گزارش

آشنایی با شرکت کنندگان نمایشگاه آنلاین هالی 2022

برایان مک دونالد

برایان مک دونالد: فروشنده، مدرس و مشاور فرش‌های نفیس عتیقه، جهیزبافی و فرش‌های تزیینی عشایر ایرانی و آسیای میانه و نویسنده کتاب "قالیچه های ایلیاتی: گنجینه های سیاه چادر"

سایت اطلاع رسانی فرش ایران- کارپتور

برایان مک دونالد(Brian MacDonald)  از سال ۱۹۷۹ فروشنده، مدرس و مشاور فرش‌های نفیس عتیقه، جهیزیه‌بافی و فرش‌های تزیینی  عشایر ایرانی و آسیای میانه است. او از سال ۱۹۷۲تا ۱۹۷۷در ایران زندگی و کار کرده و به گفته خودش بهترین فصل سال را در میان افشارها و قشقایی ها سپری کرده است. اوهمچنین سفرهای زیادی به افغانستان و ترکیه داشته.

برایان مک دونال از سال ۱۹۸۶، برای انجمن هنر (نادفاس سابق) سخنرانی کرده‌ و به مدت ۱۶ سال مالک گالری‌های سمرقند در Stow-on-the-Wold بوده است.

چاپ سوم کتاب او، "قالیچه های ایلیاتی: گنجینه های سیاه چادر"، در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. او علاوه بر مشاوره، خرید قطعات استثنایی را برای مشتریان بین المللی برعهده داشته است. 

برایان مک دونالد کتاب "قالیچه های ایلیاتی: گنجینه سیاه چادر" را  اولین بار در اکتبر ۱۹۹۷ منتشر کرد. این کتاب در سال ۲۰۱۰ تجدید چاپ شد و نسخه سوم و بسیار بزرگتر آن در سال ۲۰۱۷ منتشر شد.

نسخه سوم شامل  فصل بسیار مفصل‌تری در مورد قبایل ترکمن و به روز رسانی گسترده در سراسر کتاب است. از جمله اینکه فصل ویژه قالی‌های آناتولی حذف شده و برایان قصد دارد این منطقه وسیع را در به صورت کتابی مستقل درآورد.

او در کتاب "قالیچه های ایلیاتی: گنجینه سیاه چادر"، بر طوایف ترکمن، ایلات بلوچ و تیموری ساکن در سرزمین های مرزی ایران و افغانستان، اقوام فارس یعنی افشار، کنفدراسیون خمسه، کرد، شاهسون و قشقایی و در نهایت قالیچه های روستایی از طوایف متمرکز شده است. 

خواننده  در این کتاب، با کشف قدیمی‌ترین قالی، به سفری در تاریخ بافندگی مردمان کوچ‌نشین ایران، افغانستان، قفقاز و آسیای میانه می‌پردازد. این کتاب در بیست فصل به معرفی گروه‌های ایلیاتی مختلف و تشریح فرش‌ها، قالی‌ها، گلیم‌ها و  جهیزیه‌باف‌های منسوب به بافندگان آنها می‌پردازد.

فرش های ایلیاتی هم جشنی از میراث بافته شده‌ی به جا مانده از قبایل کوچ نشین است و هم ادای احترام به مهارت و هنرمندی زنانی که این آثار شگفت انگیز هنر عشایری را خلق کرده‌اند. 

"قالیچه های عشایری - گنجینه های سیاه چادر" به عنوان "...یکی از بهترین کتاب‌های نوشته شده در مورد فرش‌های قبیله ای" در مجله بین المللی گره، تحسین شد.


وب سایت   اینستاگرام    غرفه نمایشگاه آنلاین هالی ۲۰۲۲

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.