مرکز ملی فرش ایران

فرش دستباف ایران همچنان در جایگاه نخست دنیا!!

­رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف ایران از نظر ارزش همچنان یکه تاز و در جایگاه نخست جهان است.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

بی کمـالی های انسان از سـخن پیـدا شود
سعدی

جه کسی پاسخگوی این حجم از  آمارهای نادرست و تحلیل های غلطی است که به گمراه شدن طرح ها و برنامه های فرش کشور و زیان دستاندرکاران منجر خواهد شد؟!

فرحناز رافع در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما، با بیان این مطلب گفت: این در حالی است که رقم صادراتیِ فرش دستباف واقعی نیست، زیرا اقتصاد پنهان در حوزه فرش دستباف وجود دارد.
وی افزود: تولیدات کشور هندوستان در زمینه فرش و انواع کفپوش، گلیم در حد و ارزش فرش دستباف ایران نیست، اما ارزشی که برای این نوع تولیداتشان می‌گذارند از ارزش ریالی فرش‌های ما بسیار بیشتر است.

وی با اشاره به تعهد ارزی که در صادرات برای فرش دستباف در نظر گرفته می‌شود، افزود: با توجه به بازپرداخت ارز حاصل از صادرات، ارزش دلاری بسیار پایینی برای فرش دستباف در نظر می‌گیرند و درنتیجه ارزش واقعی فرش دستباف ایران مورد سنجش ارزی واقعی قرار نمی‌گیرد.

برای دیدن ویدیو روی تصویر کلیک کنید

وی اضافه کرد:وقتی رقم صادرات فرش دستباف را به لحاظ وزنی با سال‌های قبل مقایسه می‌کنیم، نه تنها کاهش چندانی نداشته ایم بلکه کیفیت فرش‌ها افزایش یافته و فرش‌های با کیفیت را با شرایط بسیار بهتری طراحی و به فروش رسانده ایم.

وی با اشاره به اقدامات وزارت صمت در راستای حمایت از صنعت فرش دستباف افزود: مقایسه رقم صادراتی هر کیلو فرش دستباف در سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ به جای اینکه افزایشی باشد، به دلیل کاهش حقوق گمرکی قیمت فرش دستباف روندی کاهشی داشته است که وزارت صنعت در این زمینه از صادرکنندگان و تولید کنندگان فرش دستباف حمایت کرده است.


برای دیدن ویدیو روی تصویر کلیک کنید

وی با اشاره به برخی از مشکلات صادرکنندگان فرش دستباف افزود: از آنجایی که فرش دستباف پس از صادرات به راحتی فروخته نمی‌شود و یکی دوسال زمان می‌برد تا به فروش برسد، از این رو صادرکنندگان به دلیل تعهد ارزی، کار دشواری برای بازگشت ارز به کشور دارند بنابراین به دلیل اینکه بتوانیم از صادر کنندگان و تولیدکنندگان این عرصه حمایت کنیم حقوق گمرکی را به جای افزایش، کاهش داده ایم.

به گفته رافع این در حالی است که در کشور‌های دیگر فرشی که دارای کیفیت بسیار پایین و در حد گلیم و گبه ما هم نیست از فرش ابریشم ما نیز گرانتر است که این امر نتیجه اقتصاد پنهان در حوزه فرش دستباف است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: از طرف دیگر فرش‌هایی که صادر می‌شود گلیم آن در صنایع دستی است و باید گلیم در حوزه فرش دستباف قرار بگیرد و بسیاری از دار بافت‌های ما در بخش صنایع دستی قرار دارد که آمار صادرات آن‌ها در آن بخش ثبت می‌شود.


برای دیدن ویدیو روی تصویر کلیک کنید

وی گفت: بسیاری از فرش‌های صادراتی کشور به دلیل اینکه در بحث تعهد ارزی فشاری به صادرکننده وارد نشود گمرک ارزش آن را پایین‌تر می‌بیند و گر نه ما هنوز هم در جهان چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ کمیت اول هستیم تا جایی که کشور‌هایی مانند هندوستان، افغانستان و پاکستان فرش خود را به نام فرش دستباف ایرانی صادر می‌کنند و می‌فروشند چرا که فرش‌های ما از فرش‌های آن‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار است.


برای دیدن ویدیو روی تصویر کلیک کنید

وی با اشاره به نمایشگاهی که در نشست زنان تاثیرگذار در بهمن ماه سال گذشته برگزارشد، افزود: وزیر هندوستان گفت من فرش ابریشم شما را می‌بینم فکر می‌کنم فرش ما یک کهنه به درد نخور است یا رئیس جمهور تاجیکستان وقتی فرش ما را دید گفتند متحیرم ماندم مگر می‌شود این فرش باشد اصلاً باورش نمی‌شد می‌گفت باید به خانم‌های ما آموزش دهید که همه این‌ها نشانه‌هایی است که فرش ما هنوز در جایگاه نخست جهان قرار دارد برای حفاظت از این جایگاه صنعت فرش نیازمند حمایت‌های بیشتری است.

شما هم با ارسال نظر خود در این بحث مشارکت کنید. 


سیاست های غلط و ناکارآمد در کنار مدیریت افراد بی صلاحیت و خودشیفته، فرش ایران و دستاندرکاران آن را به پرتگاه سقوط کشانده است
خطر گنده گویی متوهمانه در ارایه آمار و اطلاعات تولید و تجارت فرش دستباف، از جمله تاثیر آن در ارزیابی و تحلیل وضعیت تولید و تجارت این کالا، گمراه کردن دستگاه  تصمیم گیر و نیز به مخاطره انداختن سرمایه گذاری های بخش خصوصی، بر کسی پوشیده نیست. این خطر اگر بیشتر از اثرات مخرب تحریم اقتصادی نباشد کمتر از آن نیست. آنها که بدون علم، تجربه و شایستگی و تنها بر اساس روابط پنهان و پیچیده، مسندهای مدیریتی این بخش را اشغال و غصب کرده اند، برای استمرار حضور و منافع خود، تنها راه را در این اظهارات بی پایه می بینند و در سکوت ناشی از یاس مزمن و دلسردی دستاندرکاران، با وقاحت و جسارتی روزافزون به عادی و حتی رو به رشد جلوه دادن وضعیت فرش کشور می پردازند.
در این میان رئیس مرکز ملی فرش ایران در حالی رویاپردازانه و در اوج توهم، از جایگاه نخست فرش ایران در بازارهای جهانی داد سخن می دهد که به استناد آمار و ارقام، اظهارات متعدد تشکل های صنفی تولید و تجارت و صادرات و همچنین فریادهای دستاندرکاران این بخش، فرش ایرانی در بدترین شرایط اقتصادی خود در تاریخ تجارت این محصول قرار دارد به گونه ای که سیدرضی آقا میری از افراد شناخته شده تولید و تجارت قالی، صادرات فرش دستباف ایرانی را در یک کلام «خجالت آور» توصیف کرده است. در آخرین ویدئوی خبر فوق، رافع بدون توجه به چالش های جدی موجود و انتقادات و اظهارات دستاندکاران، تنها با نقل قول از دو تن از زنان شرکت کننده در کنگره پر از نقد و ایراد بانوان تاثیرگذار پیرامون فرش ایران، نتیجه می گیرد که: «همه این‌ها نشانه‌هایی است که فرش ما هنوز در جایگاه نخست جهان قرار دارد» این مثال و نتیجه‌گیری، بالاترین نشانه بی اطلاعی و عدم درک موضوعات فرش کشور و دلیل منتقدین در عدم شایستگی اوست.

تنها برای نمونه و جهت درک بهتری از وضعیت فرش دستباف کشور و مطالعه برخی از اظهارات منتشر شده به لینک های زیر مراجعه کنید:
سقوط ۹۰ درصدی صادرات فرش!!
سقوط آزاد صادرات فرش؛ ایران جایگاه جهانی خود را از دست داد
صادرات فرش دستباف ایران به کمترین میزان «در ۲۴ سال اخیر» سقوط کرد

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.