رویدادها

نگاه خراسانی به فرش چلسی

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

قالی نامدار چلسی با نزدیک شدن به حال و هوای فرش‌های خراسان در شرکت فرش آستان قدس رضوی باز طراحی و بافته شد.

این فرش نفیس ۳ متر عرض و ۵ متر طول دارد و در مدت ۲ سال در مجتمع مرکزی تولید فرش آستان قدس رضوی در رجشمار ۶۰ بافته شده است.

برای بافت این فرش خوش نقش و نگار که نزدیک به ۱۵ میلیون گره دارد از چله‌های ابریشمین و پود پنبه‌ای استفاده شده و پرزها کرک و ابریشم هستند.

در طراحی این فرش قالی مشهور چلسی مدنظر قرار گرفته شده و تغییراتی متناسب با سبک خراسان و دیگر تولیدات شرکت در آن ایجاد گردیده است.

قالی چلسی دارای دو ترنج کامل با کلاله‌های جانبی و نیم ترنج متصل به حاشیه و لچک‌هایی به نقش یک‌چهارم ترنج است که همین الگو -با تغییر رنگ زمینه آن از لاکی به کرم- در بازطراحی این قالی رعایت شده است.

بافت این فرش که از قالی چلسی الهام گرفته، در شرکت فرش آستان قدس رضوی با استفاده از بهترین الیاف پشمی و ابریشمی با رنگرزی طبیعی و با رعایت همه نکته‌های کیفی به انجام رسیده است.

از قالی چلسی بیشتر بدانیم:

قالی چلسی یکی از نامدارترین دستبافته‌های ایرانی باقیمانده از عهد صفوی است که امروزه در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود.

این فرش دستباف در ابعاد ۵۴۹*۳۱۰ سانتیمتر و با حدود ۴۰ کیلوگرم وزن، با گره‌های نامتقارن (فارسی) به دست هنرمندان ایرانی بافته شده است.

نقشه این فرش که با داشتن دو ترنج بازشناخته می‌شود، نیم ترنج‌هایی متصل به حاشیه و لچک‌هایی به نقش یکچهارم ترنج دارد و در زمینهٔ لاکی‌رنگ آن حیواناتی مانند: آهو، شیر، پلنگ و جانورانی افسانه‌ای مانند اژدها در میان درختان و شاخسارهای گلدار دیده می‌شوند. در حاشیهٔ بزرگ فرش نیز دو سری ختایی به هم پیوسته و یک شکل و معکوس با یکدیگر در دو رنگ قرمز لاکی و سرمه‌ای بافته شده که در مجموع نقش دلپذیری را به فرش می‌دهند.

این قالی متعلق به کاخی سلطنتی در اصفهان بوده که با افول صفویان از این شهر خارج شده و بعدها از فروشنده‌ای در خیابان کینگز در چلسی برای موزه ویکتوریا و آلبرت خریداری می‌شود و از همین‌رو به چلسی شهرت می‌یابد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.