گزارش

فرش دستباف قم باید سرآمد تولید و ارزآوری در حوزه صنایع خلاق کشور باشد

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با بیان اینکه فلسفه فعالیت پارک ایجاد ارتباط میان بخش خصوصی و بخش دولتی است گفت: افزایش تولید در صنعت فرش دستباف قم مستلزم فرهنگ‌سازی و تقویت بخش خصوصی است.

سایت اطلاع رسانی فرش

دکتر خیراله رهسپار فرد رئیس پارک علم و فناوری استان قم در اولین نشست کارگروه تخصصی توسعه فناوری صنعت فرش دستباف استان قم که امروز ۲۰ فروردین‌ماه برگزار شد، با تاکید بر اینکه ارتقا صنایع خلاق از اهداف مهم پارک محسوب می شود، گفت: تشکیل این کارگروه  تناسب و تقارن خوب و معناداری با شعار سال مزین به رشد تولید دارد و هنر صنعت فرش در شهر قم باید سرآمد تولید و ارزآوری در حوزه صنایع خلاق کشور باشد.

وی با بیان اینکه رشد تولید استان باید براساس اولویت­‌ها و ظرفیت‌­های زیرساختی تعریف شود، عنوان کرد: به دلیل اینکه صنایعی مانند فرش، کیف و کفش و فناوری اطلاعات از زیرساخت های خوبی در استان قم برخوردارند می‌توانند با کمترین هزینه به رشد و توسعه دست یابند.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با بیان اینکه بخش خصوصی باید بتواند مساله و نیاز خود را به صورت دقیق و درست مطرح کند، بیان کرد: پارک علم و فناوری به عنوان رابط بین دولت، دانشگاه و بخش خصوصی می تواند در حوزه مهارت افزایی، کارآفرینی و تجاری سازی محصولات تولید نقش آفرین باشد.

نقش‌آفرینی در توسعه فناوری صنعت فرش دستباف

در ادامه این نشست امیرحسین پروان، معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت با ابراز خرسندی از برگزاری و میزبانی پارک در این جلسه گفت: به موجب تفاهم‌نامه بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز ملی فرش ایران استان های صاحب سبک در تولید و عرضه فرش دستباف می‌توانند با ایجاد کارگروه‌های تخصصی، مراکز نوآوری و مراکز رشد، در توسعه فناوری صنعت فرش نقش سهیم باشند.

لزوم تعریف چرخه هنر و صنعت تولید فرش در قالب زیست‌بوم فناوری

دکتر روح اله ندری معاون فناوری پارک علم و فناوری استان قم نیز با بیان اینکه توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری اولویت مهم سال جاری پارک خواهد بود، گفت: فرش دستباف هنر صنعتی بسیار گسترده و پیچیده ای است که ارکان متنوعی دارد و باید چرخه تهیه و تولید الیاف، طراحی و رنگ بندی، بافت و فروش و… در قالب زیست بوم فناوری تعریف شود تا بتواند نیاز و سلیقه مخاطب خود را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه فرش دستباف قم باید متناسب با اعتبار و ارزش بین المللی که دارد رشد و توسعه پیدا کند، افزود: خانه خلاق فرش قم باید در نوآوری‌های این حوزه جایگاه بهتر و نقش محوری داشته باشد تا بتواند به ارزش و اعتبار بین‌المللی دست پیدا کند.

سهم ۲۰ درصدی قم در تجارت جهانی فرش دستباف

در ادامه ابوالفضل صادقی رئیس اتحادیه فرش دستباف استان قم ضمن اشاره به بیش از یک قرن سابقه این هنر صنعتی، اظهار کرد: بهترین و گران بهاترین فرش های دستباف دنیا متعلق به شهر قم است و مقامات عالی در سطح بین الملل فرش های نفیس قم را به یکدیگر هدیه می دهند.

صادقی با بیان اینکه فرش قم به لحاظ تنوع سبک و رنگ و طرح نسبت به فرش های مشابه برتری محسوسی دارد، تصریح کرد: استان قم ۲۰ درصد سهم تجارت جهانی فرش دستباف را در اختیار دارد.

وی با اعلام اینکه فرش دستباف باید در همه زمینه های تولید، عرضه و فروش مجهز به فناوری شود، گفت: در این زمینه باید میان صنعت فرش و علم و فناوری ارتباط معنادار و مداوم باشد.

کاهش چشمگیر صادرات فرش دستباف

در بخش دیگری از این نشست احمد اخوان مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی فرش استان قم با اشاره به اینکه صنعت فرش مشکلات کلان و ملی دارد، یادآور شد: متاسفانه فرهنگ بافندگی به دلیل نبود امنیت شغلی و بیمه ای و ناکافی بودن سطح درآمد زایی به مرور در کشور قبح و بازدارندگی پیدا کرده و دیگر هرکسی پای دار قالی نمی نشیند.

وی با اشاره به اینکه با طرح ادعا و تئوری بافی نمی توان به رشد و توسعه بازار فرش دستباف کمک کرد، گفت:  در حال حاضر مجموع صادرات فرش دستباف کشور به ۳۸ میلیون دلار رسیده که این میزان تا قبل از شیوع کرونا ۲ میلیارد دلار بود.

نگاه محض تجاری عامل کاهش ارزش فرش دستباف

محمدرضا تاجر رشتی مدیرعامل ایران گره نیز با اشاره به اینکه سابقه فعالیت در تولید و عرضه فرش دستباف خانواده اش به یک قرن می رسد، اضافه کرد: متاسفانه در طول این سال ها فرش دستباف ایرانی برخلاف تورم جهانی هر روز ارزان تر و کم اهمیت تر می شود.

وی با طرح این مطلب که بخش دولتی و حتی برخی از همکاران حوزه فرش نمی‌خواهند تن به تغییر و  ضرورت توسعه بدهند، بیان کرد: از سالیان دور هنر دست، ارزش و اعتبار ویژه‌ای داشته اما در حال حاضر در کشور ما تولید فرش دستباف افتخار محسوب نمی‌شود و دلیل آن هم این است که به فرش نگاه فرهنگی و صنایع دستی و هنری نداریم و نگاه کاملا تاجر مابانه به آن پیدا کرده ایم.

این صادرکننده مطرح فرش دستباف از نبود قیمت مشخص در بازار فرش دستباف گلایه کرد و گفت: به بهانه اینکه فرش کالای هنری است مصرف کننده نمی داند که قیمت واقعی فرش چیست و به بهانه این بی قیمتی، بازار عرضه و فروش فرش دستباف کم رونق و رو به نابودی است.

رئیس هیئت مدیره ایران گره با بر شمردن فعالیت های شرکت خود در عارضه یابی و توسعه بازار فرش دستباف قم، پارک علم و فناوری را یکی از عاملان همکاری و اتحاد میان بخش همکاران حوزه فرش دستباف و بخش دولتی برای رفع مشکلات و ارایه راهکارهای توسعه بازار معرفی کرد.

گفتنی است؛ در اولین نشست کارگروه تخصصی هنر صنعت فرش دستباف استان قم که به میزبانی و مدیریت پارک علم و فناوری استان قم برگزار شد، دیگر اعضای حاضر نیز با برشمردن راهکارهای توسعه فناوری هنر صنعت فرش دستباف بر لزوم ایده پردازی و توسعه پژوهشی و فناوری، ورود جدی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای به توسعه کارگاهی آموزش تولید و عرضه، شناسایی و رفع عارضه مدیریت تولید و فروش، توجه به ارزش فرهنگ و تمدنی و هنری فرش، ایجاد هم افزایی میان گروه‌های مرتبط، رفع رویکردهای تجملاتی و اشرافیت به فرش دستباف و… تاکید کردند.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.