مرکز ملی فرش ایران

انعقاد تفاهمنامه سازمان زندان‌ها و مرکز ملی فرش ایران

تلاش برای برندسازی هنر دست زندانیان در عرصه بین‌الملل

سازمان زندان‌ها و مرکز ملی فرش ایران با امضاء تفاهمنامه‌ای بر توسعه هنر فرشبافی در زندان‌ها بوسیله آموزش، حرفه‌آموزی و اشتغال‌یابی مددجویان تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، سازمان زندان‌ها و مرکز ملی فرش ایران در راستای بهبود اشتغال زندانیان و ارتقاء فضای کسب و کار مددجویان در دوران حبس و بعد از خروج، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

سیدعبدالله مرتضوی، معاونت سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها در این نشست با تأکید بر اهتمام این سازمان بر ارتقاء اشتغال مددجویان در زندان‌های کشور گفت: ما روند رو به رشدی را در امر اشتغال مددجویان درپیش گرفته‌ایم و درتلاش هستیم هنر فرشبافی را نیز به شکل فاخر توسعه دهیم همچنان که امروز در سطح استانی همچون تبریز این پیشرفت را می‌بینیم.

هم توسعه هنر فرش را می‌خواهیم و هم حرفه‌آموزی و درآمدزایی برای مددجویان

وی افزود: ما به ارزش هنر بسیار فاخر فرشبافی و تولید آن به‌عنوان اثری ملی و البته راهی برای حرفه‌آموزی و کسب درآمد مددجویان واقف هستیم. براین اساس توسعه فرشبافی در زندان‌ها را به‌عنوان یکی از راه‌های بهبود اشتغال جدی گرفته‌ایم چون این فرآیند می‌تواند هم به این هنر و هم به خود زندانی، خانواده و معیشت پس از آزادی‌شان کمک کند.

مرتضوی با اشاره به این تفاهمنامه اذعان کرد: امیدواریم این همکاری و ورود مددجویان به این هنر در سطح زندان‌ها، بتواند به عنوان برندی در عرصه بین‌المللی نیز مطرح شود؛ خصوصا اینکه توسعه هنر فرشبافی قرار است توسط زندانیان و نیز راهی برای کارآفرینی، حرفه‌آموزی و تأمین منافع آنان قرار گیرد.

معاونت سلامت، اصلاح و تربیت همچنین گفت: امیدوارم محصولات دست مددجویان ما نه فقط وسیله‌ای برای کسب معیشت آنان قرار گیرد بلکه به قدری فاخر باشد که در زمره کار ملی کشورمان نیز به همگان معرفی شود.

زندانیان هنرمند، شاغل و کارآفرین می‌خواهیم

فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه این نشست با اشاره به اهداف امضای این تفاهمنامه گفت: تلاش ما مهارت‌یابی زندانیان در هنر فرشبافی است تا نه‌فقط در دوره حبس بلکه پس از خروج نیز بتوانند بدون توجه به سوءپیشینه، کسب شغل و درآمد کنند و خود نیز در قامت کارآفرین وارد بازار فرش شوند.

وی ادامه داد: این مهارت تنها از جنبه تأمین منافع ملی زندانیان اهمیت ندارد چرا که به دلیل ظرافت و هنر تنیده شده در فرشبافی قطعا به آنان نیز آرامش معنوی و روانی خواهد داد و در امر اصلاح و تربیتی دوران حبس‌شان در زندان کمک خواهد کرد.

رافع با ابراز سندی از رویکرد سازمان زندان‌ها به سمت توسعه فرشبافی در زندان‌ها گفت: فرشبافی از هنرها و حتی مشاغل خردی است که برای راه‌اندازی نیاز به سرمایه خاصی ندارد اما توامان تقویت روحیه آنان و کسب درآمدشان را فراهم می‌کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تأکید کرد: تعامل ما با سازمان زندان‌ها قطعا راهی برای تأمین مالی مددجویان نیز خواهد بود بنابراین باید برای راه‌اندازی فرشبافی در زندان‌ها برنامه مدون داشت؛ باید به شکل جزئی مشخص کنیم چند نفر شاغل و چه تعداد کارآفرین خواهیم داشت و این مهارت را در چه سطحی از زندان‌های کشور بسط خواهیم داد.

مددجویان زندان‌ها هنر فرشبافی را زنده کنند

رافع اعتقاد داشت: مددجویان ساکن در زندان‌ها حتما می‌توانند با آثارشان، هنر فرشبافی را زنده کنند و کم‌کم به عنوان همکار، مربی و هنرمندان مطرح ما شناخته شوند. معتقدم با برنامه‌ریزی درست، آثار دست آنان می‌تواند به عنوان برندی در جوامع بین‌الملل معرفی شود.

وی این تفاهمنامه را یک اتفاق مثبت دوطرفه دانست و خاطرنشان کرد: با این همکاری هم هنر فرش زنده شده و گسترش می‌یابد و هم زندانی و خانواده‌اش تأمین مالی می‌شود و فرشبافی آلامی بر کاهش مشقت آنان خواهد شد.

گفتنی است در پایان این نشست تفاهمنامه سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با مرکز ملی فرش ایران در محل این سازمان به امضا رسید.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.