گزارش

بازار ملک اردکان تحت کنترل و نظارت است

غفلت 7 ساله از فرصت جهانی شدن قالی اردکان

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت اردکان با بیان این که از سال گذشته تاکنون ۲۵۸ واحد صنفی در شهرستان اردکان متخلف شناخته‌ شده و مشمول جرایم نقدی و غیر نقدی شده‌اند، از آغاز برخورد جدی با گران‌فروشی در واحدهای صنفی این شهرستان خبر داد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

«میثم فلاح یخدانی»ضمن تاکید بر این که اکثر صاحبان اصناف اردکان بسیار قانون مدار هستند، گفت: بیشتر این تخلفات به دلیل ناآگاهی صاحبان اصناف از قوانین و ضوابط بوده است.

وی از کنترل قیمت املاک و نظارت بر بازار ملک با راه‌اندازی اتحادیه املاک در این شهرستان خبر داد و گفت: قیمت کارشناسی املاک از طریق کمیسیون کارشناسی قیمت املاک برای تعیین سقف قیمت‌ها در اتحادیه املاک تعیین می‌شود که با این اقدام هم قیمت‌گذاری قانونمند و هم از افزایش قیمت بی‌رویه جلوگیری می‌شود.

رییس اداره صمت اردکان در تشریح اقدامات اداره صمت و اتاق اصناف اردکان جهت کنترل قیمت ملک و نظارت بر معاملات املاک نیز گفت: اقدامات مهمی در جهت ساماندهی بنگاه‌های املاک و فعالیت کارشناسان قیمت املاک در شهرستان اردکان انجام گرفته که تاثیر بسزایی در ماه های اخیر بر قیمت املاک داشته است.

فلاح افزود: تشکیل نهادی زیر نظر اتاق اصناف برای نظارت بر فعالیت‌های بنگاه های املاک با مبنای قانونی است و تصمیمات اتخاذ شده، ضمانت اجرایی خواهد داشت.

وی گفت: قیمت کارشناسی زمین، خانه و سایر املاک در اتحادیه املاک با نظر کارشناس دادگستری، خبره محلی و سه نفر از بنگاهداران املاک به انتخاب فعالان این صنف انجام می شود و از این پس هر نوع معامله رسمی در حوزه  املاک باید زیر نظر اتحادیه املاک انجام پذیرد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت اردکان در  این نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به فعالیت ۲۱۷ واحد صنعتی کوچک و بزرگ در شهرستان اردکان گفت: صدور مجوز ساخت و پروانه بهره‌برداری در حوزه معادن و صنایع بزرگ در سازمان صمت استان انجام می‌پذیرد و نماینده این اداره کل در شهرستان وظیفه، بازدید و نظارت بر فعالیت صنایع و معادن در حوزه شهرستان را برعهده دارد.

وی افزود: بازدیدهای دوره‌ای با همکاری ادارات کار، تعاون و رفاه اجتماعی به همراه، محیط زیست و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از صنایع و معادن صورت گرفته است.

رییس اداره صمت اردکان در خصوص نقش این اداره در تنظیم بازار، گفت: وظیفه تنظیم بازار در اقلام اساسی و هم‌چنین نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها به اداره جهادکشاورزی واگذار شده است.

فلاح نظارت ویژه بر میوه‌فروشی‌ها مثل نظارت بر تولید نان مهم برشمرد و از اقدامات پیش‌بینی شده این اداره تا پایان سال در زمینه کنترل کیفیت میوه ارائه شده به شهروندان با قیمت مناسب را از دیگر اقدامات مهم در اردکان بیان کرد.

نظارت بیشتر بر صنف تولیدات محصولات کنجدی به ویژه در حوزه فعالیت حلواارده فروشی‌های اردکان به عنوان سوغات ویژه شهرستان، در راستای حمایت از مشاغل خانگی با حمایت تسهیلات با مشارکت اداره کار، طرح نظارتی طلافروشان اردکان و راه اندازی مجدد صندوق  راکد شده اصناف را از دیگر برنامه های خود در سمت ریاست اداره صمت در شهرستان اردکان خبر داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر بی‌توجهی به ثبت جهانی قالی اردکانی در این سال‌ها نیز اظهار کرد: اهمیت توجه به هنر قالی بافی اردکانی که یکی از حوزه‌های نظارتی این اداره به شمار می‌رود، بر کسی پوشیده نست.

فلاح افزود: در راستای تحقق اهداف مربوط به ثبت جهانی محصولات مهم و استرتژیک کشور و براساس تلاش و پیگیری‌های صورت گرفته توسط اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد، مرکز ملی فرش ایران، اداره کل حمایت از مالکیت صنعتی کشور حدود هفت سال پیش، فرش دستباف اردکان در سازمان جهانی مالکیت فکری و نشان جغرافیایی سازمان ملل (wipo) به ثبت جهانی رسید ولی این فرصت بسیار ارزشمند در سال‌های گذشته مغفول مانده است.

این مسئول در پایان تاکید کرد: سعی داریم با برنامه ریزی مطلوب با هماهنگی و رایزنی با فرماندار شهرستان در زمینه برندسازی و توجه بیشتر به مقوله هنرصنعت دست مردم این منطقه که سوغات پیشینیان این شهرستان نیز به شمار می‌رفته است، گام‌های اساسی برداریم.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.