بهترین کالا برای ایجاد شغل، تولید ثروت و کسب درآمد ارزی است.» وی اضافه کرد که در طول بیش از 32 سال سابقه همواره کوشیده است که با تمرکز بر دو اصل نوآوری و تحول، فرش‌هایی را تولید کند که دارای طرح‌های به روز، منحصر بفرد و متفاوت بوده و تنوع عناصر و همینطور رنگ‌آمیزی در آنها بتواند هنر معاصر را همراه با زیبایی به بیننده منتقل کند.

علی لاهیجی همچنین گفت بیش از یک دهه در جستجوی روشی بوده است که از تقلب و کپی‌کاری در فرش جلوگیری کند و سیستمی که استارتاپ چمروش برای تائید اصالت فرش با کمک هوش مصنوعی و تولید اثر انگشت دیجیتالی فرش و ثبت مشخصات آن در بلاکچین ابداع کرده است برای تولیدکنندگان فرش‌های نفیس بسیار ارزشمند است. زیرا این سیستم ضمن حمایت و پشتیبانی از سالها تلاش و زحمت یک تولیدکننده به او کمک می‌کند که فرش خود را بعنوان تک اثر هنری که مشابه آن (حتی توسط خود او نیز) قابل تولید کردن نیست به علاقمندان عرضه کند.

لاهیجی در معرفی دو اثر فرش‌های کهکشان هزار نقش و آکواریم از هفت اثر خود که در رویداد از افسانه تا اصالت ارائه شده است گفت «فرش کهکشان هزار نقش در ابعاد 150 در 245 سانتی‌متر با رنگ غالب مشکی در رجشمار 110 و بکارگیری 110 رنگ بصورت طیفی با جنس تمام ابریشم گرید 6 بمدت 8.5 سال بافته شده است. در بیشتر فرش‌های ایرانی نقش لچک و ترنج دیده می‌شود و بطور معمول نقش ترنج در وسط فرش قرار دارد و شکل آن ممکن است دایره، لوزی و یا چندپر باشد که اندازه آن در فرش‌های نقاط مختلف تغییر می‌کند. این فرش با طراحی منحصر بفرد و بدون تکرار در قسمت ترنج یکی از شاخص‌ترین ترنج‌های بافته شده در میان تک آثار هنری کارگاه فرش لاهیجی است. علت نامگذاری وجود 1000 عنصر منحصربفرد در این فرش است که شامل انواع حیوانات ازجمله ماهی‌ها، پرندگان، چهارپایان، انواع پروانه‌ها، آثار باستانی شامل کاسه، کوزه، جام شراب که بیشتر از تخت جمشید الهام گرفته شده است. همینطور انواع گل و بوته و درختان و حیوانات اساطیری مانند سیمرغ و  نقوشی از منظومه شمسی در  این فرش دیده می‌شود. »

وی افزود «فرش آکواریم در ابعاد 60 در 95 سانتی متر (تابلو) با رنگ غالب سبز کله غازی در رجشمار 80 با مصالح تمام ابریشم گرید 6 و بکارگیری 80 رنگ در مدت یکسال بافته شده است. در طراحی فرش آکواریم کارگاه فرش لاهیجی نگاهی به دنیای زیر آب داشته و با جمع‌آوری انواع گونه‌های زنده زیر آب، آکواریمی را بصورت فرش طراحی کرده است. نسخه‌های مختلف آکواریم از 60 تا 100 رنگ در ابعاد 40 در 40 سانتی‌متر تا 80 در 120 سانتی‌متر توسط کارگاه فرش لاهیجی بافته می‌شود. فرش آکواریم تعامل بین طبیعت، هنر و خلاقیت را انعکاس می‌دهد.»

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.