گزارش

چمروش افسانه اصیل اسرارآمیز در گفتگو با محمدحسین بیدآبادی

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

محمد حسین بیدآبادی عضو هیات راهبری چمروش دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت و بازاریابی فرش دستباف از دانشگاه کاشان است. او مدیربازرگانی دفتر تهران گروه فرش بیدآبادی است که سه نسل در زمینه تجارت و صادرات فرش سابقه دارد. گروه فرش بیدآبادی با داشتن شعبه درشهر هامبورگ آلمان بیش از دودهه در بازار جهانی حضور مستقیم دارد.

بیدآبادی ضمن بازدید از رویداد از افسانه تا اصالت در موزه فرش ایران در گفتگوی اختصاصی با سایت اطلاع رسانی فرش ایران گفت « استارتاپ چمروش سامانه هوشمند تایید اصالت فرش که من از ابتدای تاسیس افتخار همکاری با آن را داشته ام در بهار 1397 با رویای حفاظت از فرش دستباف و تحول آفرینی در زنجیره ارزش آفرینی آن پایه گذاری شد»  

وی گفت استفاده از چمروش که یک نماد اسطوره ای با ماموریت محافظت از سرزمین ایران است خود اشاره بر افسانه ای دارد که اصالت آن مربوط به ایران زمین بوده و  بر ماهیت فرش متمرکز است. زیرا فرش دستباف تجلی ملموسی از افسانه اسرارآمیزی است که با چیدن و ریسیدن پشم آغاز و با رنگرزی، طراحی و بافت سپس فروش و استفاده از آن ادامه می یابد. در نهایت استارتاپ چمروش اصالت این افسانه اسرارآمیز را با فناوری های دیجیتال تائید می کند.


چمروش نام پرنده ای در اساطیر ایرانی اشت. بدن این پرده همچون شیر و سر و بالهایش چون عقاب است. گفته می شود زیستگاه آن در کوههای البرز است و توسط یک فرشته خاص به قله دماوند فرستاده می شود تا از سرزمین ایران در برابر بیگانگان محافظت کند

بیدآبادی در ادامه توضیح داد که فرش دستباف ایران از زمان‌های بسیار دور شهره جهان بوده است. در افسانه‌ها و داستان‌های تاریخی هر جا سخن از ثروت و مِکنَت یا حسن سلیقه بوده یک فرش ایرانی بعنوان عنصری، تزئینی و ارزشمند در آن می‌درخشیده است و با صادراتی متجاوز از یک میلیارد دلار در سال  به بیش از 80 کشور جهان دوره طلائی خود را در دهه هفتاد شمسی بعنوان دومین منبع در آمد ارزی کشور سپری کرده است.  اما به دلایل مختلف از جمله رقابت شدید فرش ماشینی، تقلب در مبدا تولید و اصالت، تغییر در ذائقه و سلیقه مشتریان، افزایش هزینه های تولید و تحریم ها و محدودیت های تجاری صادرات آن در سال 1400 به کمتر از 70 میلیون دلار رسید بطوریکه سهم 90 درصدی فرش دستباف ایران از بازار جهانی به کمتر از 7 درصد رسیده است. وی اضافه کرد چمروش با یکپارچه سازی فناوری دیجیتال نحوه خلق ارزش در زنجیره تولید و تامین فرش دستباف را به منظور حمایت و ترویج از این میراث هنری ایران متحول کرده و پنج راه حل ارائه می دهد. اول تولید نسخه الکترونیکی فرش روی موبایل، دوم تایید اصالت فرش و تاکید بر منحصر بفرد بودن، سوم تامین احساس غرور و برتری، چهارم ایجاد شغل و تولید ثروت و پنجم ساختن یک پلتفرم سرمایه گذاری پایدار

بیدآبادی در پایان گفت چمروش دارای یک تیم  اجرایی و هیات راهبری متخصص شامل اساتید دانشگاه در رشته های هوش مصنوعی، بلاکچین، بازاریابی و برندسازی و همینطور کارشناسان و تولیدکنندگان فرش و متخصصان فناوری اطلاعات و برنامه نویسان مجرب است که در طول 5 سال گذشته با تلاش خستگی ناپذیر توانسته است ایده های نوآورانه و جدیدی را در راستای تحقق رویای خود پیاده سازی کند. کسب رتبه نخست در رویداد استارتاپی فرش پایتخت در بهمن 1401، دریافت تقدیرنامه از رویداد نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش قالی در اسفند 1401 و همینطور معرفی چمروش بعنوان یکی از 29 کنسرسیوم مورد حمایت وزارت صمت از دستاوردهای اخیر این استارتاپ بوده است.»

گفتنی است رویداد از افسانه تا اصالت توسط موزه فرش ایران، مجموعه ایران گره و استارتاپ چمروش با نمایش 40 گزیده قالی اصیل ایران در 29 اسفندماه آغاز بکار کرد و تا 12 فروردین ادامه یافت. برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه آشنایی با مکاتب قالیبافی ایران، بررسی کاربرد هوش مصنوعی و بلاکچین در اصالت سنجی فرش دستباف، برگزاری کارگاه تجربه توسط تولیدکنندگان و نیز انتخاب و معرفی 5 فرش برتر از نگاه مردمی و برگزاری مسابقه روایتگری فرش، از جمله برنامه‌های این رویداد بود.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • بسیار عالی کاش میشد ما تولید کننده های کوچیک هم بتونیم با ایشون در ارتباط باشیم تا فروش داشته باشیم

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.