دومین رویداد از افسانه تا اصالت

بخش اول کارگاه فناوری و نوآوری در فرش با عنوان فناوری بلاکچین در فرش

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

به گزارش روابط عمومی موزه فرش ایران کارگاه فناوری و نوآوری در فرش با حضور 25 نفر از تولیدکنندگان، هنرمندان و علاقمندان به فرش دستباف در تاریخ 22 خردادماه 1402 در تالار پازیریک موزه فرش ایران برگزار شد.

در بخش اول این کارگاه شاهین میرزائی پژوهشگر بانکی و پرداخت الکترونیکی و هم بنیانگذار استارتاپ بلاک ورز با اشاره به سه موضوع اصالت و شفافیت و اعتماد در کسب و کار گفت که پیامد اصالت سنجی افزایش شفافیت و ایجاد اعتماد بین تولیدکننده و مصرف کننده است که موجب رشد کسب و کار می گردد. وی گفت « استارتاپ بلاک ورز پلتفرم مدیریت هویت و اصالت سنجی مبتنی بر دفتر کل توزیع شده است و بلاک ورز پس از طراحی و پیاده سازی موفق سامانه تائید اصالت فرش دستباف که در همکاری با استارتاپ چمروش انجام گرفت، متولد شد و هم اکنون بصورت یک استارتاپ مستقل با بکارگیری فناوری بلاکچین مجموعه ای از خدمات را در قالب آموزش، پژوهش، مشاوره و اجرای پروژه ارائه می کند.» میرزائی اضافه کرد کارکرد انحصاری بلاکچین این است که موجب افزایش شفافیت و کارایی در ثبت و ذخیره مشخصات فرش می شود و بخشی از این اطلاعات می تواند در معرض دید عموم  قرار گیرد. از آنجا که مشخصات  بطور غیر متمرکز ثبت شده است امکان نفوذ و هک کردن را به هیچ فرد و یا نهاد حقیقی و حقوقی نمیدهد.  به این ترتیب اطلاعات یک تراکنش خاص مانند مالکیت فرش در صورت نیاز می‌تواند در اختیار اشخاص مشخصی قرار بگیرد. وی گفت که تاریخچه و سوابق مالکیت فرش بصورت بلوک های مجزا مرتبط با هم در بلاکچین ثبت می شود و فقط بوسیله کلید خصوصی ذخیره شده در کیف پول دیجیتال مالک قابل دسترسی می باشد. میرزائی در پایان گفت با توجه به ارزش افزایی نوآورانه ای که توسط یکپارچه سازی فناوری های دیجیتال به منظور روایت داستان یک فرش صورت می گیرد، استارتاپ بلاک ورز در صدد است که چمروش را به یک پلتفرم سرمایه گذاری تبدیل کند که نه تنها حامی و ترویج کننده فرش نفیس ایرانی بوده بلکه با جذب سرمایه های سرگردانی که در بازار ارز و سکه بصورت غیر مولد مبادله می شود، باعث ایجاد اشتغال، ارزش افزایی و همینطور توسعه پایدار باشد.

گفتنی است که دومین جشنواره از افسانه تا اصالت از سلسله رویدادهای نمایش گزیده دستبافته های ایرانی بمناسبت روز ملی فرش به میزبانی موزه فرش ایران و توسط استارتاپ چمروش و مجموعه البرزا از تاریخ 20 خردادماه تا 27 خردادماه 1402 برگزار می شود. در این جشنواره 9 تولید کننده برگزیده فرش دستباف ایران شامل فرش محمد جمشیدی، فرش محمود محقق، فرش مهدی صیرفیان، فرش کریم صیرفیان، فرش یاشار ملفوظی، فرش فاخر زرباف، فرش محسن اعلاباف، فرش محمدخاکبازان، فرش علیرضا حقیقی و یک مجموعه دار به نام فرش مهدی فخاریان با عرضه 36 گزیده آثار دستبافه های اصیل ایرانی حضور دارند.

حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفترفناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) هستند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.