مرکز ملی فرش ایران

مرکز ملی فرش: از اهداف ترسیم شده خود هم جلوتر رفتیم!

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کاپتور
علیرضا قادری

 

معاون تولید مرکز ملی فرش ایران روز 27 اسفند و در واپسین روزهای سال 1402 با اشاره به برآوردها، از رشد 10درصدی تولید فرش کشور خبر داد.

یاسر حنیفی در مصاحبه با شبکه بازار اظهار کرد:
«برآوردها نشان می دهد(؟) از اهداف ترسیم شده در زمینه تولید فرش دستباف جلوتریم» حنیفی بدون اشاره به نحوه و مکانیزم بدست آمدن این برآوردها اضافه کرد: «با توجه به ثبت تقاضا برای دریافت مواد اولیه فرش دستباف، انتظار می‌رود آمار تولید دو ماهه پایان سال نیز،‌ همچنان افزایشی باشد.»

این در حالی‌ست که نگاهی اجمالی به چالش‌های واضح و جدی تولید، عرضه و صادرات فرش نشان می‌دهد نه تنها هیچ عامل موثری که بتواند جلو کاهش تولید را بگیرد در این دوره فعال نبوده، بلکه شرایط پیچیده و سخت تولید، امکان و اجازه حفظ و تداوم میزان آن را نیز از میان برده است. تا چه رسد به رشد 10درصدی.

او در لابلای اظهارات خود عملا مکانیزم تولید اینگونه آمارها را توضیح داد:
«با توجه به مجوزهای ایجاد شده تا پایان دیماه،‌ اشتغال حدود ۳۶ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت ثبت شده؛ ضمن اینکه تقاضا در حوزه مشاغل خانگی نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رو به رشد بوده است.»

اظهارات وی بوضوح نشان میدهد که منبع کشف این توفیقات مشعشع، چیزی جز آمار درخواست‌ها نیست. یعنی فرد یا افرادی درخواست مجوز تاسیس کرده‌اند و در این درخواست‌ها برآوردهایی از جمله تعداد آمار نیروی مورد نیاز خود را ارایه داده‌اند که همین تعداد ملاک بدست آمدن و ارایه این آمار شده است! بدون بررسی اینکه پس از صدور مجوز چند درصد آنان موفق به ایجاد و راه‌اندازی کسب و کار خود شده و چند درصد از واحدهای راه افتاده توان ادامه کار را داشته و تعطیل نشده‌اند. از منظر مطایبه شاید بتوان دلیل اصرار و تلاش دولت برای کوتاه کردن مسیر و حذف بروکراسی زمانبر دریافت مجوز را استفاده‌های آماری از این دست دانست. که اگر برای درخواست‌کننده آب و نتیجه‌ای نداشته باشد برای طالبان آمارهای شیرین و توفیقات کاغذی، نان خواهد داشت.
او همچنین در ادامه، «رشد تقاضای ایجاد اشتغال در حوزه مشاغل خانگی» را نیز به منزله رشد اشتغال تلقی نموده است. حال آنکه از منظر اقتصادی و در نگاه اهل خبره اینها شواهد و علائم بیماریهای اقتصادی از جمله بیکاری ناشی از زمینگیری تولید است. در حالی که نه شرایط و جایگاه جهانی و نه شرایط و موقعیت داخلی اقتصاد کشور، هیچکدام وضعیت قابل توضیح و قابل تحملی ندارد، صحبت از رشد اقتصادی، رشد آمار تولید و رشد آمار اشتغال شوخی تلخی بیش نیست. به عبارت دیگر اینها آمار رشد اشتغال نیست، آمار تقاضای اشتغال و آمار بیکاری است.

معاون محترم تولید مرکز باید توجه داشته باشد که بخش قابل ملاحظه‌ای از رشد تقاضاهای مورد اشاره ایشان، نه از ناحیه توسعه ناشی از اشباع ظرفیت‌های قبلی، بلکه به جهت زمینگیر شدن واحدهای فعال و سرریز شدن نیروهای بیکار و اخراجی‌ای است که نه براساس برنامه‌ریزی و طرح توجیهی، بلکه ناگزیر و از سر ناچاری، با چنگ و دندان زمین نابارور بازار کار را، به احتمال تامین معیشت، ناباورانه شخم می‌زنند.  

گزارش معاون تولید مرکز ملی فرش بیش از آنکه ارایه آماری برای تعیین موقعیت تولید فرش کشور برای بهره برداری از سوی ذینفعان باشد، نگاه خطی، ساده‌انگارانه، خیالپردازانه‌ و نگران‌کننده‌ای است که کمترین کمکی به رشد سرمایه‌گذاری، رفع موانع تولید و در نتیجه رشد اقتصاد بخش فرش کشور نخواهد کرد. صادقانه و متاسفانه باید این اعداد و ارقام را آمارسازی‌های گمراه‌کننده نامید.

اینکه دستگاه متولی با تغییر زاویه دید و وارونه‌سازی آمار، برای خوشایند مقامات بالاتر، دست به تحلیل داده‌ها و تولید گزارش عملکرد بزند، امر تازه‌ای نیست. نگرانی از آنجاست که اگر متولی، خودش این روش غلط و مغالطه‌آمیز تحلیل از گزاره‌های بظاهر درست! و بدست‌ آوردن آمار را باور کرده باشد، کل دستگاه و ابزار مدیریت و تولیگری فرش کشور را به مانع اصلی رشد این تبدیل حوزه کرده و فاصله خود را با خیل عظیم بدنه اصلی، فعال و تعییین‌کننده فرش ایران، روز به روز بیشتر خواهد کرد.

یک مدیر مدبر، لایق، آزاده و وظیفه شناس، باور دارد که برای مردم شنیدن حقیقت ولو تلخ، گواراتر از لفاظی‌ها و مغالطه‌های هر چند شیرین است. چرا که اولی آنها را برای یافتن و یا ساختن راه خروج به تکاپو وامیدارد ولی دومی، مادام که آوار مصائب بر سرشان فرو نریخته، آنها را در غفلت و زیان و مصیبت نگه خواهد داشت.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • مرکز ملی فرش هنوز به من بدهکار هم 400 جلد کتاب های من رو خریده پولش را نپرداخته…. شرم آور است

    شرم و حیا نیست…. برای خود افسانه‌ها می‌سازند…..

    سلام ....سه سوال اینجا بوجود میآید ۱__متقاضیان مواد اولیه برای تولید از چه طریقی ثبت نام شده و چه مقدار مواد اولیه داده شده ۲___مواد اولیه به کدام تولید کننده ها داده شده سالی چند نفر تکباف ۳___قیمت مواد اولیه اعم از پشم و ابریشم و پود کلفت و نازک به چه مقدار به متقاضیان داده شده و برای چه اندازه با رجشمار چند ۴__ایا امار شما براساس ثبت نامی های وام اشتغال خانگیست یا وام تولید …؟وضعیت بازار مواد اولیه طوری متغییر است که نه تنها تکبافان نمی‌توانند بخرند بلکه تولید کننده ها هم بسختی می‌توانند تولید صدمتری خودشان را به پنجاه متر تقلیل دهند ابریشم چله ای چهار میلیون و پانصد هزار تومان و بافتی چهار میلیون و نخ خوب از سه وپانصد تا دومیلیون تومان هر من تبریز .ریاست محترم مرکز ملی برای اینکه باید توضیحات لازم را خودشان بدهند و با اسناد و مدارک نه آمارهایی که از مراکز استانها دریافت میکنند .

    لوكوموتير ايشون هم مثل رييس بزرگترشون در حال پيشرفته

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.