نخستین رویداد از افسانه تا اصالت

وجوه اخلاقی در طراحی فرش با علیرضا صفدرزاده حقیقی

سایت  اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور


علیرضا صفدرزاده حقیقی سومین فرزند پسر استاد فیض الله خان در 8 شهریور 1361 خورشیدی در اصفهان متولد شد و از کودکی تحت تاثیر آموزه های پدر به هنر قالیبافی علاقه‌مند گشت و اصول اولیه طراحی فرش و قالیبافی را از او آموخت. همچنین به واسطه‌ی وجود پدر توانست از آموزه‌های اساتید رستم شیرازی و جعفرقلی فداکار بهره‌مند گردد.

علیرضا در سن 26 سالگی در رشته مهندسی کامپیوتر فارغ التحصیل شد و در سال 1377 هجری شمسی در نخستین گام هنری مستقل خود با هدف حفظ اصالت طرح های فرش ایرانی، قالی را  به نام «دسته گل» در ابعاد زرع و نیم بر اساس آخرین طرح ترسیمی استاد رستم شیرازی تولید کرد.


او علاوه بر آنکه در زمینه طراحی و رزنگرزی فرش تبحر دارد، با نگاهی موشکافانه و عمیق به این هنر فاخر ملی سعی بر آن دارد تا ابعادی دیگری از هنر فرشبافی همچون وجوه انسانی و اخلاقی آن را کشف نموده و با طراحی نقشه هایی خاص این بخش عارفانه از هنر قالیبافی را به منصه ظهور رساند. آخرین اثر او با عنوان «گلستان عشق» در سال  1399 با به کارگیری 150 رنگ گیاهی در ابعاد یک‌مترونیم در یک‌مترونیم تولید و به گنجینه فرش موزه آستان قدس رضوی در مشهد اهدا گردید. از ویژگی‌های نوآورانه‌ی این اثر که برای نخستین مرتبه در هنر فرشبافی تجلی یافته است، بافت نقشه‌ی فرش در فرش می باشد.

علیرضا صفدرزاده حقیقی در تلاش است تا هنر فرش را با حفظ اصالت طرح‌های هنرمندانی همچون عیسی بهادری و رستم شیرازی توسعه وارتقا دهد و در تولید نمونه‌های برجسته فرش به صورت خلاقانه فعالیت نماید.

او در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی فرش گفت « من به همراه دو برادر ارشد خود بنا به انجام وظیفه در رویداد از افسانه تا اصالت شرکت کردیم تا این پیام را به هموطنان و به نسل های بعدی طراحی تولید فرش بدهیم که ما آنچه را که در توان داشته ایم برای معرفی فرهنگ ایرانی به جهان انجام دادیم  و داوری بازدیدکنندگان میزان موفقیت تلاش ما را مشخص خواهد کرد.»

گفتنی است که علیرضا صفدرزاده حقیقی یک اثر خاص خود را با نام  رقص خوشه ها را در رویداد افسانه تا اصالت عرضه کرده است که با مصالح کرک و ابریشم در 27 رنگ گیاهی و رجشمار 65 بافته شده است. کار طراحی  فرش توسط خود وی و نقطه زنی توسط استاد جعفرقلی فداکار انجام گرفته است. این فرش بر تولد و حیات بشر اشاره می کند که بصورت یک نقطه در چرخه آفرینش حضور دارد و هر پیج در طرح این فرش نشان از وحدانیت خداوند دارد.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.