گزارش

آمار نامشخص صادرات فرش دستباف در سال گذشته

در سال ۱۴۰۱ تولید فرش دستباف ۱۰ درصد رشد داشته، صادرات این محصول به کشورهای آسیایی سه درصد رشد و به آمریکا و ااقیانوسیه ۳۵ درصد کاهش داشته، اما رقم صادرات در سال گذشته و تغییرات آن اعلام نشده و رئیس مرکز ملی فرش معتقد است اقتصاد پنهان در حوزه فرش دستباف وجود دارد، بنابراین آمارهای صادرات این هنر- صنعت غیرواقعی است.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز ملی فرش ایران در سال ۱۴۰۱ تولید فرش دستباف ایران با رشد ۱۰ درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به حدود چهار میلیون متر مربع رسید. همچنین در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار شغل جدید در کل زنجیره تولید فرش دستباف ایجاد شد.

اما آماری از رقم دقیق صادرات در سال قبل ارائه نشده است. فرحناز رافع - رئیس مرکز ملی فرش -  به این اطلاعات درباره صادرات اکتفا کرده که در سال ۱۴۰۱ فرش دستباف ایرانی به ۱۵ کشور صادر شد که امارات نخستین مقصد صادرات بوده و پس از آن کشورهای ژاپن، آلمان، پاکستان، چین، استرالیا و هند قرار گرفتند. همچنین او از رشد سه درصدی صادرات به کشورهای آسیایی خبر داده و گفته که کمترین میزان صادرات به آمریکا و اقیانوسیه با افت ۳۵ درصدی بوده است.

رافع:  آمارهای صادرات فرش غیرواقعی است!!

رافع همچنین بدون اشاره به ارقام صادرات گفته که اقتصاد پنهان در حوزه فرش دستباف وجود دارد و آمارهای صادرات این هنر- صنعت را غیرواقعی توصیف کرده است.

طبق گفته‌های این مقام مسئول، در سال‌های گذشته به دلیل مشکل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، حقوق گمرکی این محصول کاهش یافت و همچنین علاوه بر قاچاق این محصول، متراژ فرشی که مسافران به عنوان کالای همراه می‌توانند خارج کنند به ۲۴ متر مربع افزایش یافت که همه اینها بر غیرواقعی بودن آمارها صحه می‌گذارد. البته او موضوعاتی مثل شیوع کرونا و همچنین سلیقه‌های خاص مشتریان را نیز بر افت صادرات تاثیرگذار می‌داند.

موضوع مهم دیگر در صحبت‌های فرحناز رافع مربوط به افزایش مدت زمان رفع تعهد ارزی از یک سال به سه سال است که در سال‌های اخیر بارها از سوی صادرکنندگان مطرح شده است. به نظر می‌رسد بعد از هماهنگی‌های انجام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان توسعه تجارت، اتحادیه صادرکنندگان، مرکز ملی فرش ایران و همچنین اتاق بازرگانی اصفهان، این امر نیازمند مصوبه شورای عالی است.

 

 

توضیح کارپتور:
سایت اطلاع رسانی فرش ایران و بسیاری از دستاندرکاران دلسوز همواره نسبت به مبنای آمارهای بخش فرش کشور و اثر زیانبار آمارهای نادرست و گمراه کننده اعتراض داشته و دارند. گرچه مصاحبه اخیر رئیس مرکز بنوعی گواه درستی این ادعاست، ولی جای تعجب است که ایشان که خود ید طولایی در ارایه آمارهای اغراق شده دارند چطور جلو انتشار آمارهای دستگاه تحت مدیریت خود را نمی گیرند.
در فاصله کوتاهی در ایام آخر سال 1401 تا روزهای ابتدایی سال 1402 آمارهای بدون مبنایی از سوی خود ایشان و معاون تولید مرکز منتشر شد. رافع در جایی رشد تولید سال 1401 در مقایشه با سال قبل(1400) را 8 درصد اعلام کرده و در مصاحبه دیگری این میزان را 10% بیان کرده است! این در حالی است که در خبر دیگری معاون تولید مرکز نیز رشد تولید در این بازه زمانی را 10% اعلام نموده است. وقتی خود رئیس مرکز در دو مصاحبه متوالی، دو عدد متفاوت اعلام می کند و معاون وی نیز اعداد مربوط به خود را دارد نتیجه منطقی این است که نه تنها آمارهای مربوط به صادرات - همانگونه که خود رافع در مصاحبه بالا آین آمارها را غیرواقعی خوانده - مبنای درستی نداشته بلکه میان مدیران دستگاه متولی هم هماهنگی لازم وجود ندارد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.