گزارش

کمیته امداد خراسان‌شمالی ۲۹ میلیارد ریال تسهیلات به فرش‌بافان پرداخت کرد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی گفت: این نهاد حمایتی ۲۹ میلیارد ریال تسهیلات به ۱۱۸ بافنده فرش زیر پوشش پرداخت کرد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران- کارپتور

مجید الهی راد اظهار کرد: مقدار تسهیلات اعطایی به بافنده ها بر اساس متراژ بافت، رج‌شمار طرح و جنس بافته بع میزان ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان است.

وی افزود: در مجموع ۳۰۰ بافنده زیر پوشش این نهاد حمایتی هستند که فقط از این تعداد ۷۴ نفر معادل ۲۵ درصد آنها از خدمات بیمه قالیبافی امداد استفاده کرده اند که با توجه به عدم تخصیص اعتبار از سال گذشته بیمه ایشان بصورت خویش فرمایی توسط خود بافندگان واریز می شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی در ادامه به تولیدات فرش مددجویان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع به ارزش ۹۰ میلیارد ریال تولید شده است.

الهی راد بیان کرد: بیشترین بافنده‌ها بترتیب در شهرستان های راز و جرگلان، بجنورد، شیروان، اسفراین و فاروج و گرمه، مانه و سملقان و جاجرم مشغول به فعالیت هستند.

استان خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری ۵۳ هزار و ۲۸۹ خانوار شامل ۱۰۶ هزار و ۲۶۲ مددجو زیر پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.

۵۰ درصد این مددجویان بانوان و مابقی را مردان تشکیل می دهند که ۶۶ درصد افراد زیر پوشش در مناطق روستایی و ۳۴ درصد هم در مناطق شهری استان ساکن هستند.

این استان به لحاظ تنوع قومیت‌ها و فرهنگ‌ها، ظرفیت‌های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این زمینه از جمله فرش کردی، ترکی و ترکمن است و فرش ابریشم دو رو که در منطقه راز و جرگلان ظرفیت بسیار بالایی برای این منطقه محسوب می شود.

خراسان شمالی در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.