شرکت فرش آستان قدس رضوی

قم به فرش های تولید شرکت فرش آستان قدس رضوی آذین یافت

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

به گزارش کارپتور به نقل از روابط عمومی شرکت فرش آستان قدس، در آستانه دهه کرامت و در آیینی ویژه، حرم حضرت معصومه(س) با دستبافته‌های شرکت فرش آستان قدس رضوی مفروش شد.

۱۶۲ تخته فرش دستبافی که توسط شرکت فرش آستان قدس رضوی بامداد چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ پس از بارگیری از مجتمع تولید فرش شرکت فرش آستان قدس رضوی در کنه‌بیست با بدرقه‌ای رسمی از حرم مطهر رضوی راهی شهر قم شدند؛ غروب آدینه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در آیینی با حضور تولیت آستان قدس رضوی و تولیت آستان مقدس قم و در آستانه سالروز ولادت کریمه اهل بیت(س)، به عنوان هدیه‌ای از برادر به خواهر، از حرم مطهر رضوی به حرم حضرت معصومه(س) اهدا شدند.

در این آیین که در جوار ضریح مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی به تشریح فرایند بافت فرش‌ها پرداخت و گفت: این فرش‌ها در مساحتی بیش از ۱۶۰۰ مترمربع و با مشارکت حدود ۲۰۰ نفر قالیباف به‌صورت متناوب و غیرمستمر در مدت ۲ سال بافته شده‌اند.

حمید کارگر افزود: نقشه، رنگ‌بندی و اندازه‌های فرش‌های بافته‌شده به خواست، سفارش و تأیید متولیان آستان مقدس قم و بر اساس نیاز این بارگاه بوده و در رجشمار ۳۰ با استفاده از بهترین مواد اولیه و رنگزاهای طبیعی به فرجام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه همه فرایند طراحی، رنگرزی، چله‌کشی، بافت و پرداخت فرش‌ها در دو کارگاه متمرکز شرکت فرش آستان قدس رضوی در مشهد(کنه‌بیست) و کاشمر انجام شده است گفت: در مجموع بیش از ۳۶۰ میلیون گره با دستان هنرمندان قالیباف شکل‌دهنده این دستبافته‌های ارزشمند بوده‌است.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی با قدردانی از تأکید تولیت آستان قدس رضوی بر حفظ و تقویت هنر اصیل فرش دستباف ایران، وجه اشتغال‌زائی در این زمینه را قابل توجه دانست.

کارگر با اشاره به اینکه آذین یافتن اعتاب مقدسه و اماکن متبرکه به دستبافته‌های اصیل ایرانی زیبنده شأن و منزلت این اماکن است افزود: این امر جدا از ایجاد و حفظ اشتغال در هنر- صنعت فرش دستباف ایران، موجب می‌شود زائران بر دستبافته‌هایی اصیل و ارزشمند قدم بگذارند.

در پایان این آیین، دو تولیت آستان‌های مقدس مشهد و قم به‌صورت نمادین دو تخته از فرش‌های اهدایی را در بالای سر ضریح مطهر گسترده و بر آن نماز گزاردند.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.