گزارش

کارگاه فناوری و هوش مصنوعی در رویداد از افسانه تا اصالت  

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

به گزارش کارپتور به نقل از روابط عمومی موزه فرش ایران کارگاه فناوری و هوش مصنوعی روز 8 فروردین 1401  در سالن آمفی تئاتر موزه فرش از ساعت 13 تا 17 برگزار شد.

در ابتدای کارگاه ابتدا دکتر امیرحسین روشن ضمیر بنیانگذار استارتاپ چمروش به معرفی این استارتاپ که سامانه هوشمند ثبت، ردیابی و تائید اصالت فرش دستباف است پرداخت و گفت هدف چمروش تائید اصالت فرش های دستباف ایرانی و تقویت ارزش ذاتی آن و گزارش فرش های تقلبی است و بر این اساس دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمستان سال 1401 زیست بوم سیستم هوشمند تایید اصالت فرش دستباف را با همکاری استارتاپ چمروش، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تعدادی از تولیدکنندگان برگزیده فرش تشکیل داده است که بعنوان یکی از 29 کنسرسیوم اولویت دار وزارت صمت در 20 اسفندماه 1401 تفاهم نامه آن در همایش «بنگاه، فناوری و رشد اقتصادی» منعقد شد.

در ادامه و در بخش اول کارگاه مهندس شاهین میرزایی عضو هیات راهبری چمروش و هم بنیانگذار استارتاپ بلاک ورز به موضوع تقلب در صدور انواع گواهینامه ها و همینطور تولید کالاهای تقلبی اشاره کرد و گفت « استارتاپ بلاک ورز پلتفرم مدیریت هویت و اصالت سنجی مبتنی بر دفتر کل توزیع شده است و بلاک ورز پس از طراحی و پیاده سازی موفق سامانه تائید اصالت فرش دستباف که در همکاری با استارتاپ چمروش انجام گرفت، متولد شد.»

وی اضافه کرد بلاک ورز مجموعه ای از خدمات را در قالب آموزش، پژوهش، مشاوره و اجرای پروژه ارائه می کند که کاربران را قادر می سازد  تا اصالت هر محصولی که خریداری می کنند را بررسی و زنجیره تامین آن را از مبدا تا مصرف ردیابی کنند. پیامد اصالت سنجی افزایش شفافیت و ایجاد اعتماد بین تولیدکننده و مصرف کننده است که موجب رشد کسب و کار می گردد.»

میرزایی در ادامه دو خدمت بلاک ورز به نام گواهینامه الکترونیکی برای کالاهای ماندگار و مهر الکترونیکی برای محصولات مصرفی مانند دارو را معرفی کرد. وی سپس گواهینامه حضور ثبت شده در بستر بلاکچین که توسط موزه فرش صادر می شود و بسادگی بر روی بلاکچین قابل راستی آزمایی است را رو نمایی کرد.

سپس امیرحسین روشن ضمیر به معرفی هوش مصنوعی پرداخت و گفت « هوش مصنوعی به سامانه هایی گفته می شود که می توانند واکنش هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی با تحلیل شرایط پیچیده و اعمال پاسخ مناسب از خود بروز دهند.»

وی با اشاره به اینکه پردازش تصویر یکی از شاخه های بسیار پرکاربرد در هوش مصنوعی است اضافه کرد که چمروش توانسته است با بکارگیری هوش مصنوعی و پردازش تصویر، اثر انگشت دیجیتالی فرش که برای هر فرش منحصر بفرد است را تولید و به این ترتیب هویت یک فرش را شناسایی و حفظ کند و آن را بعنوان تک اثر هنری به بازار معرفی نماید.

در قسمت پایانی بخش اول علی لاهیجی بنیانگذار کارگاه فرش لاهیجی توضیحات تکمیلی را در رابطه با لزوم بکارگیری اثر انگشت دیجیتالی فرش و مزایای آن بخصوص برای فرش های نفیس ارائه کرد. در انتها نیز امیرحسین روشن ضمیر گفت استارتاپ چمروش برای ثبت اختراع مفهوم اثر انگشت دیجیتالی فرش ایران و کشور آمریکا اقدام کرده است که این پرونده در هر دو کشور در حال داوری است.

استاد محمدرضا تاجررشتی معروف به رشتی زاده، رییس هیئت مدیره مجموعه ایران گره و مدیر مجموعه فرش رشتی زاده در دومین بخش از این کارگاه درباره اهمیت دیجیتال مارکتینگ در فرش دستباف بیان کرد که مجموعه ایران گره به عنوان مرجع جامع اطلاعاتی، کاربردی و استراتژیک در حوزه فرش دستباف ایرانی بعد از سالها تحقیق و پژوهش و آسیب شناسی در فرش دستباف تلاش نموده تا بر پایه علم دیجیتال مارکتینگ، با ارائه راهکارهای عملیاتی مسائل و مشکلات موجود در حوزه فرش دستباف را حل نموده و در مسیر بهبود جایگاه هنر فرش دستباف ایرانی در دنیا قدم بردارد.

وی تاکید کرد که در حال حاضر مجموعه ایران گره بر روی 3 راه حل اساسی در فرش دستباف تمرکز نموده و این راهکارها را در قالب دیجیتال مارکتینگ ارائه داده که هم اکنون در حال بهره برداری است. اولین راه حل تایید اصالت و هویت فرش دستباف ایرانی است که هم اکنون با آماده سازی زیرساخت صدور شناسنامه و گواهی مالکیت فرش دستباف ایرانی توسط مجموعه ایران گره امکان پذیر می باشد که تمامی فرآیند صدور شناسنامه فرش به صورت دیجیتالی و با استفاده از فناوری های روز دنیا طراحی و اجرا شده است. دومین راه حل شفافیت و اعلام قیمت و ارزش واقعی فرش دستباف در بازار بوده که هم اکنون ارائه کنندگان فرش دستباف میتوانند در سایت ایران گره فرش های خود را جهت معرفی و خرید و فروش به نمایش گذاشته و قیمت فرش خود را به چندین ارز مهم دنیا اعلام نمایند. و سومین راه حل حفظ ارزش واقعی فرش در سال های آینده است که این موضوع منجر به تشویق افراد به سرمایه گذاری بر روی فرش دستباف شده و موجب رونق در خرید و فروش فرش دستباف در بازارهای ملی و بین المللی می گردد.

رشتی زاده گفت که امروزه استفاده از علم دیجیتال مارکتینگ در حوزه فرش دستباف حائز اهمیت است چرا که به راحتی این امکان را به دارندگان فرش دستباف می دهد تا بتوانند آثار خود را در قالب وبسایت، شبکه های اجتماعی و با استفاده از تکنیک های موجود در فضای مجازی در معرض دید قرار دهند. در این راستا مجموعه ایران گره، برای اولین بار در حوزه کسب و کار فرش دستباف ایران، پلتفرم ایران گره را به منظور ایجاد پیوند میان ذینفعان فرش دستباف با یکدیگر و خلق فرصت های اقتصادی برای آنها و برقراری ارتباطی موثر بین آنها و دوستداران فرش دستباف طراحی و اجرا نموده است.

در آخر وی عنوان کرد که مجموعه ایران گره در راستای استفاده از علم دیجیتال مارکتینگ در فرش دستباف، زیر ساخت های بسیاری طراحی نموده که برخی از آنها مانند پلتفرم صدور شناسنامه و گواهی مالکیت فرش دستباف، ارائه سایت اختصاصی ویژه گالریست های حرفه ای و ارائه سایت عمومی تحت عنوان “گالری تیمچه جهت خرید و فروش فرش دستباف در حال بهره برداری است و برخی دیگر مانند ایجاد پلتفرم سازمانی و اداری ویژه سازمان های مرتبط با فرش، ایجاد پلتفرم ثبت نقشه های فرش دستباف و ارائه صفحات شخصی برای معرفی کاربران حرفه ای که در سال های جاری رونمایی می گردد.  

گفتنی است این رویداد توسط  موزه فرش ایران، مجموعه ایران گره و استارتاپ چمروش با نمایش 40 گزیده قالی اصیل ایران در 29 اسفندماه آغاز بکار کرد و تا 12 فروردین ادامه داشت.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.