گزارش

افت 35 درصدی صادرات فرش به آمریکا و اقیانوسیه

صادرات فرش ایران در یک دهه اخیر در سراشیبی قرار گرفته است. مسیری که در سال 1401 متوقف نشد. در سال گذشته صادرات فرش ایران به آمریکا و اقیانوسیه افت 35 درصدی را تجربه کرده است؛ افتی که رشد صادرات 3 درصدی به آسیا را محو کرد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

در یک دهه اخیر تحریم و چالش های ناشی از  رفع تعهد ارزی صادرکنندگان میزان صادرات فرش ایرانی را کاهش داده است. امروز  حقوق گمرکی این محصول پایین است و در مقابل قاچاق آن به راحتی انجام می‌گیرد.  این مسائل را فرح‌ناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران تایید کرد و به  قاچاق آن اشاره کرد.

او  گفت:  فرش هند که از نظر کیفیت حتی در حد و اندازه موکت ماشینی ایرانی هم نیست اما دارای حقوق گمرکی به مراتب بالاتر از فرش دستباف ایرانی است.  امروز صادرات فروش  دستباف ایرانی به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه است. در این بین موضوعاتی نظیر شیوع کرونا و همچنین سلیقه‌های خاص مشتریان بر افت صادرات اثر گذاشته است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره رشد 10 درصدی تولید فرش دستباف نسبت به سال 1400 افزود: اگرچه صادرات فرش به کشورهای آسیایی رشدی 3 درصدی داشته است. اما  صادرات آن به آمریکا و اقیانوسیه با افت ۳۵ درصدی مواجه بوده است.

رافع افزود: تعهد ارزی، مشکلات زیادی بر پیکره صنعت فرش دستباف ایران وارد کرد و باعث شد تولید این هنر اصیل ایرانی که بیشتر آن در روستاها بافته و تولید می‌شود دچار افول شود.

او گفت: برای حل این مشکل و خروج از افول این هنر- صنعت، تعهد ارزی را برای فرش دستباف یک‌ساله کردیم، با این حال یک سال هم پاسخگوی میزان افزایش صادرات نبود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: اکنون با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان توسعه تجارت، اتحادیه صادرکنندگان مرکز ملی فرش ایران ایران و همچنین اتاق بازرگانی اصفهان، در حال رایزنی برای تبدیل فرصت یک ساله به ۳۶ ماه هستیم که این امر نیازمند مصوبه شورای عالی است.

راه‌اندازی ۱۳ کارگزاری تخصصی فرش

رئیس مرکز ملی فرش ایران به نقل از شاتا از راه‌اندازی ۱۳ کارگزاری تخصصی فرش در کشور خبر داد و اظهارکرد: چندی پیش کانون ارزیابان تخصصی فرش دستباف راه‌اندازی شد که به این ترتیب، افرادی که قصد خرید فرش دارند یک نفر را به عنوان مشاور با خود به همراه خواهند داشت تا با اطمینان به خرید بپردازند که خود نوعی احترام به حقوق مصرف‌کننده است. علاوه برآن، گواهی اصالت نیز در تایید آن در شناسنامه فرش راه‌اندازی شد

رافع افزود: همه اینها اقدامات زیرساختی است که سبب می‌شود با این گواهی اصالت، هیچ‌گاه فرش‌های هندی، چینی، پاکستانی و غیره به نام فرش دستباف ایرانی عرضه نشود.

او  تاکید کرد: با همکاری شرکت شماره‌گذاری کالا، فرش دستباف ایرانی کد GS۱ دریافت می‌کند که کدی بین‌المللی است و با دریافت کد GLN منطقه جغرافیایی تولید این هنر- صنعت مشخص می‌شود که ۱۲ شاخص از جمله مواد اولیه به کار رفته در آن تا محل بافت، نام هنرمند، مالکیت، طرح و نقش و غیره در آن وجود دارد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.