گزارش

قالی‌بافان خراسان‌شمالی ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: پارسال ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل مشاغل خانگی به بافندگان فرش دستباف استان پرداخت شد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران- کارپتور

 

حسین حاجی بگلو روز سه شنبه اظهار کرد: تسهیلات مشاغل خانگی با سود چهار درصد به متقاضیان پرداخت می شود و در این زمینه مجریان ۲۵۰ طرح از این کمک تسهیلاتی بهره مند شدند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر لزوم حمایت از بافندگان فرش افزود: ۲۷ هزار نفر بافنده فرش در این استان فعال هستند که تنها هشت درصد معادل ۲ هزار و ۳۴۰ نفر بیمه هستند.

حاجی بگلو افزود: بیشترین بیمه شدگان این قشر مربوط به شهرستان بجنورد و راز و جرگلان با ۹۰۰ نفر و کمترین آن مربوط به مانه و سملقان با ۳۰ نفر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در استان ۱۵ هزار نفر بافنده فرش دارای کارت صلاحیت فنی و حرفه‌ ای هستند.

وی با بیان اینکه بیمه بیشترین و مهمترین مشکل بافندگان فرش است گفت: سهمیه بیمه قالیبافی کم است از این رو تمامی بافندگان در انتظار استفاده از مزایای بیمه اجتماعی هستند.

وی نبود برند ویژه برای فرش‌های تولیدی را از دیگر مشکلات بافندگان فرش استان عنوان کرد و گفت: فرش‌های تولیدی استان حتی در ابعاد کوچک هنوز بسته بندی مناسب ندارند و این یکی از دغدغه‌های بازار است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی ادامه داد: صادرات فرش، بازاریابی و شناسایی بازار در خارج کشور یکی دیگر از مشکلات این صنعت محسوب می شود و بخش زیادی از فرش های تولیدی استان با رویکرد صادرات بافته می‌شود اما در سال های اخیر اقدام خاص برای رونق صادرات فرش ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه فرش‌های تولیدی استان مطابق با سلیقه و ذائقه بازار نیست گفت: فرش باید بر اساس نیاز مشتری تولید شود این در حالی است که فرش‌های استان با طرح‌های پنج دهه گذشته بافته و تولید می شود.

حاجی بگلو خاطرنشان کرد: در این زمینه باید شرکت و یا تشکلی باشد که با حضور در بازارهای بین‌المللی، نیازها و سلایق مشتریان در خارج از کشور را شناسایی و آن را به طراحان و تولیدکنندگان ما ارائه کند، اما چنین شرکت و تشکل هایی در استان فعال نشده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی برگزاری دوره‌های آموزشی برای بافندگان را از نیازهای ضروری این تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: پارسال دوره رنگرزی در شهرستان مرزی راز و جرگلان و دوره مهارت قالیبافی در بجنورد برگزار شد و در این زمینه ۸۰ میلیون تومان اعتبار از مرکز ملی فرش تخصیص یافت.


براساس اعلام اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، ۲۷ هزار بافنده فرش در این استان فعال هستند که ماهانه چهار هزار و ۴۰۰ متر مربع فرش می بافند.

در مجموع ماهانه در استان فرش تمام ابریشم ۲۰۰ متر مربع، ظریف کرک و ابریشم ۳۰۰ متر مربع، فرش تجاری یکهزار و ۵۰۰ متر مربع، درشت بافت ۲ هزار متر مربع، گبه ۳۰۰ متر مربع و تابلو فرش ۱۰۰ متر مربع بافته می شود.

خراسان شمالی به لحاظ تنوع قومیت‌ها و فرهنگ‌ها، ظرفیت‌های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این زمینه از جمله فرش کردی، ترکی و ترکمن هستیم و فرش ابریشم دو رو که در منطقه راز و جرگلان این استان تولید می شود هم ظرفیت بسیار بالایی برای این منطقه محسوب می شود.

در این استان ۸۵ واحد تولیدی در هنر صنعت فرش دستباف فعال است که از این تعداد ۶ واحد رنگرزی، ۱۰ واحد ابزار فرش دستباف، ۱۰ واحد مرمت و تکمیل فرش، ۱۸ واحد فروش موادِ اولیه فرش، ۲ واحد قالیشویی فرش دستباف، چهار واحد طراحی فرش و ۱۵ کارگاه متمرکز قالیبافی و ۲۰ واحد فروش فرش دستباف را عهده‌دار هستند.

همچنین هشت اتحادیه صنفی، ۱۱ شرکت تعاونی فعال فرش دستباف و یک تشکل مردم نهاد به عنوان کانون فرش دستباف در استان فعالیت می‌کنند.

در استان ۲ کارگاه پرداخت فرش، یک کارگاه ساخت و عرضه دار ابزار قالی، هفت واحد رنگرزی، ۲ واحد مرمت کار و رفوگر فرش و یک واحد دار کشی فعال است و البته تنها یک واحد قالیشویی در استان راه اندازی شده است که نیمه فعال است.

در استان ۱۰ کارگاه متمرکز فعال شده است که ۲ هزار نفر اشتغال زایی دارد. همچنین ۹۳ کارگاه غیر متمرکز در حوزه تولید فرش دستباف در استان فعال است.

سالانه ۱۰۰ هزار متر مربع فرش در استان تولیدی می شود که ۴۰ درصد از آن در داخل کشور و مابقی در خارج کشور فروش می‌رود.

خراسان شمالی در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

 

 

برچسب ها: تسهیلات -
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.