فرش در جهان

درخشش قالی ایرانی «اصفهان مهدی یی» در بین قالی‌های ۱۹۳ کشور جهان

رونمایی از یک قالی ایرانی در سازمان جهانی ثبت مالکیت معنوی

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

در مراسمی که با حضور ۱۹۳ نماینده از کشور‌های مختلف دنیا در ژنو سوییس و با میزبانی سازمان جهانی ثبت مالکیت فکری WIPO برگزار شد، نمایش قالی ایرانی (برند اصفهان مهدی یی) در سبکی کاملا ایرانی، نگاه‌ها را به خود معطوف کرد.

در مراسمی که با حضور ۱۹۳ نماینده از کشور‌های مختلف دنیا در ژنو سوییس و با میزبانی سازمان جهانی ثبت مالکیت فکری WIPO برگزار شد، نمایش قالی ایرانی (برند اصفهان مهدی یی) در سبکی کاملا ایرانی، نگاه‌ها را به خود معطوف کرد.

از آنجا که اساس و بنیان قالی ایرانی را طرح و نقش آن تشکیل می‌دهد و هر کدام در تاریخ فرهنگ قالی دستباف ایرانی صاحب سبک و تعاریف متعددی می‌باشد و نشانگر ذوق و هنر ایرانی است، هیچ طرحی خارج از اصول و اندیشه‌های ایرانی قرار ندارد؛ آن‌چنان که در طراحی قالی "وایپو" که در مجموعه " قالی اصفهان – مهدی ئی" به اجرای بافت درآمده، نگاه و نگرش اصلی هنرمند بر شالوده‌ی ماهیت وجودی سازمان جهانی مالکیت معنوی و در سبکی کاملا ایرانی به اجرا در آمده است.
استاد اکبر مهدی‌ئی طراح پیشکسوت قالی ایرانی در این خصوص گفت: در قالی "وایپو" با طرحی دایره وار و با برداشتی از جغرافیای تقسیم بندی زمین، آن را به پنج قاره‌ی اروپا، آسیا، آمریکا، استرالیا و آفریقا و با پنچ رنگ مشترک در لابی ساختمان وایپو، چشم‌ها را به مرکز دایره‌ای که خود شامل لوگویی از وایپو است، سوق دادیم.

استاد اکبر مهدی‌ئی افزود: در بخش نیمکره پائینی، تماما هم وزنی طبیعی و فیزیکی با ساختاری به شکل مساوی تقسیم شده، و با رنگ کرم که نمادی از عنصر خاک و درختان و پرندگان با سبک اصیل اصفهان نشانه‌ای از جهان طبیعی را روایت دارد.

وی ادامه داد:، اما در نیم کره بالائی، هر یک دارای مجوز ورودی است که شما را با گذر از هر دایره به مرکز دایره و مهم‌ترین نقطه‌ی مفهومی قالی می‌رساند. همه‌ی این دوایر نیز با رهبری نظام‌مند وایپو، خود چراغ راه و روشنایی بخش دنیای امروز ماست که با تلألوئی از نور و آگاهی در بالاترین بخش قالی و به رنگ طلائی به تصویر آمده است. رنگ لاکی رناسی متن حاشیه که خود نشانه‌ی دیگری از کمال رنگ در مکتب قالی اصفهان به شمار می‌رود، نگاهمان را به جمع بندی رسانده و زیبائی این اثر را دو چندان می‌کند؛ مکتبی که در طول تاریخ چند صد ساله‌ی خود آثار شگرفی را به دنیای هنر تقدیم نموده که هر یک امروز آذین بخش موزه‌های بزرگ دنیا به حساب می‌آید.
استاد مهدی ئی هم چنین گفت: امید است با نگاه به گذشته‌ی تاریخ و فرهنگ بشری در جای جای کره خاکی و با حمایت سازمان‌های بزرگی، چون سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) بتوان روز به روز اندیشه‌های والای تأثیرگذاری معنویات در جهان مادی و معنوی را به مردم جهان یادآوری نمود.

رونمایی از یک قالی ایرانی در سازمان جهانی ثبت مالکیت معنوی
بر اساس این گزارش وایپو WIPO سازمانی که متولی ثبت مواریث معنوی در دنیا است و می‌توان این نظم و طراحی را در معماری ساختمان و لابی این سازمان نیز مشاهده نمود؛ آنجا که با موسیقی رنگارنگی که از سنگ‌های اقصی نقاط جهان و با طرحی مواج از خطوط مختلف به همراه گردشی پیرامون دایره‌ای مرکزی با عنوان گل آفتابگردان، قصه و روایتی در خصوص هم نشینی فرهنگ‌های گوناگون به تصویر می‌کشد.
گفتنی است استاد اکبر مهدی‌ئی متولد ۱۳۳۳ در اصفهان است که از سن ۱۱ سالگی نقاشی فرش را آغاز و با ورود به هنرستان نزد اساتید بسیاری تلمذ کرد. مهدی‌ئی تلاش‌های بسیاری برای علمی نگاه کردن به قالی ایران انجام داده است و در همین راستا لوح‌ها و مدارک بسیاری برای تجلیل از او اهدا شده و هم اکنون نیز بعنوان پیشکسوت نقاش و طراح فرش ایرانی مشغول به فعالیت است.

رونمایی از یک قالی ایرانی در سازمان جهانی ثبت مالکیت معنوی

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.