موزه ها و گالری ها

نگاهی به بزرگترین فرش تصویری در موزه‌های ایران

در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان

مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان میزبان برنامه‌ای است که در آن ضمن نمایش فیلمی از بزرگترین قالی تصویری موجود در موزه‌های ایران، به بررسی این اثر می‌پردازد.

این برنامه با سخنرانی:

  • تورج ژوله، فرش‌پژوه و فرش‌شناس و
  • علیرضا قاسم‌خان، پژوهشگر و فیلمساز

روز دوشنبه یکم خرداد ۱۴۰۲ هجری خورشیدی، ساعت ۱۱ صبح در سالن کنفرانس باب‌عالی واقع در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، برگزار می‌شود.

توضیح تورج ژوله دراینباره:

در برنامه‌ای که دوشنبه یکم خرداد در مجموعه میراث جهانی گلستان شاهد آن خواهیم بود، بزرگترین قالی تصویری در موزه‌های ایران با قدمتی بیش از یک قرن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

این قالی، نمونه‌های همزاد نیز دارد که تاکنون دوتای آنها شناسایی شده است. مستندی که علیرضاقاسم‌خان از این قالی ساخته، اقدامی جدید برای بررسی‌های تحلیلی و توصیفی از یک قالی تاریخی است و می‌تواند آغازی متفاوت به موازات نگارش مقاله در حوزه پژوهش‌های فرش و دنیای فرش‌شناسی باشد، که می‌تواند با کسب تجارب بیشتر، بتدریج شیوه‌های متفاوتی نیز پیدا نماید.

اثرگذاری چنین کارهایی در آموزش و مباحث ذیربط در دنیای فرش، می‌تواند گامی جدید در جذب مخاطبین عام و خاص و نمایش جاذبه‌های بی‌کران هنر بافندگی ایرانیان باشد.

این فیلم با نام "حکایت سفر تنهایی"نخستین بار در آذرماه هزارو چهارصد در فرهنگستان هنر به نمایش درآمد، اما فرصتی برای توضیحات بیشتر و گمانه‌هایی که در خصوص این قالی و نمونه‌های مشابه وجود دارد، فراهم نبود و در برنامه پیش رو به این موارد نیز خواهیم پرداخت.

 

 

بزرگترین فرش تصویری موزه‌های ایران

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.