اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف

خیالبافی واردات خودرو به ازای صادرات فرش

رئیس مرکز ملی فرش در شرایطی از واردات خودرو به ازای صادرات فرش خبر داد که در غیاب بدعهدی دولت مبنی بر ابلاغ آیین‌نامه واردات تا پایان خردادماه، پیش‌بینی می‌شود که بند صادرات به ازای واردات در آیین‌نامه مذکور مورد تاکید واقع شده است. اظهارات وی در حالی است که میزان کل صادرات فرش دستباف ایران در سال۱۴۰۰ از مرز ۶۴میلیون دلار عبور نکرده است.

رئیس مرکز ملی فرش در شرایطی از واردات خودرو به ازای صادرات فرش خبر داد که در غیاب بدعهدی دولت مبنی بر ابلاغ آیین‌نامه واردات تا پایان خردادماه، پیش‌بینی می‌شود که بند صادرات به ازای واردات در آیین‌نامه مذکور مورد تاکید واقع شده است. پیش از این مسوولان صنعتی عنوان کردند که پیش‌شرطی برای واردات خودرو در نظر گرفته نشده است. حالا اما رئیس مرکز ملی فرش عنوان کرده، افرادی که ۷۰میلیون دلار فرش صادر کنند، می‌‌توانند خودرو وارد کنند. اظهارات وی در حالی است که میزان کل صادرات فرش دستباف ایران در سال۱۴۰۰ از مرز ۶۴میلیون دلار عبور نکرده است.

اما واردات خودرو سال‌هاست که به عنوان کسب‌وکاری پررونق و سود ده شناخته می‌شود، حالا رئیس مرکز ملی فرش واردات خودرو را به‌عنوان مشوقی برای صادرات بیشتر فرش در نظر گرفته است. مشوقی که از نظر دست‌اندرکاران این صنف، بازار جهانی فرش دستباف را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

سیدرضی حاج آقا میریدر این زمینه سیدرضی حاجی آقامیری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» عنوان کرده که سابقه واردات در ازای صادرات فرش بسیار طولانی‌‌تر از امروز و دیروز است و اولین تجربه آن به سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌‌گردد.

در آن دوره نیز اعلام شد که در ازای صادرات فرش ایرانی می‌‌توان کالاهایی وارد کرد و همین موضوع باعث شد که شرکت‌هایی مانند ایران‌‌خودرو به این عرصه وارد شوند. وی با بیان اینکه اجرای این سیاست آسیبی جدی به صنعت فرش ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور وارد کرد، توضیح داد: با توجه به اینکه برای شرکت‌ها واردات کالا سود قابل‌‌توجهی داشت، از این رو حاضر بودند که صادرات فرش را به هر قیمتی انجام دهند به این ترتیب ما با روندی مواجه شدیم که فرش ایرانی را با قیمت پایین‌‌تر از نرخ منطقی در بازارهای خارجی به فروش می‌‌رساندند و این موضوع به بازار فرش ایران آسیبی جدی وارد کرد. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرده که افزایش کاذب تقاضا برای فرش در آن دوره، قیمت را در داخل کشور نیز افزایش داد که این موضوع نیز به بازار و حتی قدرت خرید مردم آسیب وارد کرد. از این رو اجرای سیاست‌‌های این‌‌چنینی اگر پشتوانه قوی و برنامه‌‌ریزی درست نداشته باشد، در نهایت به ضرر صنعت فرش کشور تمام خواهد شد.

رضی میری:
با توجه به اینکه برای شرکت‌ها واردات کالا سود قابل‌‌توجهی داشت، از این رو حاضر بودند که صادرات فرش را به هر قیمتی انجام دهند به این ترتیب ما با روندی مواجه شدیم که فرش ایرانی را با قیمت پایین‌‌تر از نرخ منطقی در بازارهای خارجی به فروش می‌‌رساندند و این موضوع به بازار فرش ایران آسیبی جدی وارد کرد.

 آقامیری در پاسخ به این سوال که آیا اساسا امکان اجرای طرح فعلی وجود دارد؟ نیز توضیح داد: بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، اگر صادرکننده‌‌ای ۷۰میلیون دلار صادرات داشته باشد، می‌‌تواند در ازای آن واردات خودرو داشته باشد. این در حالی است که امروز کل آمار صادرات فرش ایران عددی در همین حدود است، پس اینکه بگوییم فرد یا شرکت صادراتی وجود دارد که این حجم از فرش را صادر می‌‌کند، اساسا با واقعیت سازگار نیست. پس با این قانون این احتمال وجود دارد که بار دیگر شرکت‌هایی از بیرون با هدف سودآوری از واردات خودرو، به حوزه فرش ورود کنند و بدون صادرات واقعی و طبیعی، اقدام به ایجاد آمارهای لازم برای واردات خودرو کنند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.