طرح و نقشه

فرش‌های مجنون با طراحی های زیبای پاویترا راجارام

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

پاویترا راجارام (Pavitra Rajaram) و استودیوی او با همین نام، به دلیل طرح‌های نوآورانه‌اش که سبک‌های سنتی و معاصر را در هم می‌آمیزد، شهرت دارد.

مجموعه فرش‌های مجنون(The Majnun) -به معنای دیوانه- انعکاسی از فرهنگ و میراث سنت‌های فرش نمادین(iconic) از شبه قاره هند است که نقش‌ها و طرح‌های پیچیده‌ای را که در طول نسل ها منتقل شده است به نمایش می‌گذارد.

 


از شکارگاه سنتی که در قرن‌های 18 و 19 به خانه‌های باشکوه انگلیسی راه یافت، تا قالی‌های ببری هیپنوتیزم‌کننده تبت، فرش‌ها اگوها و نقوش‌ سنتی را به شیوه‌ای جدید تفسیر می‌کنند.. بید مجنون سنتی یا بیدگریان. نقوش به شیوه نقاشی طومار چینی دوباره بکار گرفته شده است

 

 

سنت عامیانه فرش‌های جنگی افغانستان که گواهی بر تاریخ دردناک جنگ و درگیری آنهاست، با روایت استعماری هند اقتباس شده است.‏ رویکرد پاویترا راجارام مبتنی بر نمایش دادن میراث غنی هند و شبه قاره، و حمایت از مفهوم طراحی آرام(Slow design)، با این ایده که باید طراحی را مزه مزه کرد نه اینکه آن را یکباره بلعید.

احترام است به تاریخ طراحی و همچنین تفسیری از طرح‌های باستانی با ارایه مدرن به روش‌ تک نگاری. به این ترتیب روند سیر طراحی حفظ و میراث آن زنده نگه داشته می شود.

این مجموعه گواهی بر این واقعیت است که طراحی در یک تداوم قرار دارد و نقوشی که امتحان خود را پس داده اند نیاز به بازنگری و تفسیر مجدد به روش های منحصر به فرد و نو دارند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.