نقد و نظر

یادداشت:

کلیدواژه «کاربرد» در صنایع‌دستی معاصر ایران

هنرهای صنایع‌دستی ایران، با هدف برآوردن نیازهای زیبایی‌شناختی یا استیتیک و کاربردی یا فونکسیونیستی آفریده می‌شوند.

از آنجایی که این مواریث ملموس هنر است، پس زیبایی جزو لاینفک آن محسوب می‌شود. مگر برآوردن نیازهای زیبایی‌شناختی نوعی کارآیی نیست؟ پاسخ به این پرسش ما را به سمت استنباط مفهوم مصرف در این محصولات فرهنگی سوق می‌دهد. 

با این تعریف می‌توان سه دسته شامل ۱- صرف تزئینی مانند هر نوع تابلو ۲- دکوری مانند هر نوع گلدان و ۳- مصرفی مانند ظروف سرامیکی را برای این محصولات متصور شد. 

هنگامی که از صنایع‌دستی ایرانی سخن می‌گوییم ذهن به سمت نزدیک به ۳۰۰ رشته سوق داده می‌شود که در ۱۸ گروه برحسب مواد اولیه تقسیم‌بندی شده‌اند. بنابراین یک نسخه واحد نمی‌توان برای آن‌ها پیچید و باید جزء به جزء بررسی شود و برای یافتن راهکارهایی برای کاربردی کردن آن‌ها طرحی نو درافکند. 

معماری داخلی یکی از اماکن تجلی صنایع‌دستی معاصر ایران است. به‌کارگیری بسیاری از رشته‌های صنایع‌دستی از کاشی و سرامیک گرفته تا انواع همجوشی شیشه، دیوارهای جداکننده و عایق صدای حصیری و دست‌بافته‌های داری تنها نمونه‌ای از به‌کارگیری محصولاتی از صنایع‌دستی است که در طول تاریخ با معماری ایرانی آمیختگی معنایی به‌وجود آورده‌اند. 

معنی دقیق‌تر این کلیدواژه آفرینش محصولاتی است که تاکنون محلی برای ظهور نداشته‌اند. بنابراین قرابت معنایی با نوآوری در رشته و محصول را می‌توان متصور شد که بر پایه نیازهای دوره مدرن پایه‌ریزی شده‌اند. 

درون‌گرایی و مردم‌وارگی معماری ایرانی با اصالت و متانت صنایع‌دستی ایرانی همسو است. برخی از محصولات صنایع‌دستی با پست مدرنیسم غربی که در ایران نیز طرفدار دارد همخوانی دارد. 

این محصولات در مبلمان منزل، محل کار، هتل‌ها و نظایر آن، راه را بر تأمین سلایق امروزی مخاطبان هنرهای صناعی و در نتیجه افرایش اقبال و فروش آن‌ها می‌گشاید. بسیاری از رشته‌های گروه نساجی سنتی و رودوزهای سنتی در فضای داخلی اماکن و حتی الحاقات خودرو می‌تواند ظهور یابد. 

معنی دقیق‌تر این کلیدواژه آفرینش محصولاتی است که تاکنون محلی برای ظهور نداشته‌اند. بنابراین قرابت معنایی با نوآوری در رشته و محصول را می‌توان متصور شد که بر پایه نیازهای دوره مدرن پایه‌ریزی شده‌اند. 

به طور مثال انوع محصولات جدید در کپوبافی دزفول مانند گهواره نوزاد یا میوه‌های حجمی مسی در مس زنجان پیش از این سال‌ها وجود خارجی نداشت یا بسیار کمرنگ بود. اگر برای خاتم و مینای فلز، چاره‌ای اندیشیده نشود و محصولات جدیدی متصور نشویم، دیگر بشقاب مینای آبی هم برای ما خسته کننده می‌شود هم برای گردشگران خارجی. از این محصولات هم می‌شود محصولات کاربردی تولید کرد. 

بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و برگزاری مسابقاتی در این خصوص با شرکت طراحان صنعتی و متخصصان امر بسیار راهگشا خواهد بود. این مجال تنها قطره‌ای بود از اقیانوس توان و خلاقیت متفکران ایرانی

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.