دنیای نشر

کتاب «قالی‌های عشایری جنوب ایران» منتشر شد 


طاهره نوری کوچی، فارغ‌التحصیل فرش دستباف و مترجم کتاب

قالی های عشایری جنوب ایران نوشته‌ی جیمز اوپی‌ (James Opie) توسط طاهره نوری کوچی، دانش آموخته‌ی فرش دستباف، ترجمه شده و انتشارات نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی پارسی آن را در 236 صفحه به چاپ رسانده است ‌.

جیمز اوپی متولد سال 1939 میلادی در ایالت اوهایو آمریکا است. وی از طریق نوشته‌های گئورگی ایوانوویچ گورجیف با سنن فرشبافی آسیا آشنا می شود و در پی مطالعه‌ی نظریات گورجیف درباره‌ی تاریخچه ی کاربرد نواها در زمان ساخت بناهای باشکوه معماری اسلامی و نیز کتاب معماری ایرانی اثر آرتور پوپ شیفته‌ی معماری اسلامی شده و رهسپار تبریز، اصفهان و سپس شیراز می شود. در بازار وکیل شیراز با قالی‌های عشایری  جنوب ایران آشنا می شود و این آشنایی او را به دنیای باشکوه هنر قالی بافی عشایری سوق می دهد و در ادامه‌ی مسیر زندگی  عاشقانه در این دنیای شگفت انگیز و لبریز زیبایی به پژوهش و نیز تجارت مشغول می شود. 

جیمز اپی در این کتاب ارزشمند، دیدگاهی منحصربه فرد از بافته‌های خارق‌العاده‌ی پنج گروه اصلی عشایر جنوب ایران ارائه می دهد.
قالی‌های این مردمان عشایر و روستانشین سال‌ها اشتباه نام‌گذاری شده و همگی با نام‌های تجاری نه‌چندان دقیق شناخته شده‌اند. وی برای اولین بار بافته‌های آنان را کاملاً مشخص و تعریف می‌کند. تفاوت‌ها و شباهت‌های بافته‌های اتحادیه‌های ایلی قشقایی و خمسه و ایلات لر، بختیاری، افشار و بسیاری زیرگروه‌های عشایری دیگر به کمک تصاویر رنگی باکیفیت و توضیحات روان در کتاب به ثبت رسیده است. همچنین شواهدی از تأثیر شیوه‌های قالی بافی متقدم و متأخر در قالی‌های عشایری ارائه شده‌اند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.