موزه دکتر طاهر صباحی - تورینو

نمایشگاه واگیره‌های مجموعه خصوصی دکتر صباحی در کاخ والنتینو

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

آبان 1398 (2019 میلادی) و در نمایشگاهی که برای اولین بار در محل کاخ تبلیغات و امور هنرهای زیبا در پارک والنتینو در تورین برگزار شد، دکتر سید طاهر صباحی بخشی از ۱۷ مجموعه شخصی دستبافته های مخزن خود را برای ارائه در اختیار این نمایشگاه قرار داد.

بخش اختصاص داده شده نمونه واگیره‌‌های اقوام مختلفی از کوه‌های مراکشی اطلس بلند تا قفقاز و آناتولی را در برگرفته و با شاهکارهایی از هند و در نهایت از ایران کامل گردیده است.

این نمایشگاه همچنین نمونه‌های بسیار کمیاب و گرانبها از استپ‌های ترکمن‌ها را به نمایش می‌گذارد که از معدود نمونه‌های شناخته شده در جهان هستند. دکتر صباحی با شرکت در این نمایشگاه مجموعه شخصی خود را برای عموم مردم شهر تورین و همچنین تعداد زیادی از علاقه‌مندان ایتالیایی و خارجی به نمایش گذاشت.

واگیره‌‌ها (به ترکی اورنک ها)، منسوجاتی به غایت هوشمندانه هستند که عمدتاً توسط روستاییان یا عشایری که از نقشه‌های شطرنجی برای بافت قالی استفاده نمی‌کردند، بکار گرفته می شدند. نقش‌ها و تکنیک‌های واگیره‌‌ها با گذشت سال‌ها به دقت و نسل به نسل منتقل و پاسداری شده و همیشه به عنوان اشیایی ارزنده و بی‌نظیر مورد توجه خاص مجموعه داران و پژوهشگران قرار داشته‌اند.

این منسوجات و نمونه‌های بافته شده، در قالب نقشه‌هایی کوچک، این امکان را به بافنده می‌داده تا راه‌حل‌های بافندگی متعددی را در یک مجموعه کوچک و دسترس در اختیار داشته باشد و به دلخواه خود، طرح‌های متفاوت و متنوعی را بر روی قالی‌ در هر اندازه و یا رنگی اجرا کند.

دکتر صباحی با پژوهش و تحقیق درباره‌ی واگیره‌‌ها، کتابی در همین زمینه به نام "واگیره‌‌ها، مدل های بافندگی" تألیف کرد که انتشارات کارتا در سال ۱۹۸۷ آن را منتشر نمود. این کتاب هنوز هم یکی از معدود متون جهانی است که به این موضوع اختصاص یافته است. واگیره‌ها دنیایی از طرح‌ها را در اندازه‌ی کوچک به بافندگان عرضه می کنند که در عین حال الهام‌بخشی برای تفسیر آزاد نقش‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های بی انتها هستند.

این نمایشگاه با یک کنفرانس عمومی معرفی و آغاز گردید؛ در میان سوالات کنجکاوانه‌ی حاضرین، دکتر صباحی چگونگی کاربرد این نمونه‌ها و تفاوت نقشه‌های شطرنجی شهری و سایر مدل‌ها عشایری با گره‌ها و رجشمارهای مختلف را به دقت تشریح و توصیف کرد.

دکتر طاهر صباحی علاوه بر تألیف کتاب‌ها متعددی به زبان‌های ایتالیایی، آلمانی، فرانسه و فارسی در سال ۱۳۷۲ اقدام به انتشار فصلنامه‌ی بین‌المللی قالی و دست‌بافته‌ها با عنوان «گره» به زبان ایتالیایی و انگلیسی کرد که این فصل‌نامه طی بیست سال در ۵۳ شماره به چاپ رسید.

درباره قلعه والنتینو:

قلعه و پارک والنتینو (Castello e Parco del Valentino) در مرکز شهر تورین و در ساحل رودخانه پو (Po) واقع شده است. اعتقاد بر این است که قلعه نام خود را از سنت ولنتاین گرفته است، کسی که بقایای او در یک تابوت کریستالی در کلیسای سنت ویتوس، واقع در تپه ای مشرف به پارک والنتینو نگهداری می شود. طبق روایت دیگری، افتتاح این پارک در 14 فوریه یعنی روز موسوم به ولنتاین انجام شد. خود قلعه در آغاز قرن سیزدهم به عنوان یک استحکام ساخته شد و در سال 1564 توسط امانوئل فیلیبرت ساووی خریداری شد. در سال 1620 ، ماریا کریستینا از فرانسه دستور بازسازی قلعه را به سبک فرانسوی داد، به طوری که او را به یاد قلعه های لوار بیندازد. این قلعه شبیه نعل اسب با چهار برج و یک حیاط با کف مرمر است. امروزه از آن برای نمایشگاه های مختلف استفاده می شود

 

برای بازدید از صفحات ویژه "موزه دکتر طاهر صباحی" اینجا کلیک کنید
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.