گزارش

رافع: خانه خلّاق فرش در تکاب راه‌اندازی می‌شود

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: باتوجه به ثبت جهانی نشان فرش دست‌باف افشار تکاب، به‌زودی خانه خلاق فرش در این شهرستان راه‌اندازی خواهد شد.

فرح‌ناز رافع" عصر روز پنج‌شنبه در جریان بازدید از کارگاه متمرکز قالی‌بافی در تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی افزود: طراحی و تولید نوین، برندسازی و ایجاد بازارهای جدید فرش دست‌باف از مهم‌ترین اهداف ایجاد خانه خلّاق فرش تکاب است که با آغاز فعالیت آن رویدادهای توسعه‌ای فرش دستباف با ایده‌های تازه و نوآورانه برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: پس از این برای همه فرش های دست‌باف مناطق ثبت شده ملی و جهانی از جمله فرش دستباف تکاب شناسنامه صادر خواهد شد و هیچ فرش دستبافی بدون شناسنامه عرضه نمی‌شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: در آذربایجان‌غربی تعداد قالیبافان و تولیدکنندگان فرش دستباف زیاد است از اینرو کارگزاری صدور شناسنامه فرش در شهرهای این استان نیز ایجاد و راه اندازی خواهد شد.
رافع با بیان اینکه براساس تفاهم نامه ای فرش های دستباف جهت سهولت خرید داخلی در فروشگاه های رفاه نیز عرضه خواهد شد اظهار داشت: جهت حمایت از فرش دستباف افشار تکاب هماهنگی شده است تا برنامه تلویزیونی "ترنج" با رویکرد معرفی زیبایی های این هنرصنعت فاخر در این شهرستان تهیه و پخش شود.

وی اضافه‌کرد: کارگروه فرش دستباف زیرمجموعه شورای برنامه ریزی استان است و امیدواریم در جلسه های این شورا به مشکلات بافندگان فرش دستباف رسیدگی و سهم مناسبی برای تکاب و سایر شهرهای آذربایجان‌غربی در پرداخت تسهیلات قالیبافی تخصیص یابد.

سند ثبت جهانی فرش دست‌باف افشار تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی روز پنجشنبه با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران و جمعی از مسوولان استانی و محلی و فعالان این حوزه طی آیینی رونمایی شد.

فرش دستباف تکاب به دلیل زیبایی، استحکام، دوام و کیفیت بالا و نقش منحصربفرد خود به فرش آهنین افشار معروف است و سالانه ۳۲ هزار مترمربع انواع فرش دستباف در طرح‌ها و نقشه‌های مختلف در این شهرستان تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

از ۷۲ هزار قالی باف در استان آذربایجان‌غربی بیش از هشت هزار نفر در شهر تکاب و روستاهای آن سکونت دارند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.