نمایشگاه خارجی

نگاهی به وضعیت فرش در هندوستان:

نمایشگاه بین المللی فرش هندوستان در ماه اکتبر (مهرماه) برگزار می شود

شورای ترویج صادرات فرش (CEPC) تصمیم به برگزاری نمایشگاه فرش ملی و بین‌المللی در اکتبر سال جاری گرفته است.

این نمایشگاه به مدت دو سال به دلیل بیماری همه گیر برگزار نشدایده پشت این نمایشگاه این است که شکاف بین تولیدات فرش دستباف هند و تقاضای آنها را در سراسر جهان در طول دوره همه گیری را پر کند.
یوگی آدیتیانات، وزیر ارشد، روز شنبه در حین سخنرانی در نمایشگاه بازار فرش(Carpet Expo Mart)، گفت که بادوهی در روزهای سخت با قرار دادن فروشندگان و خریداران زیر یک سقف واحد، به عنوان یک موهبت ظاهر شده است.
پیش از این، تولیدکنندگان فرش بهادوهی مجبور بودند محصولات خود را به دهلی یا جاهای دیگر ببرند تا آنها را به فروش برسانند، با این حال، نمایشگاه بازار فرش با جذب خریداران در سطح ملی و بین‌المللی، جان تازه‌ای به صنعت فرش دستباف بهادویی در جهان بخشیده است.
صنعت فرش نقش مهمی در تکمیل اقتصاد مناطقی مانند بهادوهی، بنارس و میرزاپور دارد.

بیش از 1500 شرکت ثبت شده در این سه ایالت به کار تولید و صادرات قالی مشغول هستندزندگی بیش از 2 میلیون بافنده و نزدیک به 10 هزار خانواده آنها را تنها در منطقه بهادوهی و بنارس به هم مرتبط کرده استبا راه اندازی فرش اکسپو مارت، تولیدکنندگان فرش تا حد زیادی در درآمد خود صرفه جویی کردند.
از زمان راه اندازی اکسپو فرش، گردشگران خارجی نیز در طول بازدید خود، علاقه شدیدی به خرید فرش های ساخته شده در بهادوهی نشان داده اند و تقاضا برای فرش های بهادویی در سطح جهانی افزایش یافته است.
به گفته فیروز وزیری، تاجر فرش، حتی در دوران بحران کووید، سفارش فرش از خارج از کشور ادامه داشت.
در سال 2021-2020، صنعت فرش توانست 4.108 میلیون فرش از ایالت صادر کند، در حالی که در سال 2019-2020، صنعت فرش این ایالت توانست تنها 3.704 کرور فرش صادر کند.
 

با افتتاح این بازار، فروش فرش ایرانی افزایش یافته استفرش های ایرانی گران ترین فرش های جهان هستند و حدود 10 درصد از کل فرش های فروخته شده در خارج از کشور را تشکیل می دهند.
به گفته کارشناسان، فرش ایرانی 250 سال پیش توسط افرادی از ایران تولید شد که بعدها در بهادوهی تولید آن ادامه یافت.


فیروز وزیری در خصوص علت افزایش صادرات فرش گفت: فرش تولید شده در اینجا به بسیاری از شهرهای کشور از جمله بمبئی، دهلی، گجرات، گوا، تامیل نادو، راجستان و بسیاری از کشورهای دیگر از جمله آمریکا، آلمان، ژاپن می رودبیشتر صادرات به آمریکا انجام می شود.
آصف رضا از بهادوهی گفت که در طول بحران کووید، صنعت فرش تحت تأثیر قرار نگرفتدلیل آن این بود که به دلیل طراحی منحصر به فرد و کیفیت اصیل فرش های ساخته شده در بهادوهی، مردم در دوره خانه نشینی، فرش های قدیمی خود را به فرش های جدید تغییر دادند.
آصف افزود که صادرات به دلیل مهارت های بازاریابی بهتر صادرکنندگان و همچنین سیاست های دولت مرکزی و ایالتی در حال افزایش است.

شایان ذکر است که اکسپو فرش در شهر بهادوهی بزرگترین در کشور استاین بازار دارای یک سالن اجتماعات بزرگ، آشپزخانه نسوز و تهویه مطبوع مرکزی استهمه این ویژگی ها خریداران بین المللی را جذب می کند.
با افتتاح این بازار، فروش فرش ایرانی افزایش یافته استفرش های ایرانی گران ترین فرش های جهان هستند و حدود 10 درصد از کل فرش های فروخته شده در خارج از کشور را تشکیل می دهند.
به گفته کارشناسان، فرش ایرانی 250 سال پیش توسط افرادی از ایران تولید شد که بعدها در بهادوهی تولید آن ادامه یافت.

در یک اینچ مربع فرش ایرانی حدود 182 گره ریز وجود داردهر چه گره ریزتر باشد، قیمت بالاتری دارددر این فرش ها از رنگ های طبیعی استفاده می شوداین رنگ ها از برگ های گیاهان و برگ های چای درست می شونداین فرش به طور گسترده به کشورهایی مانند ایالات متحده، آلمان، استرالیا و کانادا صادر می شود و به طور قابل توجهی بر بازار خارجی صنعت فرش تسلط دارد.

 

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.