نمایشگاه خارجی

دیپلماسی قالی ایران

رونمایی از قالیچه ابریشمی نفیس منقش به علامت سازمان جهانی مالکیت معنوی در ژنو

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

قالیچه ابریشمی نفیس استاد اکبر مهدی ئی با همکاری معاون قوه قضاییه و پیگیری سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژنو به آژانس بین المللی ثبت مالکیت معنوی اهدا شد.

در حاشیه شصت و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) که از هفته گذشته در مقر این سازمان در ژنو در جریان است، طی مراسمی هم زمان با  افتتاح نمایشگاه فرش دستباف ایرانی، یک تخته قالیچه نفیس طراحی و تولید استاد مهدی ئی به عنوان نماد هنر قالی بافی ایرانی به سازمان جهانی مالکیت معنوی  اهداء گردید.

به همت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو و همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو)، نمایشگاه فرش دستباف ایرانی با شعار"قالی ایرانی، راوی فرهنگ و هنر پارسی" در ساختمان مرکزی وایپو در شهر ژنو سوئیس گشایش یافت.

در این رویداد فرهنگی-هنری که همزمان با اجلاس سالانه مجمع عمومی وایپو تدارک دیده شده، تاریخچه و روند تکاملی قالی ایرانی تبیین گردیده و علاوه بر نمایش تصاویر برخی از فرش های قدیمی، مجموعه ای از قالیچه های نفیس دستباف ابریشمی و پشمی در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده شده است.

مراسم افتتاحیه این رویداد با مشارکت دارن تانگ مدیرکل سازمان جهانی مالکیت معنوی و باحضور تعداد زیادی از سفرا و دیپلمات های مقیم ژنو و جمعی از ایرانیان ساکن سوئیس برگزار شد، اسماعیل بقایی هامانه، سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در ژنو، طی سخنانی جایگاه ویژه فرش دستباف ایرانی به عنوان حامل و روایتگر سنن و فرهنگ دیرپای ایرانی را مورد تاکید قرار داد.

بقائی هامانه با یادآوری پیشگام بودن ایرانیان در قالی بافی از دوران باستان، گفت: طی قرون متمادی، این میراث ارزشمند به عنوان عنصر اساسی فرهنگ و هنر ایرانی نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده است و امروزه طراحان و بافندگان ایرانی با نوآوری و خلاقیت ضمن بهره گیری از میراث گذشتگان، طرح ها و اسلوب های نوینی ابداع می کنند.

بقائی هامانه همچنین با تشریح تاریخچه تکامل و تحول صنعت قالی بافی در ایران از زمان هخامنشیان تاکنون، اوج شکوه و عظمت فرش ایرانی را در دوره صفویه ذکر نمود که نمونه های فراوانی از آنها خوشبختانه تا به امروز حفظ شده است و بیش از ۱۵۰۰ تخته از فرش های آن دوره  به خاطر طراحی های هنری خلاقانه و بدیع و کیفیت منحصر به فرد آنها  در موزه های مهم جهان نگه داری می شوند.  

بقایی به اهمیت صنعت و هنر قالی بافی در اقتصاد امروز ایران نیز اشاره کرد و با تاکید بر اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به حمایت از حقوق مالکیت معنوی هنرمندان و طراحان و بافندگان، این نکته را خاطرنشان کرد که تعداد قابل توجهی از فرش های دستباف ایرانی به عنوان تجلی  فرهنگ عام(فولکلور) در سازمان جهانی مالکیت معنوی تحت نظام بین المللی لیسبون به عنوان اسامی مبدا (نشانه های جغرافیایی) ثبت شده اند.  

دارن تانگ مدیرکل وایپو هم ضمن ابراز خوشوقتی به خاطر میزبانی نمایشگاه فرش دستباف ایرانی، از قالی ایرانی بعنوان نماد تبلور تاریخ و سنت و فرهنگ ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین و اثرگذارترین تمدن های انسانی یاد کرد.

مدیرکل وایپو با اشاره به اینکه فرش دستباف ایرانی در بسباری از نقاط ایران، از تبریز و مشهد گرفته تا شیراز و اصفهان و کاشان و ... تولید می شود، تنوع و گستره طرح ها و رنگ های به کارگرفته شده در بافت انها را نمودی از تنوع فرهنگی و غنای سنن و فرهنگ ایرانیان دانست.

دارن تانگ بر آمادگی وایپو برای استمرار و توسعه همکاری با ایران به منظور حفاظت و ارتقای حقوق مالکیت معنوی فرش دستباف ایرانی و نیز معرفی هرچه بیشتر این کالای فرهنگی هنری به جهانیان تاکید کرد.

شایان ذکر است در این مراسم که آقای دکتر حسن بابایی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نیز حضور داشت، یک تخته قالیچه نفیس ایرانی منقش به علامت سازمان جهانی مالکیت معنوی که توسط هنرمند برجسته اصفهانی، استاد اکبر مهدیی، طراحی و  تحت نظارت وی بافته شده است، به وایپو اهداء گردید.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.