گزارش

رئیس مرکز ملی فرش ایران:

خانه خلاق فرش در تکاب راه اندازی می شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به ثبت جهانی فرش آهنین تکاب بعد از 8 سال گفت: تلاش می شود با همکاری جوانان در حوزه فرش تکاب خانه فرش در این شهرستان راه اندازی شود.

امیدواریم با ثبت فرش آهنین تکاب در سطح ملی و بین المللی این فرش برند سازی و موجب فروش و تجارت بیشتر شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۰ منطقه جغرافیایی فرش دستباف در کشور به ثبت ملی رسیده است که کتاب آن به زودی منتشر می‌شود و ثبت ۲ منطقه دیگر نیز در دست اقدام است، افزود: دو فرش آهنین تکاب و فرش ریزماهی خوی در سطح جهانی به ثبت رسیده‌اند.

رافع با اشاره به فعالیت بیش از یک و نیم میلیون فرش در صنعت فرش کشور، عنوان کرد: از این تعداد تنها ۲۶۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند که امیدواریم زمینه تسریع در روند بیمه قالیبافان شاهد اقدامات مناسبی باشیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه سالانه ۵۰۰ میلیون دلار فرش دستباف به خارج کشور صادر می‌شود، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های ملی و اعطای مشوق‌های صادراتی در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم با بیان اینکه آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با سه کشور خارجی بهترین ظرفیت برای پایانه صادراتی فرش دارد، گفت: با دیپلماسی اقتصادی می‌توانیم علاوه بر ایجاد بازارهای قوی فروش فرش دستباف در کشورهایی که بازار فرش ایران هنوز در آنها ایجاد نشده زمینه عرضه فرش را فراهم کنیم.

عبادالله اکبری افزود: یکی از مهمترین اهرم‌ها و راهکارهای افزایش صادرات غیرنفتی از جمله فرش دستباف تقویت دیپلماسی عمومی اقتصادی است که سفارتخانه‌های کشورمان در سایر کشورها می‌توانند در کنار کارهای کنسولی و دیپلماسی به آن نیز بپردازند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: تأمین مشوق‌های صادراتی و تسهیلات مناسب با نرخ بهره کم از جمله حمایتهای سازمان صمت برای توسعه این هنر صنعت است.

غلامرضا بابایی افزود: اشتغال مؤثر صنعت فرش در سطح کشور به حداقل ۲ میلیون نفر رسیده که در تلاشیم با حمایتهای خود این رقم را افزایش دهیم.

فرماندار تکاب نیز در این مراسم با اشاره به اینکه فرش دستباف افشار یکی از اصلی ترین شاخصه‌های هویتی تکاب است افزود: به گواهی آثار برجای مانده از گذشتگان از جمله فرش دستباف و مجموعه میراث فرهنگی تخت سلیمان، تکاب شهر فرهنگ و هنر و تاریخ به شمار می‌رود و اکنون با ثبت جهانی فرش دستباف افشار، ثروت این شهرستان از نظر نگاه‌های جهانی افزون‌تر شده که می‌تواند قطب گردشگری استان و کشور شود.

امیر ستوده‌فر با بیان اینکه صنعت گردشگری و هنرصنعت فرش دستباف لازم و ملزوم و محرک یکدیگر برای توسعه تکاب هستند افزود: با ایجاد بسترهای مناسب، گردشگران ضمن بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فرش دستباف را نیز خریداری می‌کنند.

شهرستان تکاب دارای ۸ هزار قالی باف است که سالانه ۳۲ هزار متر مربع انواع فرش دست بافت را در طرح‌ها و نقشه‌های مختلف تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کنند.

قدمت فرش افشار به ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش برمی گردد، تراکم بالا و دفتین زیاد و گره ترکی باعث شده تا فرش تکاب به فرش آهنین شهرت یابد.

سند ثبت جهانی فرش دست‌باف افشار تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران و جمعی از مسؤولان استانی و محلی و فعالان این حوزه طی آئینی رونمایی شد.

در این مراسم از چهار نفر از بافندگان برتر و فعالان حوزه فرش دستباف تکاب تجلیل و تابلو فرش دستباف نشان مرکز ملی فرش ایران که توسط هنرمند قالیباف اهل خوی آذربایجان غربی بافته شده بود به مدیر مرکز ملی فرش ایران اهدا شد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.