گزارش

۲۰۰ جعبه تخم نوغان در جوین خراسان رضوی توزیع شد 

نوغانداری حرفه اصلی شهرستان جوین، واقع در ۳۲۰ کیلومتری غرب مشهد است. کرم ابریشم، ماده اولیه مورد نیاز صنایع فرش‌بافی است.

عکس از: مریم یوسفی

مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: نوغانداری از حرفه‌های اشتغالزای این شهرستان است و امسال ۲۰۰ جعبه تخم نوغان برای تولید پیله ابریشم در اختیار بهره‌برداران این منطقه قرار گرفته است.علی‌اکبر قارزی اظهار داشت: شرایط جغرافیایی و اقلیمی مطلوب شهرستان جوین برای کاشت درخت توت، بستر لازم را برای توسعه و پرورش کرم ابریشم و نوغانداری در این شهرستان فراهم کرده است.

قارزی گفت: هر جعبه تخم نوغان شامل ۲۳ هزار تخم است که دوره رشد آن حدود ۴۰ روز است و در شرایط عادی از هر جعبه تخم نوغان ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم پیله تر و ۱۵ تا ۱۶ کیلوگرم پیله خشک تولید می شود.وی ادامه داد: برگ درخت توت، مهمترین غذای کرم ابریشم است که به منظور ترویج صنعت نوغانداری ۶۰۰ اصله نهال توت به صورت رایگان بین بهره برداران شهرستان توزیع شده است.

نوغانداری را می‌توان به عنوان صنعتی اقتصادی و اشتغالزا بین خانواده های روستایی به ویژه بانوان ترویج داد. با پرورش کرم ابریشم، ماده اولیه مورد نیاز صنایع فرش‌بافی، پزشکی، نظامی و الکترونیک تولید می‌شود و از فضولات کرم ابریشم نیز می‌توان به عنوان کود آلی برای بهبود وضعیت فیزیکی و حاصلخیزی خاک استفاده کرد

 

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.