نمایشگاه داخلی

در ادامه بی‌برنامگی‌های هر ساله:

نمایشگاه بزرگ فرش تهران 1400 دیماه برگزار نمی‌شود!!

تداخل رویدادهای برنامه ریزی شده، مانع از برگزاری نمایشگاه برنامه‌ریزی شده فرش تهران 1400 گردیده است و بی‌شک این مساله کمترین ربطی به سوء‌مدیریت و ندانم‌کاری ندارد!!

بیچاره تولید.... بیچاره فرش ایران!
و ... آنچه البته بجایی نرسد فریاد است....!
علیرضا قـادری

تنها دو هفته پس از اینکه روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران از قول فرحناز رافع، مدیر مرکز نوشت: «با پیگیری‌های مرکز ملی فرش ایران و ستاد عالی راهبری فرش دستباف، به منظور حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف و با موافقت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاه فرش دیماه بر پا می‌شود.»، با درج خبر دیگری در تاریخ هشتم آذر ماه 1400 از عدم برگزاری این نمایشگاه خبر داد.

در خبر 22 آبان روابط عمومی مرکز آمده است: «نظر به تداخل تاریخ اعلام شده جهت برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران با سایر رویداد‌ها، به آگاهی می‌رساند نمایشگاه مذکور در تاریخ 12 الی 15 دی ماه سال جاری برگزار نخواهد شد» در این خبر هیچ اشاره‌ای به اینکه نمایشگاه بیست و نهم با چه رویدادهایی مصادف شده نگردیده است و تنها وعده داده شده که: این مایشگاه «به زمان دیگری موکول خواهد شد که متعاقبا در سایت مرکز اطلاع رسانی می گردد.»

گفتنی است که همزمان با اعلام برگزاری نمایشگاه در تهران، سازمان صمت خراسان رضوی از برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه تخصصی فرش دستباف مشهد - 1400 از نهم تا دوازدهم دی ماه در محل نمایشگاه های بین المللی آن شهر و تنها در یک سالن خبر داد. 

سایت اطلاع رسانی فرش ایران (کارپتور) در همین باره و ذیل خبر نمایشگاه مشهد نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و هشدار داد: نمایشگاه فرش مشهد امسال بدون فاصله از بیست و نهمین نمایشگاه بزرگ تهران که قرار است 12 تا 16 دیماه برگزار شود به اجرا در می آید. بطوری که آخرین روز این نمایشگاه مصادف با اولین روز نمایشگاه تهران خواهد بود. صرفنظر از تمامی اشکالات وارد به این نحو برنامه‌ریزی و اجرای نمایشگاهی که یکسال برای برپایی آن فرصت در اختیار برگزارکنندگان است، برگزاری بی وقفه و همپوشانی تقویمی برگزاری این دو نمایشگاه بدان معناست که فرشهای به نمایش درآمده در مشهد عملا امکان حضور در نمایشگاه تهران را نخواهند داشت. 

هنگام اعلام برنامه ها از سوی مرکز ملی و یا سازمانهای صمت استانها، همواره به عناوینی چون: «پس از بررسی‌های بعمل آمده»، یا «بدنبال هم‌اندیشی با دستاندرکاران صنفی» و... اشاره می‌شود کما اینکه اعلام برگزاری نمایشگاه فرش تهران 1400 نیز با ذکر این نکته که: «با پیگیری های مرکز ملی فرش ایران و ستاد عالی راهبری فرش دستباف»....سعی شده بود این رویداد برنامه‌ریزی شده و با مطالعه وانمود شود. در ادامه هم با ذکر: «به منظور حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف» منتی هم بر سر دستاندرکاران گذاشته شد تا چند روزی را به این وعده دل خوش کنند.

حالا و با اعلام عدم برگزاری نمایشگاه دیماه و بلاتکلیفی زمان برگزاری،  تولیدکنندگان فرش و علاقمندان به شرکت در نمایشگاه، با وضعیت پیچیده‌ای مواجه گردیده اند. بدیهی است در فاصله این می‌شود و نمی‌شود برگزاری نمایشگاه و با توجه به محدودیت زمانی، تولیدکنندگان ناگزیر با سرعت، تلاش فوق‌العاده و هزینه سنگین، به آماده‌سازی و تکمیل فرش‌های خود پرداخته‌اند. در این وانفسا و تنگنای اقتصادی، چه کسی خسارت وارده بر آنان را برعهده خواهد گرفت؟ به یقین هیچ‌کس!

                                          

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.