فرش در جهان

افزایش صادرات فرش افغانستان در سال 1401

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

اتحادیه تولید و صادرات قالین افغانستان اعلام کرد که صادرات قالین در سال ۱۴۰۱ خورشیدی نسبت به سال قبل ۵۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش سرویس اخبار خارجی کارپتور به نقل از خبرگزاری صدای افغان (آوا)_ نوراحمد نوری، رییس اتحادیه تولید و صادرات قالین افغانستان به آژانس خبری پژواک گفت که در سال 1400 خورشیدی حدود 800 هزار متر مربع قالین به کشورهای خارجی صادر شده است.
وی گفت: در سال 1401 شمسی میزان صادرات به خارج از کشور به بیش از یک میلیون و 200 هزار متر مربع رسید که نسبت به سال قبل  افزایش 55 درصدی را نشان می دهد.

عمده قالین های افغانستان به آمریکا، کشورهای اروپایی، ترکیه و پاکستان صادر می شد.
وی گفت: با توجه به سطح بالای بیکاری در کشور، مردم بیشتری به قالی بافی روی آورده اند.

به گفته نوری، یک میلیون نفر در سال 1400 به قالی بافی مشغول بودند و این تعداد در سال 1401 خورشیدی به 1.2 میلیون نفر رسید.
وی گفت: از 60 تا 65 درصد قالین ها در منطقه شمال افغانستان تولید می شود، اما به دلیل خشکسالی های مداوم در سه سال گذشته و نرخ بالای بیکاری در مناطق شمالی کشور، مردم بیشتری به قالین بافی روی آورده اند. ".

صالحه غلامی، مالک چهار مرکز قالین بافی، به آژانس خبری پژواک گفت که بسیاری از مردم اخیراً کار قالین بافی را آغاز کرده اند.
غلامی حدود 11 ماه پیش 40 هزار دلار در چهار مرکز قالی بافی سرمایه گذاری کرد و 400 زن را برای بافت قالین استخدام کرده است.
غلامی گفت: 100 متر مربع فرش در هر چهار مرکز قالی بافی در یک ماه تولید و به شرکت های دیگر فروخته شد.

آخوندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت (MOIC) به پژواک گفت که این وزارت از صنعت قالین بافی همه نوع حمایت می کند.
جواد گفت که وزارت اطلاعات به قالیبافان در واردات مواد خام و صادرات محصولاتشان به کشورهای خارجی کمک کرد.
وی همچنین گفت: در سال 1400 خورشیدی 800 هزار مترمربع فرش به کشورهای خارجی صادر شد در حالی که این میزان در سال 1401 یک میلیون و 200 هزار متر مربع بود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.