فرش در جهان

حفظ فرهنگ فرش مراکشی در دنیای مدرن

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

تاریخچه بافت فرش‌های مراکشی به قرن ها قبل برمی گردد و عمیقاً در فرهنگ و سنت های قبایل مختلف بومی در مراکش ریشه دارد. این فرش‌ها که به فرش‌های بربر نیز معروف هستند، به دلیل نقش‌ها، طرح‌ها و تکنیک‌های بافندگی متمایزشان که نشان‌دهنده میراث قبایلی است، منحصربه‌فرد هستند.

فرش های مراکشی به دلیل کیفیت و ساخت خود شهرت جهانی دارند. تولیدهر فرش به تلاش زیادی نیاز دارد. ابتدا باید پشم را از گوسفندان کوهستانی قبل از تمیز کردن و ریسندگی تهیه کنند سپس پشم را با رنگ های طبیعی رنگ کنند قبل از اینکه زنان نخ ها را با دست به تارها گره بزنند با طرح‌هایی از روی تخیل الگوهای شگفت انگیزی ایجاد کنند. با این حال، علی‌رغم قیمت بالای فرش‌های اصیل مراکشی، زنانی که این فرش‌ها را تولید می‌کنند، اغلب کمترین سود را از دسترنج خود دریافت می‌کنند. واسطه‌ها بخش عمده‌ای از سود را به دست می‌آورند، در حالی که قالی‌هایی که خارج از مراکش عرضه می‌شوند، با فرش‌های معتبر رقابت می‌کنند.

برای مبارزه برای دستمزدهای منصفانه، ده‌ها تعاونی تشکیل شده است که حدود 50 تعاونی در منطقه با یکدیگر همکاری می کنند تا به یکدیگر در بافت و فروش مستقیم فرش کمک کنند. با این حال، چالش‌ها بسیار زیاد است، از جمله دسترسی محدود به حمل و نقل، عدم دسترسی به بازار، و رقابت از طریق تقلید. با این وجود، هنوز حفظ سنت قالی‌بافی برای صنعتگران مهم است .

امروزه فرش های مراکشی با ویژگی طراحی سنتی ساده و مینیمال خود، موادِ اولیه طبیعی و رنگرزی گیاهی، بخش قابل ملاحظه ای از مصرف بازارهای آمریکا و اروپا را  تامین می کنند. سادگی طرح و رنگ‌های باز و روشن، این قابلیت را به دستبافته‌های مراکشی داده است تا بسرعت و براحتی با مبلمان و سایر اجزاء تزئینی محیط، هماهنگ و همراه شود. عاملی که مهمترین دلیل برای انتخاب آنها از طرف مشتریانی است که این دستبافته ‌ا را از میان انواع دیگری از دستبافته‌های رنگارنگ و شلوغ بر می‌گزینند. تولیدکنندگان مراکشی از این ویژگی بدرستی استفاده کرده‌اند.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.