گزارش

رشد ۱۰ درصدی تولید فرش دستباف در ۱۰ ماهه سال 1401 !!

معاون تولید مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه تولید فرش دستباف در سال ۱۴۰۱ رو به رشد بوده است گفت: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰، سه میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف تولید شده است.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

یاسر حنیفی افزود: میزان تولید ۱۰ ماهه 1401، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ( ۱۴۰۰ ) که دو میلیون و نهصد هزار متر مربع بوده،‌ رشد ۱۰ رصدی را نشان می دهد، ضمن اینکه مجموع تولیدات فرش دستباف سال 1401،‌ ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع ثبت شده است.
وی با بیان اینکه برآوردها نشان می دهد از اهداف ترسیم شده در زمینه تولید فرش دستباف جلوتر هستیم، گفت:‌ با توجه به ثبت تقاضا برای دریافت مواد اولیه فرش دستباف، انتظار می رود آمار تولید دو ماهه پایان سال 1401 نیز،‌ همچنان افزایشی باشد.

حنیفی با بیان اینکه بر اساس آمار ارائه شده، در بحث نیروی انسانی و ایجاد اشتغال،‌ نیز رشد مناسبی داشته ایم، ادامه داد:‌ میزان ایجاد اشتغال به دو صورت رصد می شود نخست از صدور مجوزهای پروانه بهره برداری که برای واحدهای تولیدی صادر می شود و دوم میزان اشتغالی که در حوزه‌های مشاغل خانگی ثبت می شود.
وی افزود با توجه به مجوزهای ایجاد شده تا پایان دیماه 1401،‌ اشتغال حدود ۳۶ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت ثبت شده؛ ضمن اینکه تقاضا در حوزه مشاغل خانگی نیز در مقایسه با مدت مشابه سال 1400، رو به رشد بوده است.

معاون تولید مرکز ملی فرش ایران ادامه داد:‌ مجموع قالیبافانی که به صورت فصلی و یا دائمی تولید دارند تعدادشان بیش از ۲ میلیون نفر است اما برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کارت شناسایی صادر شده است و از این تعداد، کمتر از ۲۳۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند.
وی گفت:‌ در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ هفتصد هزار نفر تحت پوشش بیمه بودند، اما به مرور به دلیل کاهش بودجه اختصاصی سهم کارفرما که باید از سوی دولت پرداخت می شد، هم اکنون تعداد بیمه شدگان به یک چهارم رسیده است.
معاون تولید مرکز ملی فرش ایران گفت: انتظار داریم حداقل ۷۰۰ هزار قالیباف تحت پوشش بیمه قرار بگیرند البته این عدد، عدد بزرگی است و ما برای رسیدن به آن نیازمند حمایت دولت و ابزارهای مناسب آن هستیم.

پی‌نوشت:
کارپتور: معاون تولید مرکز ملی فرش ایران روز 27 اسفند و در واپسین روزهای سال 1402 از رشد 10درصدی تولید فرش کشور خبر داد. یاسر حنیفی در مصاحبه با شبکه بازار اظهار کرد که برآوردها نشان می دهد(؟) از اهداف ترسیم شده در زمینه تولید فرش دستباف جلوتر. حنیفی بدون اشاره به نحوه و مکانیزم برآوردها اضافه کرد که «با توجه به ثبت تقاضا برای دریافت مواد اولیه فرش دستباف، انتظار می رود آمار تولید دو ماهه پایان سال نیز،‌ همچنان افزایشی باشد.» این در حالی است که نگاهی اجمالی به چالش‌های جدی تولید، عرضه و صادرات فرش نشان می دهد نه تنها هیچ عامل موثری که بتواند جلو کاهش تولید را بگیرد در این دوره فعال نبوده، بلکه شرایط پیچیده و سخت تولید امکان و اجازه حفظ میزان آن را نخواهد داد تا چه رسد به رشد 10درصدی. او در بخش دیگری از اظهارات خود تا حدودی پاسخ این ابهام را اینگونه می دهد: «با توجه به مجوزهای ایجاد شده تا پایان دیماه،‌ اشتغال حدود ۳۶ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت ثبت شده؛ ضمن اینکه تقاضا در حوزه مشاغل خانگی نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رو به رشد بوده است.» این اظهار نشان می دهد که منبع کشف چنین توفیقاتی چیزی جز آمار درخواست‌ها نیست. یعنی فرد یا افرادی درخواست مجوز تاسیس کرده اند و در این درخواست ها برآوردهایی را از آمار نیروی مورد نیاز ارایه داده اند که همین تعداد ملاک ارایه این آمار شده است! او در ادامه، رشد تقاضای ایجاد اشتغال در حوزه مشاغل خانگی را نیز به منزله رشد اشتغال تلقی نموده. گزارش معاون تولید مرکز ملی فرش بیش از آنکه ارایه آماری برای تعیین موقعیت تولید فرش کشور برای بهره برداری از سوی ذینفعان باشد، نگاه خیالپردازانه ای است که کمترین کمکی به رشد سرمایه‌گزاری، رفع مشکل تولید و در نتیجه رشد اقتصاد بخش فرش کشور نخواهد کرد. صادقانه و متاسفانه باید این اعداد و ارقام را آمارسازی های گمراه‌کننده نامید.
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.