گزارش

حضور فعال مجموعه «ایـران گـره» در رویداد از افسانه تا اصالت در موزه فرش ایران

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

 

به گزارش سایت اطلاع رسانی فرش ایران، رویداد از افسانه تا اصالت، روز 29 اسفندماه 1401 در موزه فرش ایران آغاز شد. مجموعه ایران گره بعنوان یکی از برگزارکنندگان این رویداد با حمایت از ده تولیدکننده برتر فرش ابریشمی شامل فرش رشتی زاده، فرش معصومی، فرش نوری، فرش کاشی زاده، فرش صدیقیان، فرش کفاش زاده، فرش بیگدلی، فرش ارمی، فرش پورجهان و فرش محرری حضور فعالی در نمایش گزیده فرش های اصیل ایرانی دارد.

محمدرضا تاجر رشتی ملقب به رشتی‌زاده رییس هیات مدیره ایران گره در گفتگوی اختصاصی با سایت اطلاع رسانی فرش ایران ضمن تبریک سال نو برای همه ایرانیان آرزوی شادی، سلامتی، رفاه و پیشرفت کرد. وی همچنین ضمن  قدردانی از موزه فرش بابت برگزاری این رویداد از تمامی طراحان، بافندگان و تولیدکنندگان و افرادی که در مشاغل وابسته به فرش فعالیت می‌کنند صمیمانه تشکر کرد.

رشتی‌زاده: «سال 1402 فرصتی است تا با همبستگی و همکاری بیشتر میان اعضای صنف فرش، بازاری موفق و پیشرو در عصر جدید برای فرش دستباف ایرانی به وجود آوریم.»

رشتی‌زاده سپس ضمن اشاره به دو مساله اصلی بازار فرش شامل عدم اعتماد و شفافیت، تاکید کرد: «با توجه به جایگاه فرش دستباف ایرانی در فضای ملی و بین‌المللی، شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، گامی موثر در جهت  ایجاد اعتماد و شفافیت میان دوستداران فرش ایرانی است.» وی افزود: «بر همین اساس مجموعه ایران گره، بعد از 5 سال تحقیق و پژوهش، فعالیت خود را به عنوان نخستین مرجع جامع اطلاعاتی، کاربردی و استراتژیک در حوزه فرش دستباف ایران به طور رسمی از بهار 1398 آغاز کرده است. یکی از اهداف اصلی این مجموعه حفظ هویت و تایید اصالت فرش دستباف ایرانی، اعتمادسازی و شفافیت میان دوستداران و مصرف‌کنندگان فرش دستباف و همچنین حفظ جایگاه هنر فرش ایران در سراسر دنیا است که در این راستا ایران گره، پروژه‌های گوناگونی را اجرا کرده است که مهم ترین آنها ایجاد نخستین پلت‌فرم اختصاصی ثبت فرش دستباف ایرانی و صدور شناسنامه و گواهی مالکیت فرش دستباف ایرانی است. وی افزود از دیگران اهداف اصلی مجموعه ایران گره، معرفی هنر فرش ایرانی و هنرمندان آن در دنیا است که این مجموعه تا کنون توانسته در ده‌ها رویداد ملی و بین‌المللی هنرمندان فرش ایران را به جهانیان معرفی کند.»

گفتنی است فرش رشتی‌زاده دو قالی استثنایی را در رویداد از افسانه تا اصالت ارائه کرده است که اولی قالی ابریشم در صحن چمن، نماد بهار همیشگی از آثار موزه‌ای استاد علی رشتی‌زاده با قدمت بیش از 60 سال و دیگری قالی ستاره هشت پر، نماد گردونه خورشید از طرح‌های جدید و ابداعی استاد محمدرضا رشتی‌زاده می‌باشد.

استاد علی رشتی‌زاده موسس برند فرش رشتی‌زاده در سال 1318 شمسی، بنیانگذار فرش ابریشم در منطقه قالی‌بافی قم بوده که توانسته سبک ویژه و منحصر به فردی در تولید فرش‌های ابریشمی در قم پایه‌گذاری نماید. لازم به ذکر است که استاد علی رشتی‌زاده بیش از 400 نقشه فراموش شده اصیل ایرانی را احیا نموده و با خلاقیت و نوآوری آثار منحصر به فردی به جا گذاشته است.  در فرش‌های رشتی‌زاده، سادگی نقوش، تعادل و یگانگی طرح و همچنین رنگ‌ها نقش مهمی در انتقال هنر، زیبایی و هارمونی به بیننده ایفا می‌کنند.

استاد محمدرضا رشتی‌زاده معتقد است فرش یک کالای تولیدی و مصرفی نیست بلکه یک اثر هنری است که میراث فرهنگ و هنر ایرانیان است. بنابراین فرش دستباف را هنر فرهنگ دانسته همچنین به این نکته اشاره می‌کند که ما میتوانیم داستان زندگی خود، بافنـده‌ها و همه کسانی که در خلق آن سهیم بوده‌اند را در این اثر هنری ببینیم و بخوانیم.

لازم به یادآوری است، رویداد از افسانه تا اصالت توسط موزه فرش ایران، مجموعه ایران گره و استارتاپ چمروش برگزار می شود و تا 12 فروردین 1402 ادامه خواهد داشت.

با کلیک روی این لینک، به لیست تمامی مطالب مرتبط با این رویداد در یک صفحه دسترسی پیدا کنید

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.